تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۳۳
کد مطلب : ۴۹۲۷۵۳
کبنا گزارش میدهد
مرگ پدر و دختری در کمربندی محور یاسوج؛ نمادی از ضعف و ناکارآمدی در وزارت راه و شهرسازی / خانم فرزانه صادق به داد کهگیلویه و بویراحمد برسید، اینجا کسی ککش نمیگزد
۳
کبنا ؛روز گذشته برخورد شدید سمند با پراید در محور کمربندی منجر به مرگ دختر و پدری و مصدومشدن 5 نفر شد. محور کمربندی یاسوج که به دلیل حادثهخیز بودن به «کمربندی مرگ» شهرت یافته، یکی از خطرناکترین جادههای استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار میآید. متأسفانه، تصادفات متعدد و جانباختن افراد زیادی در این مسیر، ضرورت توجه جدی مسئولان را به بهبود وضعیت این جاده دوچندان کرده است. تنها در سال ۱۴۰۲، 20 درصد از تصادفات این استان در همین محور رخ داده است.
به گزارش کبنا، محور کمربندی یاسوج، به دلیل تعداد بالای تصادفات و جانباختن خانوادهها، یکی از محورهای پرحادثه و مرگآور استان کهگیلویه و بویراحمد شده است. سوءمدیریت، عدم تخصیص بودجه کافی، و سالها بیتوجهی مسئولان در وزارت راه و شهرسازی از عوامل اصلی باقیماندن این شرایط خطرناک هستند. علیرغم وعدههای متعدد، این جاده همچنان بهدلیل نبود ایمنی و توجه کافی، جان عزیزان بسیاری را گرفته و به کابوسی برای مردم منطقه تبدیل شده است.
مردم و فعالان اجتماعی بارها نسبت به این وضعیت اعتراض کردهاند؛ اما به نظر میرسد اقدامات لازم برای ایمنسازی این جاده بهدرستی انجام نمیشود، و انگار که جان مردم برای برخی از تصمیمگیران اهمیتی ندارد.
وضعیت ناایمن این جاده را به یک «بمب ساعتی» تبدیل کرده که هر لحظه میتواند فاجعهای را رقم بزند. این محور پرحادثه که از بیتوجهی و سوءمدیریت مسئولان رنج میبرد، سالهاست که به محلی برای وعدههای توخالی تبدیل شده است. این وضعیت، نتیجه عدم اجرای تعهدات و نادیده گرفتن اولویتهای مردم توسط مدیران است. علیرغم اعتراضات و هشدارهای مکرر، کمربندی یاسوج همچنان در معرض خطرات جدی قرار دارد و بیتوجهی به این جادهی حادثهخیز، هزینههای سنگینی را به خانوادههای بسیاری تحمیل کرده است.
برای جلوگیری از تکرار تراژدیهای غمانگیز در این محور، نیاز فوری به تخصیص اعتبار کافی و مدیریت کارآمد وجود دارد. بهبود وضعیت این جاده با اقدامات سریع و مؤثر میتواند از وقوع حوادث ناگوار بیشتر جلوگیری کند. اگر این مسائل حل نشود، احتمالاً باید همچنان شاهد حوادث دردناک و از دست دادن جانهای عزیز در این جاده باشیم.
وزارت راه و شهرسازی و استانداری کهگیلویه و بویراحمد به همراه معاونت عمرانی، مسئولیت مستقیم در تأمین ایمنی و تخصیص اعتبار برای این پروژه را برعهده دارند. با این حال، مشکلات بودجهای و عدم تخصیص منابع کافی به این جاده باعث شدهاند که وعدهها و طرحهای ایمنی جادهای بهدرستی اجرا نشود. همین مسئله، جان بسیاری از رانندگان و مسافران را در این مسیر به خطر انداخته است.
تا زمانی که وزارت راه و شهرسازی و مسئولان استانی نتوانند به طور مؤثر و کافی منابع مالی و مدیریتی لازم را به این پروژه اختصاص دهند، این کمربندی همچنان به عنوان جادهای حادثهخیز باقی خواهد ماند و مردم این منطقه با خطرات جدی روبهرو خواهند بود.
کمربندی یاسوج، که بهدلیل تصادفات مکرر و مرگبار به "مجمع المصائب" شهرت یافته، به نمادی از ضعف و ناکارآمدی در وزارت راه و شهرسازی تبدیل شده است. شرایط اسفبار این محور، روحانیون و مردم را وادار کرده تا در نامهای به وزیر راه و شهرسازی، وضعیت بحرانی آن را مورد اعتراض قرار دهند.
