تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۳۱
کد مطلب : ۴۳۱۴۳۱
در نشست بررسی موانع و مشکلات تعاونی‌های روستایی گچساران

انتقاد مدیرکل تعاون روستایی استان از عملکرد تعاونی ها/ ماجرای کسری 280 تن گندم در شرکت تعاونی گچساران / وقتی که فرماندار گچساران خدمات تاجگردون را تحسین کرد(+تصاویر)

۰
کبنا ؛نشست بررسی موانع و مشکلات تعاونی‌های روستایی گچساران با حضور علیرضا اتابک فرماندار گچساران، قدرت الله ویسی مدیرکل تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد، آیت محمدی مفرد  رئیس تعاون روستایی شهرستان گچساران و مدیر عاملان تعاون روستایی در سالن اجتماعات فرمانداری گچساران برگزار شد.
مدیرکل تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با اشاره به اینکه ما به دنبال رشد اقتصادی در روستاها هستیم ، عنوان کرد: ما به دنبال توسعه زنجیره تولید و ایجاد چتر حمایتی برای باغداران، دامدارن ،زنبورداران و.... هستیم و هر کجا که  تعاون روستایی مشاهده کند  آسیب به کشاورز، باغدار و بهره بردار می رسد این سازمان درکنار تشکل ها و اتحادیه خواهد بود واز آنان حمایت خواهد کرد.
 قدرت الله ویسی افزود:اتحادیه و تشکل های گچساران باید سهم مشارکت خود را در چگونگی حمایت از کشاورزان را اعلام کنند.
 ویسی با بیان اینکه هم اکنون در حال پوشش نقاط ضعف تعاونی و... هستیم، گفت:در بحث توزیع آرد یارانه بر اساس  سرشماری سال نودو پنج سرانه هر نفر هفت کیلو گرم بوده است که با رایزنی هایی که با شرکت غله و ادراه صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت  سهمیه آرد  یارانه  در شهرستان گچساران افزایش یافته است که 10 الی 15 تن سهمیه آرد امسال گچساران نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
مدیرکل تعاون روستایی استان اذعان کرد: علاوه بر ارائه خدمات به کشاورزان به دنبال جهش تولید هستیم که در همین سال‌جاری  طبق انعقاد قرار داد با  کارخانه قند  در فسا  قریب بر 70 هکتار از اراضی گچساران و باشت  به زیر کشت چغندر قند رفته است که این امر به دعوت تعاونی روستایی  صورت گرفته است.
وی ابراز کرد : ما نباید تعاونی ها  را به سمت ارائه خدمات(فقط توزیع کود و آرد و..) سوق بدهیم بلکه تعاونی های روستایی باید بدنبال درآمدزایی و تولید حرکت بکنند.
ویسی عنوان کرد: در بحث ساختمان های اداری  ساختمان های تعاون روستایی مستهلک و فاقد سند هستند که سندهای این اداره  به اشتباه به چهار محال و بختیاری و لرستان ارسال شده بود.
وی تصریح کرد: انتظار می رود که مشکلاتی که بین تعاونی روستایی و بنیاد مستضعفان  در بحث املاک و عرصه ها وجود دارد  رفع شود.
مدیرکل تعاون روستایی استان خطاب به اعضای شرکت تعاونی حاضر در جلسه عنوان کرد: فعالیت و تلاش از شما و حمایت از تعاونی روستایی استان صورت خواهد گرفت و همچنین مبلغ  50 میلیون تومان برای تامین و تجهیز مراکز تعاونی روستایی تخصیص خواهیم داد.
وی عنوان کرد: بحث خرید گندم سال ۹۶ حسابرسی دقیق نشده بود کسی هم پیگیری نمی‌کرد و این موضوع رها شده بود.
ویسی خاطر نشان کرد: بیش از چندین بار این موضوع حسابرسی شد و در اختیار تعاون روستایی گچساران قرار گرفت و  قریب به. ۲۸۰تن کسری گندم در سال ۹۶ به شرکت غله بود.
