کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روزنامه جوان:

یورش زمینی به الجلیل روی میز حزب‌الله

1 مهر 1403 ساعت 7:22

‌می‌توان ترور‌های گسترده روز‌های اخیر را تلاش صهیونیست‌ها در ممانعت از یورش زمینی حزب‌الله به اسرائیل ارزیابی کرد. یک تحلیل دیگر هم این است که این ترور‌ها مقدمه حمله زمینی خود اسرائیل به لبنان است. یک جنگ گسترده منطقه‌ای چیزی نیست که اسرائیل در این زمان که هنوز دسته‌های چند نفری سربازانش در غزه کشته می‌شوند از عهده آن برآید. حزب‌الله، اما در یک جنگ زمینی و یورش به الجلیل می‌تواند دست برتر را از آن خود کند.


‌می‌توان ترور‌های گسترده روز‌های اخیر را تلاش صهیونیست‌ها در ممانعت از یورش زمینی حزب‌الله به اسرائیل ارزیابی کرد. یک تحلیل دیگر هم این است که این ترور‌ها مقدمه حمله زمینی خود اسرائیل به لبنان است. یک جنگ گسترده منطقه‌ای چیزی نیست که اسرائیل در این زمان که هنوز دسته‌های چند نفری سربازانش در غزه کشته می‌شوند از عهده آن برآید. حزب‌الله، اما در یک جنگ زمینی و یورش به الجلیل می‌تواند دست برتر را از آن خود کند.
عصر دیروز یک دستنوشته با این جمله دبیرکل حزب‌الله در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد: «قطعاً سننتصر» (قطعاً پیروز خواهیم شد). در شرایطی که به نظر می‌رسد حملات سایبری ۱۷ و ۱۸ سپتامبر رژیم صهیونیستی و متعاقب آن، ترور چندین فرمانده ارشد حزب‌الله در روز جمعه، وضعیت دشواری پیش روی مقاومت در شمال سرزمین‌های اشغالی قرار داده، گزینه یورش زمینی حزب‌الله به الجلیل که ماه‌هاست درباره آن بحث می‌شود، به عنوان یک گزینه جدی در حال طرح شدن است، به خصوص که دبیرکل حزب‌الله نیز در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود، اتفاقات هفته اخیر علیه لبنان را «اعلام جنگ» توصیف کرد.
سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود تأیید کرد که «شکی نیست که ما هدف ضربه امنیتی و انسانی بی‌سابقه‌ای در تاریخ مقاومت در لبنان قرار گرفته‌ایم.» ولی این را هم روشن کرد که «این ضربه بزرگ و قدرتمند نه ما را تضعیف کرد و نه خواهد کرد.» نصرالله گفته که اسرائیلی‌ها خودشان در مورد شکست در جبهه شمال صحبت و اعتراف می‌کنند با مشکلات نظامی روبه‌رو هستند: «یکی از مهم‌ترین عوامل فشار بر دشمن و یکی از مهم‌ترین جبهه‌های فرسایش، جبهه لبنان است» اینکه مقصود نصرالله از تداوم جنگ فرسایشی، ادامه وضع کنونی با تشدید حملات موشکی روزانه به شمال سرزمین‌های اشغالی است یا اینکه حزب‌الله بعد از حمله موشکی روز پنج‌شنبه به فرماندهان خود، به دنبال یک استراتژی تغییر بازی خواهد بود، به درستی روشن نیست، ولی برخی ناظران احتمال می‌دهند که حزب‌الله سمت و سوی نبرد را وارد حوزه‌ای کند که برخلاف حوزه هوایی که متکی به فناوری است، برتری دارد، به خصوص که پس از موضع چند روز قبل انصارالله یمن که اعلام کرد آماده اعزام هزاران رزمنده به لبنان است، ابو آلاء الولائی، دبیرکل گردان‌های سیدالشهدای عراق نیز روز شنبه در پیامی به سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نوشت: «ما منتظر یک اشاره شما هستیم تا سیل انسانی را از عراق به سوی مرز‌های لبنان سرازیر کنیم.»
برتری زمینی حزب‌الله
برتری زمینی حزب‌الله را، نصرالله در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود نیز تلویحاً بیان کرد: «آن احمق، فرمانده فرماندهی شمال، پیشنهاد می‌کند که یک منطقه امنیتی در داخل خاک لبنان ایجاد کنند، و این چیزی است که ما می‌خواهیم. امیدوارم این کار را انجام دهند و ما آن را فرصت تاریخی می‌دانیم که تأثیرات بزرگی بر این نبرد دایر خواهد گذاشت.» او گفته است: «ما روزانه می‌گردیم یک فرد یا تانک صهیونیستی را در شمال پیدا کنیم و بزنیم حالا که خودتان می‌خواهید بیایید ما آرزو می‌کنیم و خیلی خوشحال می‌شویم بیاید تا همه شما را بزنیم.»
