کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گفت و گوی اختصاصی کبنانیوز با احمد رضا پوزش رتبه‌ی برتر هم استانی در کنکور تجربی 99 / با آرامش و منطق با کنکور برخورد شود/ لذتی که در موفقیت هست تمام خستگی‌های دوران تلاش را از بین می‌برد

7 مهر 1399 ساعت 9:34

همیشه قبل از دوران کرونا علاقه زیادی به مدرسه رفتن و بودن در کنار دوستانم داشتم که برایم نوعی استراحت محسوب می‌شد و با فراگیری کرونا از دست رفت. غیر حضوری شدن آزمون‌ها هم تأثیر منفی زیادی داشت و اوایل دوران کرونا واقعاً احساس خستگی و سرخوردگی داشتم.


کنکور 1399 با همه مسائل و اتفاقات از جمله بیماری کرونا که برای آن پیش آمد در نهایت برگزار گردید و هفته قبل نیز نتایج آن اعلام شد. احمد رضا پوزش دانش آموز کهگیلویه و بویراحمدی در این آزمون سراسری موفق به کسب رتبه دو رقمی در سطح کشور و تک رقمی در منطقه سه کشور شد. سایت تحلیلی و خبری کبنانیوز به همین مناسبت مصاحبه‌ای با وی ترتیب داده است که تقدیم مخاطبان عزیز می‌شود.
 
برای شروع گفت و گو ضمن معرفی خودتان بفرمایید در کنکور امسال چه رتبه‌ای کسب کردید؟
 احمدرضا پوزش هستم متولد 1381 که در کنکور تجربی امسال رتبه 7 منطقه 3 کشور و 38 کشوری را کسب کردم.

 آیا اطلاع دارید در بین بچه‌های استان که امسال کنکور تجربی داده بودند وضعیت رتبه شما چطور بود؟
 چیزی به صورت رسمی اعلام نشد ولی با بررسی که خودم داشتم بین بچه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد رتبه اول را به دست آوردم. البته بقیه بچه‌ها هم رتبه‌های خوبی کسب کردند. رتبه من بدون از هر  سهمیه‌ای بوده است. هم چنین در لیستی که کانون قلم چی از رتبه‌های برتر امسال کنکور تجربی منشتر کرد نام من در بین بچه‌های هم استانی جلوتر از بقیه است. با این وجود هر کدام دیگر از بچه‌های استان که موفقیت کسب کرده‌اند مایه خوشحالی است و به همه عزیزان تبریک می گویم و اگر هم عزیزی رتبه بالاتری داشته است من بی اطلاعم.
 
 برنامه‌تان  برای موفقیت چه بود؟  آیا فقط سال آخر برنامه ریزی داشتید یا از قبل هم برنامه ریزی بود؟ در ضمن  برنامه ریزی و نحوه درس خواندن و آمادگی برای کنکور به چه شکل بود؟
 از سال دوازدهم برنامه جدی و کامل داشتم. برنامه‌ام رو به صورت دو هفته‌ای یک بار می‌ریختم چون فاصله بین آزمون‌های کانون دو هفته‌ای بود و سعی می‌کردم بر اساس تعداد تست منابعی که داشتم برنامه بریزم و معمولاً تا سه شنبه هفته دوم انجامش می‌دادم و بعد تا روز آزمون مرور می‌کردم. قبل از آن در سالهای  دهم و یازدهم روزانه حدود ۴ ساعت و سال دوازدهم حدود ۱۰ ساعت مطالعه داشتم که معمولاً سعی می‌کردم بین عمومی و اختصاصی تعادل ایجاد شود. در هر سه سال دبیرستان کامل مدرسه رفتم بعضی‌ها مدرسه نمی‌روند  و آن را وقت تلفی می‌دانند که این کاملاً غلط است. دبیران خیلی خوبی داشتم هم در مدرسه تیزهوشان و هم در دهخدا که معمولاً در دروس فیزیک و ریاضی تابستان‌ها با آنها  کلاس می‌رفتیم ولی از بهمن ماه پارسال که مدارس تعطیل شد هیچ کلاسی نرفتم. کلاس قطعاً تأثیر مثبت دارد ولی خود دانش آموز هم قطعاً با تلاش می‌تواند خلاء آن را جبران کند. به نظرم بهترین راه این است که اول خود داوطلب آن درس را پیش خوانی کند و بعد برا تقویت و رفع اشکال به معلم مراجعه نماید.
 