 مدیرکل تعاون روستایی استان با بیان اینکه این استان قبیله ای و عشیره ای است، گفت: یک سری توافقاتی و یک سری اشتباهاتی رخ داده که قریب بر 280 تن کسری گندم در آن سال اتفاق افتاده است.
 ویسی بیان کرد: اتحادیه تعاون روستایی گچساران به عنوان مباشر خرید  و طرف  قرارداد شرکت غله بوده در ادامه برای شرکت  غله خرید انجام دهد و یک کارمزدی را دریافت کند .
 ویسی افزود: در این جا اسناد و مدارکی  اتحادیه وجود دارد که ما باید طبق آن قرار داد انجام وظیفه می کردیم  که متاسفانه خریداران این میزان گندم را در اختیار شرکت غله قرار نداده اند.
وی اظهار کرد: اتحادیه  تعاونی گچساران با یک سری افراد قرار دادهایی را منعقد کرده  که این افراد  2 نفر به خوبی گندم را خریداری  و گندم را  در اختیار شرکت غله قرار دادند  و یکی الی دو نفر  گندم را تحویل نداده اند.
 وی افزود: قانون کار این است اگر چنانچه  یک کیلوگرم کسری داشته باشیم کارمزد  همان افرادی را که برای تعاون روستایی خرید انجام داده اند  آنها را پرداخت نمی کند.
مدیرکل تعاون روستایی استان بیان کرد: 570میلیون تومان کارمزد تعاون  روستایی  شهرستان گچساران  از سال 96 تا کنون دراختیار شرکت غله است و شرکت غله این میزان پول  را پرداخت نکرده است و این میزان پول را به ازای 280 تن گندم کسر کرده است.
ویسی ابراز کرد: این موضوع مشکلاتی را برای اتحادیه  به وجود آورده است که از طریق مقامات قضایی پیگیری  و حساب های تعاون روستایی مسدود و خودرو این سازمان هم توقیف شده است.
وی  گفت:  انتظار می رود با تلاش مسئولان  حساب  بلوکه شده و خودرو توقیف شده آزاد  شود.
 مدیر کل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت:  بیش از ۸۰ درصد از اتحادیه ها و تشکل های وابسته و تحت نظارت در سطح شهرستان های استان فعال هستند و همچنین  بیش از ۸۸ هزار نفر عضو اتحادیه ها، تعاونی ها و تشکل های روستایی این استان هستند.
وی بیان کرد: در شهرستان گچساران ۱۲۰ اتحادیه و تشکل های دامداری، زنان روستایی، تولیدی و شرکت تعاونی روستایی وجود دارد.
ویسی نبود سرمایه را از مهمترین مشکل این اتحادیه ها اعلام کرد و گفت: راه اندازی غرفه محصولات کشاورزی در شهرستان های استان و مدیریت و بازاریابی محصولات کشاورزی از مهمترین راهکارها برای رفع این مشکل است.
وی افزود: فعالیت اتحادیه ها، تعاونی ها و تشکل های روستایی راهگشای بسیاری از مشکلات اقتصادی بخش کشاورزی است.
ویسی تصریح کرد: نقش اتحادیه ها، تعاونی ها و تشکل های روستایی در سال های گذشته در این استان کمرنگ بوده که با برنامه ریزی و ساماندهی و ورود آنها در عرصه های کشاورزی و بازار یابی و هدایت آنها به سمت جهش تولید فعال خواهد شد.
وی اظهار داشت: یکی از رسالت های اصلی سازمان های تعاون روستایی و تشکل ها تحت نظارت، حمایت از کشاورزان و قشر آسیب پذیر جامعه روستایی است که در این راستا  امسال محصولات کشاورزی از جمله گندم، کلزا و گوجه فرنگی از سوی این اتحادیه ها و شرکت های وابسته خریداری شد.
