کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سید فرزاد نجات‌نیا در گفت‌وگو با کبنانیوز:

سد کلات با ندانم‌کاری و گعده شبانه هوا شد/ عقب‌ماندگی تاریخی کهگیلویه و بویراحمد / نماینده مردم نسبت به هر خودکشی در استان کهگیلویه و بویراحمد باید پاسخگو باشد / عدم بکارگیری جوانان به بهانه « غیر بومی» بودن یک مصیبت است/ چرا استان کهگیلویه و بویراحمد به شبکه ریلی کشور وصل نیست/ نکته تأسف برانگیز نمایندگان ادواری است که از تحولات روز جهان بی‌اطلاع هستند

13 دی 1402 ساعت 0:03

سید فرزاد نجات‌نیا با سوابق مدیریتی بالا آن هم در سن جوانی در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام نامزد انتخابات شده است. پایگاه خبری و تحلیلی کبنانیوز گفت و گویی در بخش‌ها و مسائل مختلف با وی انجام داده است که بخش اول این گفت و گو تقدیم خوانندگان عزیز می‌شود.


سید فرزاد نجات‌نیا با سوابق مدیریتی بالا آن هم در سن جوانی در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام نامزد انتخابات شده است. پایگاه خبری و تحلیلی کبنانیوز گفت و گویی در بخش‌ها و مسائل مختلف با وی انجام داده است که بخش اول این گفت و گو تقدیم خوانندگان عزیز می‌شود.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پایگاه خبری کبنانیوز در پاسخ به چرایی وضعیت کهگیلویه‌ی بزرگ و وجود ظرفیت‌های بسیار در این حوزه انتخابیه و عدم استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها، با تقدیر از فعالیت‌های آگاهی بخشی رسانه کبنانیوز از این رسانه به عنوان یک ذخیره برای استان کهگیلویه و بویراحمد نام برد و در توضیح و تبیین ظرفیت‌های استان، اظهار داشت: واقعیت امر کهگیلویه بزرگ و کل استان ظرفیت‌های خوبی دارند چه در بحث آب که ۱۰ درصد نزولات آسمانی در این استان است ولی کمترین بهره از این ظرفیت برده می‌شود و حتی از حق آبه خودمان نتوانستیم استفاده کنیم مثل سد آبریز، چم شیر و تنگ سرخ و یا در بحث منابع طبیعی که ما در استان منابع طبیعی بی‌نظیری داریم طوری که چند سال پیش قوتی گروه‌های جهادی از تهران به استان آمده بودند و به مطنقه دیشموک رفتند در یک گعده شبانه برخی بچه‌های اصفهان می‌گفتند اگر چنین منطقه‌ای در اختیار ما بود قطعاً شاهد سرمایه‌گذاری و توجه بیشتر می‌بودیم.
نجات‌نیا تحت پوشش بودن بخش زیادی از مردم مناطق استان را از مصیبت‌های بزرگ استان دانست و بیان داشت: در این سال‌ها باید اتفاقات بهتری می‌افتاد که بطور نمونه می‌توان به بحث اقتصاد خانواده، بحث مشاغل خانگی و صنایع دستی اشاره کرد اما در حالی که زنان استان در گذشته قادر به تولید انواع صنایع دستی و ایفای نقش‌های بزرگی همچون تولد و تربیت و نگهداری فرزندان و حتی دامداری و کشاورزی بودند ولی در سال‌های اخیر از این ظرفیت و میراث ارزشمند تاریخی غفلت شده است و در حال حاضر کمترین بهره از این ظرفیت برده می‌شود و روستا‌ها خالی از تولید شده‌اند و در شهر‌های استان نیز هیچ تحول اقتصادی و یا گردش مالی و رونق و سرزندگی شاهد نیستیم.