از عوامل مهم در عدم پیشرفت پروژه، میتوان به ناکافی بودن یا عدم دسترسی به اعتبارات مالی اشاره کرد. علیرغم ادعای تأمین بودجه کافی، روند اجرای پروژه نشان میدهد که یا اعتبارها بهطور کامل تخصیص نیافته یا مشکلات مدیریتی و اجرایی موجب شده این منابع بهدرستی صرف نشوند. مدیریت ناکارآمد و ضعف در هماهنگی میان دستاندرکاران، وزارت راه و شهرسازی، و دستگاههای دولتی نیز از دلایل اصلی است که این کمربندی همچنان به نقطهای پرخطر برای رانندگان و خانوادهها تبدیل شده است.
بهبود وضعیت این محور مستلزم پایش دقیق عملکرد دستاندرکاران، نظارت شفاف بر تخصیص اعتبارات، و پیگیری مؤثر مسئولان برای اتمام پروژه است. اگر این اقدامات صورت نگیرد، کمربندی یاسوج همچنان بهعنوان جادهای پرتصادف و ناایمن باقی خواهد ماند و جان مردم همچنان در خطر خواهد بود.
یکی از اصلیترین مشکلات، تأمین نشدن اعتبار کافی و بهموقع است. با اینکه وعدههای مختلفی درباره تأمین بودجه داده شده، در عمل منابع مالی به طور کامل و پیوسته به این پروژه اختصاص نیافتهاند. این موضوع باعث شده که پیمانکار نتواند بهموقع و طبق برنامه، اقدامات لازم را پیش ببرد.
مدیریت ناکارآمد و عدم نظارت کافی از سوی وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای مرتبط باعث شده تا دستاندرکاران نتواند بهخوبی برنامههای خود را اجرا کند. نبود یک ساختار نظارتی قوی برای ارزیابی و پیگیری پیشرفت پروژه موجب شده که حتی با وجود وعدههای مکرر، کارها به کندی پیش برود.
در برخی مواقع، تغییر اولویتها و عدم پایبندی به برنامهریزیهای اولیه، مسیر پروژه را با وقفههای طولانی مواجه کرده است. برخی پروژهها بهدلیل تمرکز بیشتر بر سایر محورهای کشور، از اولویت خارج شده و در نتیجه زمان تکمیل آنها به تعویق افتاده است.
در برخی موارد، محدودیتهای تجهیزاتی و چالشهای پیمانکاری نیز موجب کندی پروژه شده است. هرگونه کمبود در منابع فنی و تجهیزات لازم برای اجرا، عملیات پروژه را متوقف یا به تعویق انداخته است.
بعضی مشکلات اداری و بروکراسی پیچیده نیز روند تخصیص بودجه و پیشبرد پروژه را به تأخیر انداختهاند. این موانع اداری، زمانبندیهای پیشبینیشده را تحتتأثیر قرار داده و باعث شده که پروژه به سرعت و کیفیت مطلوب پیش نرود.
نتیجه همه این عوامل، تکمیل نشدن این جاده حیاتی و حادثهخیز است. اگر این مشکلات برطرف نشوند، این جاده همچنان بهعنوان نقطهای پرخطر برای مردم باقی خواهد ماند و حوادث ناگواری را به دنبال خواهد داشت.
محبوبه هادوینژاد، خبرنگار صدا و سیما به تصادف روز گذشته کمربندی یاسوج واکنش نشان داد و نوشت: دیروز حوالی ساعت دوازده محور کمربندی یاسوج اصفهان نزدیک امام زاده مختار(ع) یاسوج متاسفانه سه خودرو بهم برخورد میکنن 2نفر که پدر و دختر بودند در دم میمیرند و پنج نفر هم مصدوم اینکه من این پست را گذاشتم حقی هست که برگردنمه حقی که تا الان هیچ مسئولی نتونسته آن را را ادا کند. من هفت بار از این مسیر گزارش تهیه کردم؛ اما فقط وعدههای تو خالی و پوچ متولیان از جمله راه و شهرسازی و استانداری روشنیدم، دلم سوخت امروز برای خانمی که دستش بین درب پراید این شگفتی ایرانی و بعضی از متولیانی که نام انسان رو نمیشد روشون گذاشت دلم سوخت، برای خانوادهای که حالا یه دختر دیگشون هم توی کماست. جالبه بعد از 17 سال خبرنگاری امروز زانویم سست کرد و برای تهیه گزارش و قدرت ضبط را نداشتم.