ویسی گفت: تعاون روستایی استان بیش از  ۱۴ هزار تن محصول گوجه فرنگی با انعقاد قرار داد و تفاهم نامه با کارخانه رب گوجه فرنگی مرودشت فارس و مجتمع غذایی آیدا اصفهان خریداری و به کارخانجات حمل کرد.
وی ادامه داد: با این اقدام دست دلالان کوتاه و بیش از ۵۲ میلیارد ریال در قالب طرح حمایتی به کشاورزان مناطق گرمسیری این استان پرداخت شد و برای نخستین بار این محصول به کل کشور معرفی و مجوز طرح خرید حمایتی از سوی سازمان تعاون روستایی ایران اخذ شد.
ویسی گفت: همچنین برای تنظیم بازار ۱۰۰ تن پیاز تعاون روستایی استان خریداری و درسطح بازار استان توزیع شد.
در ادامه رئیس اداره تعاون روستایی گچساران اظهار کرد: در 2 شهرستان‌ گچساران و باشت 31شرکت تعاونی روستایی  از جمله  9تعاونی کشاورزی، 6تعاونی تولیدی، پنج شرکت تعاون روستایی،  یک اتحادیه تعاون روستایی،  هشت شرکت تعاونی آبران، یک تعاونی زنان و 2 تعاونی منابع طبیعی و آبخیزداری در این شهرستان  است.
آیت محمدی مفرد افزود: تعاونی زنبورداران، مرغداران، باغداران و تعاونی بانوان از عمده‌ترین این تعاونی‌ها هستند.
رئیس اداره تعاون روستایی گچساران با بیان اینکه مهمترین فعالیت شرکت‌های تعاون روستایی توزیع خدمات در بین روستاییان است، گفت: شرکت ها براساس  شرح و وظایف قانونی ارائه شده یک تعاونی در روستاها تشکیل  و سپس اقدام به ارائه خدمات می‌کنند.
محمدی مفرد با اشاره به اینکه طی 11 ماه گذشته از سالجاری  عملکرد این سازمان متحول شده است،  افزود: از ابتدای سالجاری تا کنون 4100 تن گندم مازاد کشاورزان خریدار تضمینی شد.
 وی با بیان اینکه 556 تن گندم بذری خریداری شده است و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
 رئیس اداره تعاون روستایی گچساران بیان کرد: امسال 218 هزار لیتر  نفت سفید در بین روستاییان توزیع شده است.
محمدی مفرد تصریح کرد: از ابتدای سالجاری تا کنون  یک میلیون و 108 هزار و 664 کیلوگرم آرد یارانه‌ای خانه پز امسال بین مردم مناطق روستایی و عشایری این شهرستان توزیع شده است.
وی با بیان اینکه یک هزار و 387 تن کود شیمیایی در این مدت توزیع شده است، عنوان کرد:  امسال 556 تن بذر گندم  تولید و فرآوری و توزیع انواع  بذر اصلاح شده ، 2 هزار و 705 تن انواع نهاده های دامی،  از جمله سبوس، جو، ذرت، کنجاله سویا در بین دامداران توزیع شده است.
 رئیس اداره تعاون روستایی گچساران عنوان کرد: امسال 332 نفر بهره بردار به نظام صنفی کشاورزی  افزوده شده  و تعداد 332 فقره پروانه فعالیت نظام صنفی صادر شد.
محمدی مفرد افزود: بیش از12 هزارو 200نفر عضو این تعاونی ها هستند که بیش از یک هزار نفر عضو تعاونی های غیرفعال این شهرستان هستند.
رئیس اداره تعاون روستایی گچساران ادامه داد: اکنون با  کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و ساختمان این اداره  و بالغ بر پنجاه سال عمر دارد و شیب آبریز محوطه اداره مشکلاتی را به وجود آورده است که برای نوسازی این ساختمان نیاز به سرمایه و تامین اعتبار دارد.
محمدی مفرد اظهار کرد: با توجه به اینکه اداره تعاون روستایی در ردیف بودجه قرار گرفته انتظار می‌رود  از محل اعتبارات شهرستانی یک اعتباری به این اداره تخصیص داده شود.