وی ریشه و چرایی این معضلات و مشکلات بخش‌های مختلف جامعه را به رفتار نخبگان مربوط دانست و با تأسف از مقایسه میان نخبگان استان با استان‌ها و شهرستان‌های مجاور گفت: در حالی که در استان‌ها و شهرستان‌های مجاور که از لحاظ فرهنگی بسیار شبیه ما هستند مثل نورآباد و لردگان کرسی‌های نمایندگی متمرکز بر جذب سرمایه و اعتبار و توزیع مناسب منابع و امکانات در سطح ملی است در استان ما نمایندگان انرژی و توانشان معطوف به کار‌های ضعیف و درون شهرستانی است و این در حالی است که لابی و رایزنی در کشور‌های جهان سوم مرسوم است و تعاملات می‌تواند در جهت رشد و پیشرفت منطقه مؤثر باشد.
وی فاصله تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد با استان‌های بزرگ را غیر قابل انکار خواند و افزود: ادعا نداریم که خودمان را با اصفهان و یا فارس مقایسه کنیم این استان‌ها در طول تاریخ از حیث سابقه و تمدن در نظام اداری و سیاسی و اقتصادی کشور از قدمت و نهاد‌های قدرتمندی برخوردار بوده‌اند و بویژه در امر سرمایه انسانی و انباشت سرمایه انسانی سرمایه‌گذاری خوبی داشتند و همان سرمایه و نیرو‌ها امروز در سطح ملی در بحث پیشرفت و آبادانی مناطقشان نقش ایفا می‌کنند.
نجات نیا آب و مباحث مربوط به آب را از مهم‌ترین مسائل جهان امروز بر شمرد و با ابراز تأسف از بی‌توجهی به این موضوع در استان و بویژه کهگیلویه تصریح کرد: مشکلات چهار شهرستان در حوزه آب زیاد هستند و در سالیانی که این امکان برای حل و چاره‌اندیشی وجود داشت ما استفاده نکردیم. در موضوع سد کلات با ندانم کاری و گعده شبانه فرصت سد هوا شد و نماینده وقت به بهانه جاده و بهانه‌های دیگر آن امکان را برای همیشه از بین برد و آن فرصت سوزی تاریخی اتفاق افتاد. در حالی که این امکان وجود داشت هم جاده پاتاوه و دهدشت انجام شود و هم سد احداث گردد تا دشت‌های وسیع و تشنه منطقه سیراب شود و اقتصاد شهرستان متحول گردد.
معاون سابق پارلمانی وزارت راه و شهرسازی مطالبه سد آبریز را از مهم‌ترین مطالبات و دغدغه‌های مردم شهرستان‌های حوزه انتخابیه دانست و ناتوانی و عدم اجماع نخبگانی در استان و شهرستان را از بزرگترین موانع در پیگیری و تحقق این پروژه‌ها عنوان کرد و اضافه کرد: در بحث نف و گاز به مانند آب وضعیت ما مبهم و نامشخص است و ما از کمترین ظرفیت‌های پایین دستی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی نتوانستیم در این سال‌ها استفاده کنیم.
نجات‌نیا عبارت « عقب ماندگی تاریخی » را برای توصیف فاصله میان استان با سایر نقاط کشور بکار برد و بیان داشت: اگر این عقب ماندگی تاریخی را نگاه کنیم همیشه بوده و خیلی کمتر از استان‌های جنوبی ما کمترین بهره را بردیم و از آن طرف برخی نمایندگان ادوار مجلس که هیچ دست آوردی در طول سالیان طولانی نمایندگی نداشته‌اند منت آب و برق و تلفن را بر روی دوش مردم می‌گذارند که نکته تأسف برانگیز نه تنها بیان این موارد بلکه بی‌اطلاعی این افراد از پیشرفت‌های جهان و دستاورد‌های جدید است طوری که حتی در همین کشور ما در برخی استان‌ها شاهد آسفالت صددرصد راه‌های روستایی هستیم و یا در بحث دانشگاه‌ها و مراکز رشد و یا طرح‌های دانش بنیان در استان ما هیچ کاری صورت نگرفته است در حالی که در برخی استان‌ها مثل یزد میلیارد‌ها تومان بودجه و اعتبار جذب شده است.
رئیس سازمان ملی جوانان شهرستان کهگیلویه در دولت محمود احمدی نژاد با اشاره به آسیب‌های اجتماعی در شهرستان‌های چهارگانه و وجود تنگنا‌ها و گرفتاری‌ها عدم وجود اشتغال و ایجاد رابطه میان این موضوعات و مشکلات شهرستان در حوزه سد‌ها و آب و تأسف از اینکه در پایین دست مارون دشت‌های گسترده جنوب شهر‌های حاشیه خلیج فارس از نعمت آب استان بهره‌مند می‌شوند ولی در خود استان فقر و بیکاری بیداد می‌کند موضوع اقتصاد دریا را مطرح کرد و بیان داشت: در حالی که ما در اینجا بر روی انشعاب آب و یا آبرسانی با تانکر در حال چانه زنی و برنامه‌ریزی هستیم امروز در استانی مانند کرمان دنبال پیگیری باریکه‌ای برای دسترسی به دریا هستند و در حالی که این امکان برای ما از طریق سربندر یا از سمت دیلم در دسترس‌تر است و چنین فرصتی چه تحولی می‌توانست در استان پدید آورد.
نجات‌نیا برچسب «غیر بومی» بر بچه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در استان‌های مجاور که از امکانات و گا‌هاً منابع اولیه از استان ما استفاده می‌کنند را یک مصیبت خواند و گفت: امروز بچه‌های استان مجبور هستند برای لقمه نانی به استان‌های مجاور بروند و برای کوچکترین کاری نیز به بهانه غیر بومی بودن جذب نمی‌شوند. در استان منابع ما جلوی چشممان غارت می‌شود ولی کوچکترین بهره‌ای از این فرصت به استان و جوانان نمی‌رسد و یا نکته قابل تامل‌تر عدم اتصال استان کهگیلویه و بویراحمد به شبکه ریلی کشور است و هرگز این سؤال از سوی نمایندگان استان پرسیده و پیگیری نشد که چرا استان به شبکه ریلی وصل نیست اما در عوض این مطالبه، نمایندگان ما دنبال رایزنی برای یک وام مختصر و یا پروژه برای فلان شخص و پیمانکار هستند.
نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام به تجارب خود در دوره مدیریت در سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف و نوع تعامل و رایزنی‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: به عنوان کسی که معاون پارلمانی بودم، در چند وزارتخانه کار کردم با چند وزیر کار کردم دیدم نمایندگانی که اثر گذارند و از اختیارات و ظرفیت‌ها استفاده می‌کنند و در جهت آبادانی استان‌هایشان گام بر می‌دارند.

