کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیلی بر انتخابات میاندوره 1400 یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گچساران و باشت؛

بخت و اقبال با کی یار می‌شود؟

15 خرداد 1400 ساعت 13:50

معادلات انتخابات میان دوره 1400 گچساران و باشت با رد صلاحیت ساسان تاجگردون و سید قدرت حسینی بحرینی پیچیده‌تر شد در حالیکه تصور می‌شد رقابت داغ بین ساسان و سید قدرت در تابستان سوزان ۱۴۰۰ گچساران شکل بگیرد اما با نظر شورا نگهبان این اتفاق نیفتاد اکنون انتخابات ۱۴۰۰ آن روی خود را نشان داده و اصولگرایان که گویا از سرنوشت خود در این انتخابات مطلع بودند، بازیکن ذخیره‌شان را وارد ماراتن نفس گیر میاندوره 1400 کردند.


معادلات انتخابات میان دوره 1400 گچساران و باشت با رد صلاحیت ساسان تاجگردون و سید قدرت حسینی بحرینی پیچیده‌تر شد در حالی‌که تصور می‌شد رقابت داغ بین ساسان و سید قدرت در تابستان سوزان ۱۴۰۰ گچساران شکل بگیرد اما با نظر شورا نگهبان این اتفاق نیفتاد اکنون انتخابات ۱۴۰۰ روی دیگر خود را نشان داده و اصولگرایان که گویا از سرنوشت خود در این انتخابات مطلع بودند، بازیکن ذخیره‌شان را وارد ماراتن نفس گیر میاندوره 1400 کردند.
اصولگریان گچساران بعد از رد صلاحیت سید قدرت، چاره کار را در انتقال حوزه انتخابیه سیدناصر حسینی پور از تهران به حوزه انتخابیه گچساران و باشت دیدند و خیلی سریع تاکتیک دعوت از سید ناصر را وارد فاز اجرایی کردند. «سید ناصر» هم خیلی زود این خواسته دوستانش را اجابت کرد و اکنون قصد عزیمت به گچساران را دارد. هر چند آمدن او یقیناً اما و اگرهای زیادی را در پی خواهد داشت، با این وجود آمدن و یا نیامدن سید ناصر حسینی پور به انتخابات میاندوره 1400 گچساران و باشت مورد تحلیل و بررسی است.
با حذف تاجگردونی ها عملاً انتخابات میاندوره مجلس 1400 گچساران و باشت یکی از دو قطب اصلی این رقابت را از دست داد، غلامرضا تاجگردون بعد از رد صلاحیت ساسان، لایو اینستاگرامی گذاشت و حرف‌هایش را زد، او برای حمایتش از کاندیداهای انتخابات میاندوره شرط گذاشته و گفته صحبت‌های آنها را می‌شنویم و بعد اعلام حمایت می‌کنیم.
غلامرضا تاجگردون در لایو اینستاگرامی خود از علیمراد جعفری و اردلان زینل زاده نام برده و گفته که آنها در خصوص رد یا تأیید صلاحیتش بی اخلاقی نکرده اند. همچنین در پاسخ به سئوال مخاطبی در خصوص حمایتش از هومان عسکری (قشقایی) اذعان کرده «مهم این است که با هم باشیم، عداوتی با ایشان نداشتیم. با هم تصمیم می‌گیریم. در فضای سیاسی، ترک و لر نداریم. تا روز جمعه به جمع بندی خواهیم رسید.»
حمایت تاجگردون از هر کدام از کاندیداها برگ برنده‌ای خواهد بود. در صورت موافقت وزارت کشور و شورای نگهبان با انتقال حوزه انتخابیه «سید ناصر»، انتخابات میاندوره 1400 گچساران و باشت 4 کاندیدای اصلی خواهد داشت. علیمراد جعفری، سیدناصر حسینی پور، هومان عسکری و ریحان محمدپور با هم به رقابت می‌پردازند. علیمراد جعفری، مبارز و سیاستمدار کارکشته و با تجربه‌ای است، سال‌ها در بدنه جریان اصولگرایی فعالیت کرده و در مرکز او را می‌شناسند. جعفری یک دوره نماینده مجلس بوده و مردم دو شهرستان باشت و گچساران شناخت کافی از او دارند. هومان عسکری در انتخابات 98 بیشتر تلاشش را برای جذب آراء قشقایی‌ها و گچسارانی‌ها کرد و در باشت باوی پُلی نزد و ارتباط قابل توجهی نگرفت، کار برای هومان عسکری در جغرافیای باوی ها سخت است. ریحان محمدپور و سید ناصر حسینی پور هر دو باوی هستند. سبد آراء باوی بین سه گزینه توزیع می‌شود، سید ناصر، ریحان محمد پور و گزینه غلامرضا تاجگردون که در این خصوص بیشتر خواهیم گفت.
