در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید؛
داستان غم انگیز «شاد» / چرا آموزش و پرورش باید در مورد آموزش مجازی دانش آموزان تجدید نظر بکند؟
12 شهريور 1399 ساعت 12:26
آموزش و پرورش قصد داشته که یک مشکل را برطرف کند اما هزار مشکل و تهدید دیگر ایجاد کرده است!
آموزش و پرورش قصد داشته که یک مشکل را برطرف کند اما هزار مشکل و تهدید دیگر ایجاد کرده است!
همزمان با شیوع بیماری کرونا، از اواسط سال گذشته تحصیلی، وزارت آموزش و پرورش نیز برای عقب نماندن برنامه های درسی دانش آموزان، اقداماتی انجام داد. یکی از این اقدامات، استفاده از بستر شبکه های اجتماعی برای ارتباط بین دانش آموزان و معلمان بود. همچنین در همین راستا، اپلیکیشنی به نام «شاد» نیز راه اندازی شد، با این هدف که جلوی برخی از ضررهایی که ممکن است حضور دانش آموزان در فضای مجازی به همراه داشته باشد را بگیرد و محیطی متناسب با آنها ارئه دهد.
اما چند نکته در این مورد قابل بیان است:
1. در راهکار 4 -17 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به «گسترش بهره برداری از ظرفیت آموزشهای غیرحضوری و مجازی در برنامههای آموزشی و تربیتی ویژه معلمان، دانشآموزان و خانوادههای ایرانی در خارج از کشور براساس نظام معیار اسلامی و با رعایت اصول تربیتی از طریق شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات» تصریح شده است.
اما وقتی در سال های گذشته، دولت در زمینه استاندارد سازی فضای مجازی اهمال ورزیده، به گونه ای که امروز حتی بزرگسالان جامعه نیز از آسیب های آن در امان نمانده اند و از طرفی، پروژه های حیاتی صنعت ICT کشور روی زمین مانده و به تبع آن، بسترهای لازم برای آموزش کودکان و نوجوانان در این فضا فراهم نشده است، نمی توان به بهانه شیوع کرونا و تعطیل شدن مدارس، و بدون طی شدن مراحل مقدماتی، دل به دریا زد و قواعد آموزشی و تربیتی دانش آموزان را نادیده گرفت.
کد مطلب: 425079