دستیار سابق وزیر ارتباطات، فناوری و اطلاعات اشتغال کاذب را یک آسیب جدی خواند و ضمن ذکر خاطره‌ای بیان داشت: در سفری به یک از بنادر بیش از ۲۰۰ کارگر فصلی تخلیه و بارگیری از دو روستای اطراف لنده را دیدم که واقعاً ناراحت شدم و در حالی که باید این افراد در منطقه و کنار خانواده‌هایشان باشند اما برای این گونه کار‌ها آواره بنادر و غربت می‌شوند و یا موضوع حضور زنان و دختران ما در صیفی جات شهرستان‌های همسایه درد بزرگی است که در حال تبدیل شدن به یک « ابر بحران » است.
نجات نیا در پایان بخش اول مصاحبه خود گریزی به آسیب‌های اجتماعی در حوزه انتخابیه زد و گفت: وضعیت آسیب‌های اجتماعی در استان بحرانی است و اخبار این حوزه امنیتی است. روزانه ما اخباری از خودکشی در استان می‌شنویم و کسی هم نیست بپرسد چه اتفاقی است که مردم باید دست به این کار هولناک بزنند. نماینده نسبت به مباحث فرهنگی و اجتماعی نیز مسئول است و آقایان باید نسبت به این آسیب‌ها و هر خودکشی نیز پاسخگو باشند اما به نظر کل پاسخگویی آقایان حضور در مراسمات مرگ این عزیزان است.


کد مطلب: 471004

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/471004/سد-کلات-ندانم-کاری-گعده-شبانه-هوا-عقب-ماندگی-تاریخی-کهگیلویه-بویراحمد-نماینده-مردم-نسبت-خودکشی-استان-باید-پاسخگو-باشد-عدم-بکارگیری-جوانان-بهانه-غیر-بومی-بودن-یک-مصیبت-چرا-شبکه-ریلی-کشور-وصل-نیست-نکته-تأسف-برانگیز-نمایندگان-ادواری-تحولات-روز-جهان-بی-اطلاع-هستند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1