وی در ادامه از توزیع  ماهانه هشتاد تن  آرد یارانه خبر داد و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا تقاضای آرد یارانه برای پخت نان خانگی بیشتر شده است و این میزان آرد کفاف نمی دهد.

در ادامه این نشست فرماندار گچساران اظهار کرد:جلساتی که موضوع آن بخش تولید می باشد باید رونق پیدا کند.
علیرضا اتابک با اشاره به ایجاد زیرساخت‌ها در روستاها و همچنین ظرفیت بالایروستاها در تشکیل تعاونی و اتحادیه  و پرداخت تسهیلات اشتغالزایی پایدار  اکنون نرخ بیکاری در روستاها کاهش یافته و مهاجرت معکوس از شهر به روستا افزایش یافته است.
اتابک بیان کرد: امکانات و خدمات بسیار خوبی در روستاها صورت گرفته است و باید گفت که روستاهای گچساران متحول شده است بطوریکه ارزش زمین ها و اراضی کشاورزی در روستاها افزایش چشمگیری داشته است.
وی تصریح کرد: انصافا در گچساران(زمین های کشاورزی) گنج و طلا است چون آب در کنار زمین موجود و آبرسانی بصورت گسترده به دشتها و اراضی شهرستان صورت گرفت است فقط نیاز به تلاش و خلاقیت کشاورزان، باغداران و...دارد.
فرماندار گچساران خاطرنشان کرد: در شهرستان کهگیلویه زمین موجود است اما آب برای کشاورزی مهیا نشده است اما در گچساران کار بسیار بزرگی صورت گرفت است.
.فرماندار گچساران خطاب به مسوولان تعاونی اظهار کرد: برای داشتن تعاونی پویا  باید از  استان‌های دیگر الگو گرفت که چگونه این تعاونی‌ها موفق عمل کرده اند.
وی ابراز کرد: متاسفانه تعاونی‌ها  به دنبال ایجاد خلاقیت، گسترش  و افزایش سرمایه نیستند.
بالاترین مقام اجرایی گچساران با بیان اینکه ما باید ضعف تعاونی‌ها  را شناسایی و در صدد رفع این نواقص باشیم، گفت:  اعتقاد من بر این است که تعاونی‌ها خود  باید خلاق باشند و بتوانند  سرمایه تولید کنند.
 فرماندار گچساران با اشاره به اینکه از صفر تا صد محصولات کشاورزی در دست تعاونی است و برای افزایش سرمایه باید خلاقیت به خرج داده شود، افزود: سرمایه گذاری در تعاونی انجام می شود اما در واقع به دنبال افزایش سرمایه نیستیم.
.فرماندار گچساران اذعان کرد: تعاونی ها باید نگاه خود را خود را تغییر بدهند چرا که نظام تعاونی   همیشه در دنیا موفق  بوده است.
وی با اشاره به 280تن گندم که در سال 96 به دلایل نامعلومی مفقود شد، اشاره کرد و گفت: این ۲۸۰تن گندم برای اداره تعاونی یک بحران شده است که باید متخلف را شناسایی کرد.
اتابک اظهار کرد: وقتی که تعاونی شکل می‌گیرد شغل های جانبی برای کشاورزان ایجاد می شود و فلسفه تعاونی ها ایجاد اشتغال است.
فرماندار گچساران با بیان اینکه با فعال بودن تعاونی‌ها کشاورزی توسعه پیدا می‌کند، اذعان کرد: محصولات کشاورزان باید به واسطه تعاونی‌ها جمع آوری شود و سود آن عاید تعاونی‌ها  شود.