اما اینکه سرعت بالاست، باشد. اینکه پراید قاتل جان ایرانیها در محورهای پرحادثه است، باشد؛ اما اینکه کمربندی که تنها 10 کیلومتر است و هر سال وعده تو خالی داده میشود، چه؟ من هنوز بیدارم و حتی توان خواب رفتن ندارم، نمیدانم آنهایی که وعده میدهند و کاری برای ساماندهی این محور نمیکنند، چگونه خواب میروند.
امید میرود فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی به موضوع کمربندی یاسوج ورود کند؛ چرا که برخی از مسئولان متولی کهگیلویه و بویراحمد ککشان نمیگزد که چه اتفاقی میافتد.
به گزارش کبنا، محور کمربندی یاسوج، به دلیل تعداد بالای تصادفات و جانباختن خانوادهها، یکی از محورهای پرحادثه و مرگآور استان کهگیلویه و بویراحمد شده است. سوءمدیریت، عدم تخصیص بودجه کافی، و سالها بیتوجهی مسئولان در وزارت راه و شهرسازی از عوامل اصلی باقیماندن این شرایط خطرناک هستند. علیرغم وعدههای متعدد، این جاده همچنان بهدلیل نبود ایمنی و توجه کافی، جان عزیزان بسیاری را گرفته و به کابوسی برای مردم منطقه تبدیل شده است.
مردم و فعالان اجتماعی بارها نسبت به این وضعیت اعتراض کردهاند؛ اما به نظر میرسد اقدامات لازم برای ایمنسازی این جاده بهدرستی انجام نمیشود، و انگار که جان مردم برای برخی از تصمیمگیران اهمیتی ندارد.
وضعیت ناایمن این جاده را به یک «بمب ساعتی» تبدیل کرده که هر لحظه میتواند فاجعهای را رقم بزند. این محور پرحادثه که از بیتوجهی و سوءمدیریت مسئولان رنج میبرد، سالهاست که به محلی برای وعدههای توخالی تبدیل شده است. این وضعیت، نتیجه عدم اجرای تعهدات و نادیده گرفتن اولویتهای مردم توسط مدیران است. علیرغم اعتراضات و هشدارهای مکرر، کمربندی یاسوج همچنان در معرض خطرات جدی قرار دارد و بیتوجهی به این جادهی حادثهخیز، هزینههای سنگینی را به خانوادههای بسیاری تحمیل کرده است.
برای جلوگیری از تکرار تراژدیهای غمانگیز در این محور، نیاز فوری به تخصیص اعتبار کافی و مدیریت کارآمد وجود دارد. بهبود وضعیت این جاده با اقدامات سریع و مؤثر میتواند از وقوع حوادث ناگوار بیشتر جلوگیری کند. اگر این مسائل حل نشود، احتمالاً باید همچنان شاهد حوادث دردناک و از دست دادن جانهای عزیز در این جاده باشیم.
وزارت راه و شهرسازی و استانداری کهگیلویه و بویراحمد به همراه معاونت عمرانی، مسئولیت مستقیم در تأمین ایمنی و تخصیص اعتبار برای این پروژه را برعهده دارند. با این حال، مشکلات بودجهای و عدم تخصیص منابع کافی به این جاده باعث شدهاند که وعدهها و طرحهای ایمنی جادهای بهدرستی اجرا نشود. همین مسئله، جان بسیاری از رانندگان و مسافران را در این مسیر به خطر انداخته است.
تا زمانی که وزارت راه و شهرسازی و مسئولان استانی نتوانند به طور مؤثر و کافی منابع مالی و مدیریتی لازم را به این پروژه اختصاص دهند، این کمربندی همچنان به عنوان جادهای حادثهخیز باقی خواهد ماند و مردم این منطقه با خطرات جدی روبهرو خواهند بود.
کمربندی یاسوج، که بهدلیل تصادفات مکرر و مرگبار به "مجمع المصائب" شهرت یافته، به نمادی از ضعف و ناکارآمدی در وزارت راه و شهرسازی تبدیل شده است. شرایط اسفبار این محور، روحانیون و مردم را وادار کرده تا در نامهای به وزیر راه و شهرسازی، وضعیت بحرانی آن را مورد اعتراض قرار دهند.
از عوامل مهم در عدم پیشرفت پروژه، میتوان به ناکافی بودن یا عدم دسترسی به اعتبارات مالی اشاره کرد. علیرغم ادعای تأمین بودجه کافی، روند اجرای پروژه نشان میدهد که یا اعتبارها بهطور کامل تخصیص نیافته یا مشکلات مدیریتی و اجرایی موجب شده این منابع بهدرستی صرف نشوند. مدیریت ناکارآمد و ضعف در هماهنگی میان دستاندرکاران، وزارت راه و شهرسازی، و دستگاههای دولتی نیز از دلایل اصلی است که این کمربندی همچنان به نقطهای پرخطر برای رانندگان و خانوادهها تبدیل شده است.
