تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۴۹۲۵۰۹
کبنا بررسی کرد
رونمایی از مدل عزل و نصب مدیران دولت چهاردهم در یاسوج / مسئولیت خواهی به سبک بد تا ناکارآمدی مدیریت در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
۱
کبنا ؛در ابتدای هر دوره دولتی جدید، تغییرات در سطح مدیران ارشد در بسیاری از سازمانها و ادارات امری طبیعی و حتی ضروری است. انتخاب رئیس جدید اورژانس ۱۱۵ در استان کهگیلویه و بویراحمد میتواند تأثیرات زیادی بر کیفیت خدمات فوریتهای پزشکی و امدادی داشته باشد. این بخش از خدمات عمومی بهویژه در استانهای کمتر توسعهیافته و مناطق کوهستانی یا دورأفتاده، بسیار حیاتی است. بنابراین، انتخاب فردی با سابقه و توانمندیهای لازم در مدیریت بحران، هماهنگی با سایر ارگانها و توانایی بهبود ساختار خدمات اورژانسی، میتواند تأثیرات مهمی بر عملکرد این سیستم در استانها داشته باشد.
تغییر رئیس اورژانس 115 استان کهگیلویه و بویراحمد از محمد امین نکویی به پرویز غفار فرد با واکنشهای متعددی مواجه شد. این تغییر، به ویژه در سیستمهای حساس و خدمات عمومی مثل اورژانس 115، میتواند تأثیرات عمیقی بر عملکرد سازمانی، خدمات بهداشتی و درمانی و همچنین بر اعتماد عمومی به این سازمانها داشته باشد.
محمد امین نکویی رئیس قبلی اورژانس 115 استان کهگیلویه و بویراحمد بهعنوان فردی جوان، متعهد و کارآمد شناخته شده است که در تلاش برای ارتقای سلامت و نظم اداری در این سازمان بوده است. مدیری با چنین ویژگیها معمولاً تواناییهای بالایی در اجرای تغییرات مثبت، بهبود فرآیندها و افزایش کارآیی سیستمها دارد. عملکرد مدیریتی او میتوانست باعث بهبود سریعتر کیفیت خدمات اورژانس و فوریتهای پزشکی در سطح استان شود.
به نظر میرسد که تغییر رئیس اورژانس 115، براساس فشارهای سیاسی و جلب رضایت نمایندگان مجلس صورت گرفته که این شیوه میتواند باعث شود که مدیرانی که از نظر فنی و اجرایی عملکرد خوبی دارند، کنار گذاشته شوند و به جای آنها افرادی با ارتباطات سیاسی بیشتر جایگزین شوند. در واقع این تغییرات مدیریتی، بیشتر بهدنبال جلب نظر نمایندگان و افراد تأثیرگذار است تا بهبود واقعی در کیفیت خدمات و عملکرد سازمان.
رئیس جدید اورژانس 115 که با حمایت نماینده مجلس یا نمایندگان مجلس به این جایگاه برسد؛ فقط به فلان نماینده مجلس پاسخگو است نه رئیس دانشگاه یا فرد دیگری. این درحالیاست که مدیران باید پاسخگویی اصلی خود را به قانون و مردم بدانند، نه به افراد سیاسی یا نمایندگان مجلس. مدیران باید بر اساس شایستگیهای فنی و تجربی خود انتخاب شوند و مسئولیتهای خود را در راستای خدمت به مردم و ارتقای سلامت عمومی انجام دهند. انتخاب مدیران بر اساس روابط سیاسی، نه تنها میتواند باعث کاهش کارآیی سازمانها شود، بلکه اعتماد عمومی به این نهادها را هم کاهش میدهد.
مدیران باید در درجه اول پاسخگو به مردم باشند و عملکرد خود را بر اساس نیازهای واقعی جامعه تنظیم کنند. اگر تغییرات مدیریتی به دلیل فشارهای سیاسی انجام شود، ممکن است این ارتباط میان مردم و مسئولان کاهش یابد.
زمانی که انتخابها و انتصابات به دلیل فشارهای سیاسی صورت میگیرند، ممکن است افرادی با توانمندیهای کمتر، بهویژه در حوزههای حساس و نیازمند تجربه، به جای افراد شایسته منصوب شوند. این میتواند به تضعیف سیستمهای کلیدی مانند اورژانس 115 منجر شود که مستقیماً با سلامت مردم در ارتباط است.
تغییرات مدیریتی در سازمانهای بهداشتی و امدادی، بهویژه در سطح اورژانس 115، میتواند آثار گستردهای بر کیفیت خدمات و عملکرد کلی این بخشها داشته باشد. اگر این تغییرات بهدلیل فشارهای سیاسی و بدون توجه به شایستگیها و تجربیات فردی انجام شود، ممکن است به مشکلاتی در کارآیی سازمان و رضایت کارکنان و مراجعین منجر شود.