 فرماندار گچساران با بیان اینکه تعاونی‌ها باید به دنبال سرمایه در گردش باشند و علت توسعه نیافتگی‌ها از همین موضوعات نشات می‌گیرد،
 وی تصریح کرد: باید از بنگاه داری به خوبی استفاده کرد و  سهم شهرستان از تولید، اشتغال و سرانه آرد، محصولات، نهادهای دامی را باید از استان گرفته شود و اعتقاد من بر این است که سهم کود گچساران در توزیع مناسب نیست و با توجه به آماری که ارائه شده است این میزان کم است.
فرماندار گچساران خاطرنشان کرد: با توجه به تنوع محصولات در شهرستان تا کنون چهار هزار تن کود در بین کشاورزان برای انجام کشت در شهرستان توزیع شده که این میزان کم است.
اتابک در ادامه افزود: باید تعاون روستایی بازار در اختیار انحصاری خود قرار دهد و بازار را نباید از دست داد تا شرکت تعاونی‌ها سرپا باشند.

گفتنی است: یکی از نکات قابل مشهود این جلسه اشاره علیرضا اتابک فرماندار جدید گچساران به متحول شدن  چهره روستاهای گچساران و همچنین پروژه های بزرگ آبرسانی به اراضی و دشت ها و زمین های کشاورزی گچساران باعث دگرگون شدن چهره روستاها و رونق و تولید در روستاها شهرستان و اینکه شهرستان گچساران بزودی یکی از قطب های کشاورزی در جنوب کشور خواهد شد.
البته هرچند که اتابک مستقیما نامی از غلامرضا تاجگردون نماینده دو دوره مجلس شورای اسلامی نبرد اما مقایسه روستاهای گچساران در بحث آبرسانی با روستاهای کهگیلویه بزرگ، گواهی و تایید این موضوع(خدمات تاجگردون در روستاها) بود.
 
 
 


 
نام شما

آدرس ايميل شما

حمید
Iran, Islamic Republic of
باسلام انصافا هیچ نماینده ای در جنوب کشورمثل تاجگردون کارکن نبوده ونیست،همیشه درقلب مردم هستی تاجگردون
بویراحمد گرمسیر
Iran, Islamic Republic of
دم اتابک گرم. همه جی رو گفت و به همه چی اشاره کرد و دقیقا گفت که گچساران متحول شده ولی فقط اسم تاجگردون را مستقیم نیاورد. آدم فهمیده به این میگن. دقیقا زحمات تاجگردون را میدونه و متوجه شده که تاجگردون چه کارهای بزرگی انجام داده
عباسی
Iran, Islamic Republic of
ای کاش مهندس ویسی چند سال پیش مدیر این شبکه میشد تا جلوی این فسادها گرفته میشد اگر وجود ایشان نبود قطعا این موضوع پیگیری نمی شد ... و مثل خیلی فسادهای مالی دیگر سربسته در بایگانی ها باقی,می ماند ...
حسینی
Iran, Islamic Republic of
کاش ویسی چند سال پیش مدیر این شبکه میشد خدا لعنت کنه خیانتکاران ب بیت المال را ..
خیرابادی ه
Iran, Islamic Republic of
به وجودت افتخار می کنیم جناب مهندس ویسی عزیز .دوران جهاد کشاورزی هم خوب درخشیدی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
احسنت مهندس ویسی
اکبری
Iran, Islamic Republic of
درود و خسته نباشید ب فرماندار محترم و سخت کوش و مدیر کل محترم تعاون.روستایی مهندس ویسی عزیز ک این مسائل را پیگیری و دست انسان های بی وجدان رو از بیت المال کوتاه میکنند.
علیزاده
Iran, Islamic Republic of
با سلام کاش فقط شعار نباشه و دستگاه قضا این افراد را مورد بازخواست قرار دهد تا درس عبرتی برای سایرین گردد..ممنون از دکتر اتابک و مهندس ویسی
جهادی
Iran, Islamic Republic of
اینها شناسایی بشن و دستگاه قضا ورود کنه
محمدی
Iran, Islamic Republic of
خیلی دوست دارم مهندس ویسی بخاطر شفاف سازی و پیگیری امورات ..... بهترینی در نگاهم مهندس
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
1