بهبود وضعیت این محور مستلزم پایش دقیق عملکرد دستاندرکاران، نظارت شفاف بر تخصیص اعتبارات، و پیگیری مؤثر مسئولان برای اتمام پروژه است. اگر این اقدامات صورت نگیرد، کمربندی یاسوج همچنان بهعنوان جادهای پرتصادف و ناایمن باقی خواهد ماند و جان مردم همچنان در خطر خواهد بود.
یکی از اصلیترین مشکلات، تأمین نشدن اعتبار کافی و بهموقع است. با اینکه وعدههای مختلفی درباره تأمین بودجه داده شده، در عمل منابع مالی به طور کامل و پیوسته به این پروژه اختصاص نیافتهاند. این موضوع باعث شده که پیمانکار نتواند بهموقع و طبق برنامه، اقدامات لازم را پیش ببرد.
مدیریت ناکارآمد و عدم نظارت کافی از سوی وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای مرتبط باعث شده تا دستاندرکاران نتواند بهخوبی برنامههای خود را اجرا کند. نبود یک ساختار نظارتی قوی برای ارزیابی و پیگیری پیشرفت پروژه موجب شده که حتی با وجود وعدههای مکرر، کارها به کندی پیش برود.
در برخی مواقع، تغییر اولویتها و عدم پایبندی به برنامهریزیهای اولیه، مسیر پروژه را با وقفههای طولانی مواجه کرده است. برخی پروژهها بهدلیل تمرکز بیشتر بر سایر محورهای کشور، از اولویت خارج شده و در نتیجه زمان تکمیل آنها به تعویق افتاده است.
در برخی موارد، محدودیتهای تجهیزاتی و چالشهای پیمانکاری نیز موجب کندی پروژه شده است. هرگونه کمبود در منابع فنی و تجهیزات لازم برای اجرا، عملیات پروژه را متوقف یا به تعویق انداخته است.
بعضی مشکلات اداری و بروکراسی پیچیده نیز روند تخصیص بودجه و پیشبرد پروژه را به تأخیر انداختهاند. این موانع اداری، زمانبندیهای پیشبینیشده را تحتتأثیر قرار داده و باعث شده که پروژه به سرعت و کیفیت مطلوب پیش نرود.
نتیجه همه این عوامل، تکمیل نشدن این جاده حیاتی و حادثهخیز است. اگر این مشکلات برطرف نشوند، این جاده همچنان بهعنوان نقطهای پرخطر برای مردم باقی خواهد ماند و حوادث ناگواری را به دنبال خواهد داشت.
محبوبه هادوینژاد، خبرنگار صدا و سیما به تصادف روز گذشته کمربندی یاسوج واکنش نشان داد و نوشت: دیروز حوالی ساعت دوازده محور کمربندی یاسوج اصفهان نزدیک امام زاده مختار(ع) یاسوج متاسفانه سه خودرو بهم برخورد میکنن 2نفر که پدر و دختر بودند در دم میمیرند و پنج نفر هم مصدوم اینکه من این پست را گذاشتم حقی هست که برگردنمه حقی که تا الان هیچ مسئولی نتونسته آن را را ادا کند. من هفت بار از این مسیر گزارش تهیه کردم؛ اما فقط وعدههای تو خالی و پوچ متولیان از جمله راه و شهرسازی و استانداری روشنیدم، دلم سوخت امروز برای خانمی که دستش بین درب پراید این شگفتی ایرانی و بعضی از متولیانی که نام انسان رو نمیشد روشون گذاشت دلم سوخت، برای خانوادهای که حالا یه دختر دیگشون هم توی کماست. جالبه بعد از 17 سال خبرنگاری امروز زانویم سست کرد و برای تهیه گزارش و قدرت ضبط را نداشتم.
اما اینکه سرعت بالاست، باشد. اینکه پراید قاتل جان ایرانیها در محورهای پرحادثه است، باشد؛ اما اینکه کمربندی که تنها 10 کیلومتر است و هر سال وعده تو خالی داده میشود، چه؟ من هنوز بیدارم و حتی توان خواب رفتن ندارم، نمیدانم آنهایی که وعده میدهند و کاری برای ساماندهی این محور نمیکنند، چگونه خواب میروند.
امید میرود فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی به موضوع کمربندی یاسوج ورود کند؛ چرا که برخی از مسئولان متولی کهگیلویه و بویراحمد ککشان نمیگزد که چه اتفاقی میافتد.