کارکنانی که تحت نظر یک مدیر توانمند و متعهد کار کردهاند، ممکن است در مواجهه با تغییرات مدیریتی که به دلایل سیاسی صورت گرفته، انگیزه خود را از دست دهند. این میتواند به کاهش عملکرد تیمهای اورژانس و کندی در پاسخگویی به بحرانها منجر شود.
زمانی که مردم متوجه شوند که تغییرات مدیریتی در بخشهای حیاتی بهجای آنکه بر اساس شایستگیهای فردی باشد، بیشتر بهخاطر سیاستهای لحظهای است، ممکن است اعتماد خود را به سیستمهای بهداشتی و درمانی از دست بدهند.
در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مدیری که کمتر از 10 ساعت از انتصاب وی نگذشته بود، بدون طی مراسم تکریم و معارفه ساعت ۶ و ۴۰ دقیقه صبح رفته قفل درب ریاست قبل را با انبر قفلی شکسته روی میز ریاست نشسته است، واقعاً زیبنده این نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت وفاق ملی نیست و چنین شخصیتی در طراز مدیریت موفق نخواهد بود.
چنین حرکات غیرحرفهای بهنوعی مسئولیت را به عقب و ناکارآمدی میکشاند. این اقدام در جابهجایی مدیران اورژانس ۱۱۵ استان و با دستور ریاست دانشگاه و نماینده حامی مدیر جدید انجامگرفته و موجب وهن دولت مستقر بود و خواهد بود.
این پیام و مدل جدیدی از مسئولیت هست که ظاهراً قرار است در دولت چهاردهم در این استان رقم بخورد و نوعی رونمایی از مدل جابهجاییها در شیوه مدیریتی جدید است. اگر چه با توجه به برخی از تحرکات سیاسی و اداری رئیس دانشگاه علوم پزشکی و بعضی از مدیران دولت سیزدهم برای ماندن دو روز بیشتر دچار دگردیسی شدهاند و تحت فرمان نمایندگان قلع و قمع وسیعی را در استان راه انداختهاند؛ ولی اینگونه جابهجایی جای بسی تأسف هست. از استاندار محترم استان کهگیلویه و بویراحمد دستگاههای تیزبین و خلاق سازمان بازرسی خواهشمندم جلوی چنین رویه نازیبایی را بگیرید، چطور هست که سازمانهای نظارتی به دلیل عدم احراز، جلوی خیلی انتصابها را گرفتند؛ ولی الان هیچ خبری نیست، سایر دستگاههای مسئول و ناظر چگونه ساکت نشستهاند.
آیا حراست دانشگاه علوم پزشکی که مدعی است، شبیه شهید همت هست، چگونه اجازه داده چنین اتفاق بیفتد.
ظاهراً فرد جدید شرایط مدیریتی را هم نداشته؛ ولی با این نوع عقدهگشایی وارد اتاق مدیریت میشود.
تغییر رئیس اورژانس 115 استان کهگیلویه و بویراحمد از محمد امین نکویی به پرویز غفار فرد با واکنشهای متعددی مواجه شد. این تغییر، به ویژه در سیستمهای حساس و خدمات عمومی مثل اورژانس 115، میتواند تأثیرات عمیقی بر عملکرد سازمانی، خدمات بهداشتی و درمانی و همچنین بر اعتماد عمومی به این سازمانها داشته باشد.
محمد امین نکویی رئیس قبلی اورژانس 115 استان کهگیلویه و بویراحمد بهعنوان فردی جوان، متعهد و کارآمد شناخته شده است که در تلاش برای ارتقای سلامت و نظم اداری در این سازمان بوده است. مدیری با چنین ویژگیها معمولاً تواناییهای بالایی در اجرای تغییرات مثبت، بهبود فرآیندها و افزایش کارآیی سیستمها دارد. عملکرد مدیریتی او میتوانست باعث بهبود سریعتر کیفیت خدمات اورژانس و فوریتهای پزشکی در سطح استان شود.
به نظر میرسد که تغییر رئیس اورژانس 115، براساس فشارهای سیاسی و جلب رضایت نمایندگان مجلس صورت گرفته که این شیوه میتواند باعث شود که مدیرانی که از نظر فنی و اجرایی عملکرد خوبی دارند، کنار گذاشته شوند و به جای آنها افرادی با ارتباطات سیاسی بیشتر جایگزین شوند. در واقع این تغییرات مدیریتی، بیشتر بهدنبال جلب نظر نمایندگان و افراد تأثیرگذار است تا بهبود واقعی در کیفیت خدمات و عملکرد سازمان.
