کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد

تبدیل 50 هزار هکتار اراضی دیم به آبی با اجرای طرح‌های آب منطقه‌ای

7 تير 1397 ساعت 0:27

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: مطالعه و اجرای حدود 250 طرح و پروژه با اعتبار بالغ بر 300 میلیارد ریال با اهداف مختلفی از جمله تامین آب از برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای است.


علی داودی‌مهر در همایش بحران آب که به همت اتاق بازرگانی یاسوج برگزار شد با ارائه سیمایی از منابع آب در استان، اظهار کرد: میانگین بارندگی استان در دراز مدت 45 سال تا امروز چهارشنبه 6 تیر 657 میلی‌تر است و میانگین بارش در سال زراعی امسال 350 میلی‌متر بوده که نسبت به بارندگی 443 میلی‌متری مدت مشابه سال گذشته کاهش 32 درصدی را شاهد هستیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: دو مورد سد کوثر با حجم 580  میلیون مترمکعب و سد شاه قاسم با حجم مخازن 9 میلیون متر مکعب و مجموع 589 میلیون متر مکعب در استان وجود دارد، حجم تنظیمی این سد 438 میلیون مترمکعب است که از این میزان 180 میلیون مترمکعب آن مختص آب شرب بخشی از استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر و هرمزگان است.
داودی‌مهر تعداد طرح‌های تغذیه مصنوعی در دست بهره‌برداری استان را 6 مورد عنوان کرد و افزود: حجم این تعداد طرح مصنوعی در دست بهره‌برداری 17 میلیون مترمکعب در سال است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی 188 میلیون مترمکعب و برداشت آب سطحی و چشمه‌ها، 453 میلیون مترمکعب است.
وی در ادامه به تعداد چاه‌های مجاز در سطح استان اشاره کرد و گفت: از تعداد 3 هزار و 389 حلقه چاه مجاز 2500 حلقه در مدار بهره‌برداری و مابقی غیرفعال هستند.
داودی‌مهر بیان کرد: تعداد چاه‌های غیرمجاز یک هزار 279 حلقه بوده که نسبت به مسدود کردن 270 حلقه اقدام کردیم و از تعداد مانده 1009 حلقه چاه غیرمجاز دیگر 139 حلقه مربوط شرب بوده است که همزمان با تشکیل پرونده اقدام به حفر چاه کردیم در نتیجه چاه‌های غیرمجاز واقعی در استان 870 حلقه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای به اقدامات در راستای رفع بحران آب اشاره کرد و گفت: مطالعه و اجرای حدود 250 طرح و پروژه با اعتبار بالغ بر 300 میلیارد ریال با اهداف مختلفی از جمله تامین آب کشاورزی، شرب، صنعت، تامین برق، تقویت منابع آب زیرزمینی از اقدامات صورت گرفته در راستای رفع بحران آب است.
این مسؤول عنوان کرد: در سال جاری حدود 60 پروژه در قالب 30 طرح از محل اعتبارات ملی و استانی در دست اقدام است که از مجموعه این پروژه‌ها می‌توان به پروژه سد تنگ سرخ، تامین آب شرب شهر لیکک، تامین آب شرب 4 شهر دهدشت، سوق، لنده و چرام و 350 روستای مسیر و حومه از سد کوثر و تامین آب اراضی دهدشت غربی اشاره کرد.
داودی‌مهر اضافه کرد: با تکمیل مطالعه و اجرای کلیه طرح‌های در دست اقدام در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز علاوه بر مهار و استحصال حدود 500 میلیون متر مکعب از آب‌های منطقه، حدود 50 هزار هکتار از اراضی دیم به آبی تبدیل و بخشی از نیازهای استان در حوزه شرب و صنعت تامین می‌شود.


کد مطلب: 401087

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/401087/تبدیل-50-هزار-هکتار-اراضی-دیم-آبی-اجرای-طرح-های-آب-منطقه-ای

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1