آیا از خانواده و نزدیکانتان قبل از شما و یا در همین کنکور امسال کسی بوده است که موفق به کسب رتبه‌ای اینچنینی در کنکور شود و تأثیر موفقیت آنها برای شما چه بود؟
  بله. دو تن از اقوام و عموزاده‌هایم در سال‌های گذشته رتبه‌های خوبی کسب کرده بودند؛ در کنکور 96 خانم آتوسا پوزش در رشته تجربی حائز رتبه 150 شد و در کنکور پارسال نیز خانم اسماء پوزش رتبه 40 تجربی شد. علاوه بر این در خانواده نیز دو برادر و خواهرم در رشته‌های خوبی دانشجو و یا فارغ التحصیل هستند. برادر بزرگترم در رشته مکانیک صنعتی در سال 85 در دانشگاه صنعتی اصفهان قبول شد و در حال حاضر استاد دانشگاه آلابامای آمریکاست. دیگر برادرم نیز دانشجوی دکترای حسابداری در دانشگاه اصفهان است که در سال 90 در رشته حسابداری دانشگاه شیراز پذیرفته شد و خواهرم نیز در سال 93 در رشته دارو سازی در شیراز قبول شدند وامسال ترم آخرشان است.
 
برای دانشگاه و اینکه در چه رشته‌ای ادامه دهید چه تصمیمی دارید؟
  این مدت در مورد رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و دارو تحقیق کردم و به نتیجه رسیدم که با توجه به علایق و فرصت‌های شغلی بهترین رشته برای خودم پزشکی است و قصد دارم پزشکی دانشگاه تهران ادامه دهم.
 
به نظر شما چرا اکثر و شاید همه دانش آموزان رشته تجربی و پزشکی اولویتشان است؟
 خوب علت اصلی آن را باید در جو موجود در جامعه جست و جو کرد. فرصت‌های شغلی کمی که برای فارغ التحصیلان رشته ریاضی وجود دارد باعث می‌شود خانواده‌ها فرزندان خود را به سمت رشته تجربی هدایت کنند. خوب البته نمی‌توان فقط خانواده را مقصر دانست چون عوامل متعددی در پسرفت صنعت و رشته ریاضی مؤثر اند.
 
 نقش خانواده و مدرسه و معلمان کل دوره دانش آموزی در این‌موفقیت چیست و اینکه بیشترین تأثیر و تشویق را در این‌مسیر چه کسی داشت؟
 خیلی‌ها نقش موثری داشتند ولی نقش خانواده و مشاورم به نظرم از همه مؤثرتر بود. به هر حال همه معلمین و عزیزانی که در طول سال‌های دانش آموزی فرصت داشتم از سواد و توانایی‌شان استفاده کنم برای بنده محترم هستند و از همه آنها تشکر می‌کنم. نقش خانواده که یک نقش محوری و اصلی است، آن‌ها از ابتدا شرایط لازم را فراهم کردند  و هم روی درس خواندنم نظارت داشتند و در شرایطی که احساس خستگی داشتم به من انرژی می‌دادند. مدرسه هم واقعاً کمک کرد هم معلمین عزیزم که در دروس ریاضی و فیزیک سال یازدهم و دوازدهم خیلی کمک کردند آقایان فریدونی و آذرکیش و همینطور مدیر مدرسه اقای رسام هم از لحاظ مشاوره و انگیزشی و هم در درس زیست بهم کمک کردند چون ایشان معلم زیست هستند. آقای  دولتی هم معلم فیزیک  سال دهم من بودند  که بخاطر درس دادن عالی ایشان عاشق فیزیک شدم. تابستان‌ها هم با آقایان زابلی و پناهی کلاس رفتیم که جز بهترین‌های استان هستند و خیلی کمک کردند.
 
  در سال‌های اخیر، یکی از عواملی که مانع از درس خواندن داوطلبان می‌شود، تلفن همراه و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است بسیاری از جوانان، در خارج از کلاس درس، وقت زیادی را صرف تلفن همراه خود می‌کنند. شما چقدر درگیر تلفن همراه خود بودید؟
 من سال کنکور تلفن نداشتم ولی از تلفن پدر یا مادر استفاده می‌کردم. چون خیلی به فوتبال علاقه دارم اخبار ورزشی را دنبال می‌کردم و با مشاورم از همین طریق ارتباط داشتم. گاها به سایت قلم چی سر می‌زدم و استفاده دیگه ای از تلفن نداشتم. می‌شود از تلفن هم استفاده کرد ولی در مسیر درست. من حتی رتبه برترهایی را می‌شناسم که  در اینستاگرام و تلگرام و واتساپ در سال کنکور فعال بودند ولی درست و مدیریت شده استفاده می‌کردند.
 
 در کنکور امسال یک اتفاق متفاوت که پیش آمد موضوع بیماری کرونا بود که سبب تعطیلی خیلی از فعالیت‌های آموزشی و کنکوری شد و بعد هم کنکور را به تعویق انداخت و حواشی و فشارهای زیادی را سبب شد این مسائل چه تأثیر آموزشی و روانی برای شما و بقیه بچه‌ها داشت؟
همیشه قبل از دوران کرونا علاقه زیادی به مدرسه رفتن و بودن در کنار دوستانم داشتم که برایم نوعی استراحت محسوب می‌شد و با فراگیری کرونا از دست رفت. غیر حضوری شدن آزمون‌ها هم تأثیر منفی زیادی داشت و اوایل دوران کرونا واقعاً احساس خستگی و سرخوردگی داشتم. چیزی که این مدت به من کمک کرد مصاحبه‌هایی بود که با رتبه برترها انجام می‌شد و از خواندن انها متوجه شدم که من در این شرایط تنها نیستم و خیلی‌ها هم مثل من چنین شرایطی دارند. بعد از این موضوع سعی کردم کمتر به اخبار بیرون و کرونا توجه کنم و برای رسیدن به هدفم تلاش کنم. به مرور زمان توانستم مشکلاتی که اوایل دوران کرونا با آنها روبرو بودم را برطرف کنم مثل کاهش کیفیت مطالعه.
نکته‌ای که کنکوری‌ها باید به آن توجه کنند این است که اگر اتفاقی در مسیر کنکور بیفتد برای همه داوطلبان اتفاق خواهد افتاد و اینطور نیست که فقط خودشان لطمه ببینند.
 