نکته حائز اهمیت این است که غلامرضا تاجگردون در صورتی از یکی از کاندیدا حمایت می‌کند که سید ناصر حسینی پور به انتخابات میاندوره گچساران بیاید، در غیر این صورت، بعید به نظر می‌رسد که تاجگردون برای آینده سیاسی خود هزینه چاق کند.
به نظر می‌آید سبد آرای تاجگردون بیشتر به سمت جعفری تمایل داشته باشد، تاجگردون در لایوش از او اسم برده و تلویحاً گفته که جعفری هیچ نقشی در رد اعتبارنامه‌اش نداشته و به او تعرضی هم نکرده است. همین جمله شاید برای هواداران متعصب تاجگردون کافی باشد تا علیمراد جعفری را در تابستان داغ خرداد 1400 همراهی کنند. اگر چه هنوز هیچ چیز قطعی نشده و تاجگردون هم رسماً در باره حمایتش از کاندیدای خاص حرفی نزده، اما در بین بعضی از طرفداران تاجگردون زمزمه حمایت از جعفری شنیده می‌شود. شاید یکی از دلایلی که سید قدرت حسینی بحث حاشیه ساز ساواکی بودن یا نبودن «حاج بهرام تاجگردون» را مطرح کرده با اطلاع از همین موضوع می‌خواسته به علیمراد جعفری و هواداران تاجگردون کنایه بزند.
تاجگردون در حمایت از کاندیدای مدنظرش یقیناً جوانب احتیاط را خواهد داشت او می‌داند هر تصمیمی که بگیرد در آینده سیاسی خود تأثیر خواهد گذاشت. بالاخره بدون حساب و کتاب قدمی بر نمی‌دارد به نظر می‌آید او در این قضیه پخته عمل کند.
سیدناصر حسینی پور در صورتی که بیاید، در خوشبینانه ترین حالت، آراء سید قدرت حسینی را خواهد داشت. البته او با ریحان محمدپور سبد آراء مشترکی دارد و حضور ریحان محمدپور تا حدودی «سید ناصر» را نگران می‌کند. سید ناصر از نفوذ کلام بالایی برخوردار است و بهتر از برادرش (سید قدرت) نظرات مخالف خودش را متقاعد و جذب می‌کند.
نهایتاً مارتن نفس گیر انتخابات میاندوره 1400 یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه گچساران و باشت سه قطبی یا دو قطبی خواهد بود. سه قطبی علیمراد جعفری، سید ناصر حسینی پور و ریحان محمدپور در صورتی که شکل بگیرد، تصمیم تاجگردونی‌ها و اصلاح طلبان کفه ترازو را به نفع کاندیدای مورد حمایت این دو گروه سنگین‌تر خواهد کرد، همانطوری که گفته شد، تاجگردونی‌ها به نظر می‌آیند به سمت علیمراد جعفری کشش بیشتری داشته باشند. با توجه به جو سیاسی کشور و شرایط سیاسی حاکم بر مجلس شورای اسلامی، برخی شرایط جعفری را خوب می‌دانند و اقبال به سمت او زیاد است. اصلاح طلبان هم میانه بدی با جعفری ندارند.
هر چند که گویا سیدقدرت قول داده به گچساران نیاید تا حواشی ایجاد نشود و مسئولان نظارتی شهرستان تمام تلاش خود را کرده اند تا میان دوره دچار کمترین حواشی شود، ولی سیدقدرت از همانجا هم مصاحبه ای کرد و در خصوص ساواکی بودن یا نبودن حاج بهرام اظهار نظر کرد. از طرف دیگر، حاج جعفری هنوز از کنایه های لیدر سیدقدرت گلایه مند است و در خصوص سوابق انقلابی گری خود روز گذشته صحبت هایی کرد و رسانه ای شد. حال با وجود آنکه بیشتر طرفداران باوی تاجگردون به سمت جعفری آمده اند، ولی در صورتی که غلامرضا تاجگردون بخواهد از جعفری حمایت کند تبعات منفی برای هر دو به بار خواهد آورد.
هومان عسکری به حمایت تاجگردون امید دارد، احمد خورشیدی آزاد و علی فولادی وندا او را در انتخابات میاندوره 1400 تنها گذاشتند، عسکری گفته در این دوره حق به حق دار می‌رسد، باید منتظر باشیم که او چه منظوری داشته است.
سیدمحمود فاطمی نیز از رقبایی است که فعالیت هایی در میان اقوام گچساران و باوی ها هم داشته و بیشترین تکیه خود را بر برنامه هایش گذاشته است.
ریحان محمدپور که رقابت را خوب شروع کرده شاید بهترین حالت برای او نیامدن سیدناصر حسینی‌پور باشد. چیزی که در حال حاضر مشخص است شرایط مساعد جعفری در میان رقبا است.


کد مطلب: 435053

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/435053/بخت-اقبال-کی-یار-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1