رئیس جدید اورژانس 115 که با حمایت نماینده مجلس یا نمایندگان مجلس به این جایگاه برسد؛ فقط به فلان نماینده مجلس پاسخگو است نه رئیس دانشگاه یا فرد دیگری. این درحالیاست که مدیران باید پاسخگویی اصلی خود را به قانون و مردم بدانند، نه به افراد سیاسی یا نمایندگان مجلس. مدیران باید بر اساس شایستگیهای فنی و تجربی خود انتخاب شوند و مسئولیتهای خود را در راستای خدمت به مردم و ارتقای سلامت عمومی انجام دهند. انتخاب مدیران بر اساس روابط سیاسی، نه تنها میتواند باعث کاهش کارآیی سازمانها شود، بلکه اعتماد عمومی به این نهادها را هم کاهش میدهد.
مدیران باید در درجه اول پاسخگو به مردم باشند و عملکرد خود را بر اساس نیازهای واقعی جامعه تنظیم کنند. اگر تغییرات مدیریتی به دلیل فشارهای سیاسی انجام شود، ممکن است این ارتباط میان مردم و مسئولان کاهش یابد.
زمانی که انتخابها و انتصابات به دلیل فشارهای سیاسی صورت میگیرند، ممکن است افرادی با توانمندیهای کمتر، بهویژه در حوزههای حساس و نیازمند تجربه، به جای افراد شایسته منصوب شوند. این میتواند به تضعیف سیستمهای کلیدی مانند اورژانس 115 منجر شود که مستقیماً با سلامت مردم در ارتباط است.
تغییرات مدیریتی در سازمانهای بهداشتی و امدادی، بهویژه در سطح اورژانس 115، میتواند آثار گستردهای بر کیفیت خدمات و عملکرد کلی این بخشها داشته باشد. اگر این تغییرات بهدلیل فشارهای سیاسی و بدون توجه به شایستگیها و تجربیات فردی انجام شود، ممکن است به مشکلاتی در کارآیی سازمان و رضایت کارکنان و مراجعین منجر شود.
کارکنانی که تحت نظر یک مدیر توانمند و متعهد کار کردهاند، ممکن است در مواجهه با تغییرات مدیریتی که به دلایل سیاسی صورت گرفته، انگیزه خود را از دست دهند. این میتواند به کاهش عملکرد تیمهای اورژانس و کندی در پاسخگویی به بحرانها منجر شود.
زمانی که مردم متوجه شوند که تغییرات مدیریتی در بخشهای حیاتی بهجای آنکه بر اساس شایستگیهای فردی باشد، بیشتر بهخاطر سیاستهای لحظهای است، ممکن است اعتماد خود را به سیستمهای بهداشتی و درمانی از دست بدهند.
در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مدیری که کمتر از 10 ساعت از انتصاب وی نگذشته بود، بدون طی مراسم تکریم و معارفه ساعت ۶ و ۴۰ دقیقه صبح رفته قفل درب ریاست قبل را با انبر قفلی شکسته روی میز ریاست نشسته است، واقعاً زیبنده این نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت وفاق ملی نیست و چنین شخصیتی در طراز مدیریت موفق نخواهد بود.
چنین حرکات غیرحرفهای بهنوعی مسئولیت را به عقب و ناکارآمدی میکشاند. این اقدام در جابهجایی مدیران اورژانس ۱۱۵ استان و با دستور ریاست دانشگاه و نماینده حامی مدیر جدید انجامگرفته و موجب وهن دولت مستقر بود و خواهد بود.
این پیام و مدل جدیدی از مسئولیت هست که ظاهراً قرار است در دولت چهاردهم در این استان رقم بخورد و نوعی رونمایی از مدل جابهجاییها در شیوه مدیریتی جدید است. اگر چه با توجه به برخی از تحرکات سیاسی و اداری رئیس دانشگاه علوم پزشکی و بعضی از مدیران دولت سیزدهم برای ماندن دو روز بیشتر دچار دگردیسی شدهاند و تحت فرمان نمایندگان قلع و قمع وسیعی را در استان راه انداختهاند؛ ولی اینگونه جابهجایی جای بسی تأسف هست. از استاندار محترم استان کهگیلویه و بویراحمد دستگاههای تیزبین و خلاق سازمان بازرسی خواهشمندم جلوی چنین رویه نازیبایی را بگیرید، چطور هست که سازمانهای نظارتی به دلیل عدم احراز، جلوی خیلی انتصابها را گرفتند؛ ولی الان هیچ خبری نیست، سایر دستگاههای مسئول و ناظر چگونه ساکت نشستهاند.
آیا حراست دانشگاه علوم پزشکی که مدعی است، شبیه شهید همت هست، چگونه اجازه داده چنین اتفاق بیفتد.
ظاهراً فرد جدید شرایط مدیریتی را هم نداشته؛ ولی با این نوع عقدهگشایی وارد اتاق مدیریت میشود.