به کنکور برگردیم درصدهایی که در کنکور بدست آوردید در دروس مختلف را بفرمایید و راجع به نحوه تست زنی و اینکه چطور زمانبندی کردید و قبل از آن در زمان آمادگی برای کنکور شکل یادگیری و مطالعه دروس مختلف را توضیح بدید؟
 درصدها که در عربی ۹۶، دینی ۹۰، زبان ۶۲، ریاضی ۸۱، فیزیک ۸۲، شیمی ۷۹، زیست ۸۲، فارسی 64 بود اما در مورد زمانبندی برای آمادگی و خواندن همیشه وقت ثابت برای زیست داشتم حدود دو یا سه ساعت در روز که بسته به نیازم به تست یا خوندن اختصاصش می‌دادم چون زیست کتابی است که باید حداقل ۴ یا ۵ بار کتاب درسی مطالعه شود. در دروس ریاضی و فیزیک هم اول از درسنامه کتاب‌های کمک درسی استفاده می‌کردم و بعد از کامل خواندن سراغ تست‌ها می‌رفتم. برای رفع اشکال و فهمیدن بهتر مطالب هم سراغ معلمین مربوطه می‌رفتم. معمولاً همیشه وقتی برای این دو درس در برنامه روزانه داشتم که یه مقدار از وقت زیست کمتر بود. درس شیمی را هم همیشه بهش علاقه داشتم و تقریباً مثل ریاضی و فیزیک میخوندم ولی برای قسمت مسائل شیمی روزانه ثابت هر روز تعدادی تست می‌زدم (علاوه بر برنامه اصلی). دروس عمومی رو هم از زمان دهم و یازدهم جدی گرفتم و به صورت پیوسته روی آنها کار می‌کردم. چون دروس عمومی دیر بازده هستند و رسیدن به تسلط در دروس عمومی یکم زمانبرتر است. در آزمون‌ها و کنکور هم طبق ترتیب دفترچه عمل کردم و ترتیب رو تغییر ندادم.
 
 برای دانش آموزانی که قصد دارند  بعد از این  در کنکور شرکت کنند چه صحبت و پیشنهادی دارید؟
  توصیه و صحبت‌ها را که بچه‌ها اکثراً می‌دانند و فقط جدیت و اراده و برنامه ریزی برای عمل کردن به آنهاست. یک توصیه‌ای که دارم بچه‌های کنکوری حتماً با شرکت در یکی از آزمون‌های ازمایشی خودشان را در بازه‌های زمانی منظم بسنجند تا متوجه شوند کجای درس خواندن و برنامه ریزی‌شان مشکل دارد  و در آزمون‌های آزمایشی  اصلاً غیبت نکنند چون این غیبت از آزمون‌ها باعث می‌شود از جو و فضای درس خواندن فاصله بگیرند. افراد منفی را که فقط جو منفی می‌دهند و استرس زا هستند از زندگی‌شان حذف کنند. با آرامش و با منطق با کنکور برخورد کنند و مهم‌تر از هر چیز تلاش منظم هم شرط اصلی برای موفقیت است.
 
ضمن تشکر از وقتی که گذاشتید اگر صحبت و نکته‌ای است به عنوان حسن ختام این گفت و گو بفرمایید؟
 لذتی که در موفقیت هست تمام خستگی‌های دوران تلاش را از بین می‌برد. از استاد عزیزم حاج اقا کشتکار خیلی ممنونم که در این چند سال همیشه همراه و در کنارم بودند و همین طور از خانم‌ها؛ انصاری، اشکو و صادقی که پشتیبان‌های قلمچی هستند و اگر تلاششان نبود به اینجا نمی‌رسیدم. از خانواده‌ام از پدر و مادر عزیزم و برادران و خواهرانم و هم چنین  از همه معلمین دوران تحصیلی‌ام صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم و از شما هم بابت این گفت و گو ممنونم.


کد مطلب: 426007

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/426007/گفت-گوی-اختصاصی-کبنانیوز-احمد-رضا-پوزش-رتبه-ی-برتر-هم-استانی-کنکور-تجربی-99-آرامش-منطق-برخورد-شود-لذتی-موفقیت-هست-تمام-خستگی-های-دوران-تلاش-بین-می-برد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1