ارتش رژیم صهیونیستی هم جمعه اعلام کرد که هدف از ترور ابراهیم عقیل، رئیس عملیات نظامی حزب‌الله، فرمانده موقت نیرو‌های نخبه رضوان، نظارت او بر حمله به الجلیل بوده است. دانیل هاگاری شامگاه جمعه در کنفرانس مطبوعاتی خود از طرح حزب‌الله برای «فتح الجلیل» صحبت کرد و گفت: «عقیل و فرماندهان نیروی رضوان که ما به آن‌ها حمله کردیم، فرماندهانی هستند که نقشه گروه تروریستی حزب‌الله را طراحی و رهبری کردند، که باید در روزی که (به آن‌ها) دستور داده می‌شد، حمله به قلمرو شمالی اسرائیل را اجرا می‌کردند.»
تحت چنین شرایطی برخی ناظران احتمال می‌دهند که حزب‌الله به دنبال تغییر شرایط نبرد از طریق ورود به فاز زمینی باشد. مهدی محمدی، ناظر ایرانی مسائل منطقه دیروز در دو توئیت جداگانه نوشت: «اگر حزب‌الله واقعاً در مرحله ورود زمینی به الجلیل باشد حمله ضاحیه فقط آن را مصمم‌تر خواهد کرد.» او تأکید کرده است: «وقتی رویارویی اجتناب‌ناپذیر است بهتر است آن را در زمانی انجام دهید که دشمن انتظارش را ندارد.» اینکه حزب‌الله بعد از حملات سایبری هفته قبل و همچنین هدف‌گیری فرماندهان ارشد خود در ضاحیه، به دنبال تغییر زمین بازی خواهد بود یا نه، هنوز روش نیست، به خصوص که نصرالله در سخنرانی خود گفته که نحوه و زمان و مکان پاسخ را روشن نخواهد کرد.
از طرف دیگر، احتمالاً اسرائیلی‌ها بعد از حملات سایبری ۱۷ و ۱۸ سپتامبر و عملیات تروریستی در ضاحیه، به این نتیجه رسیده‌اند که طرح عملیات زمینی حزب‌الله در الجلیل دست‌کم در کوتاه مدت منتفی است، در حالی که ناظران در سرزمین‌های اشغالی درباره منتفی بودن سناریوی حمله زمینی اطمینان ندارند. هاآرتص دیروز در مقاله‌ای به قلم «امیر اورن» نویسنده وتحلیلگر نظامی اسرائیلی با بیان اینکه تنش‌های کنونی بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان و پیامد‌های احتمالی هرگونه تشدید تنش نظامی که به قطع و یقین منجر به گسترش بحران‌های امنیتی در منطقه می‌شود، نوشت: «پس از عملیات اخیر «اسرائیل» در خاک لبنان، وقایع جاری و تبعات پس از آن همچنین با بازنگری در برخی موقعیت‌های تاریخی که لبنان در رویارویی با «اسرائیل» شاهد آن بوده، نگرانی از احتمال وقوع جنگ در شمال سرزمین‌های فلسطینی وجود دارد.» همچنین «شلومو موفاز» افسر ارشد سرویس اطلاعاتی ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی با اشاره به این موضوع که لشکرکشی به لبنان برای حل مشکلات یهودیان ساکن منطقه الجلیل ممکن است مانند بازی با آتش غیرقابل کنترلی باشد، تأکید کرد که هیچ‌کس از سرکردگان این رژیم در کابینه، ارتش یا اطلاعات نمی‌تواند پاسخ یکپارچه بیروت، تهران یا حتی واشینگتن را تخمین بزند.
 ۴۵ موشک علیه اشغالگران
حزب‌الله در جدیدترین موج حملات موشکی خود در پاسخ به تجاوزگری اسرائیل، ده‌ها فروند موشک به شمال فلسطین اشغالی شلیک کرد. دیروز عصر، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تنها در یک ساعت ۴۵ موشک از جنوب لبنان به سمت مناطق شمالی فلسطین اشغالی شلیک شده است. رسانه‌های لبنانی گزارش کردند که موج جدید حملات حزب‌الله در پاسخ به ۷۰ حمله هوایی رژیم اسرائیل به مناطق مختلف جنوب لبنان صورت گرفت. حزب‌الله لبنان اعلام کرد که مقر اصلی پدافند هوایی و موشکی فرماندهی منطقه شمالی ارتش رژیم صهیونیستی را در پایگاه بیریا با موشک‌های کاتیوشا هدف قرار داده است. در جریان یک عملیات دیگر پایگاه گردان شناسایی ۶۳۱ وابسته به تیپ گولانی را در منطقه راموت نفتالی هدف حمله موشکی قرار داد. پایگاه زرعیت در شمال فلسطین اشغالی نیز هدف حمله موشکی حزب‌الله قرار گرفت و تلفاتی قطعی به اشغالگران وارد شد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی همچنین از شلیک مجدد موشک از لبنان به سمت منطقه جولان اشغالی سوریه خبر دادند.

 


کد مطلب: 490899

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/490899/یورش-زمینی-الجلیل-روی-میز-حزب-الله

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1