تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب : ۴۳۵۸۶۲

بازار ارز، سکه و طلا بعد از انتخابات

۰
بازار ارز، سکه و طلا بعد از انتخابات
کبنا ؛قیمت دلار که در هفته گذشته با سقف‌شکنی تا ۲۴ هزار و ۴۵۰ تومان پیش رفته بود، ساعت ۱۱صبح امروز و همزمان با اعلام نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری روند نزولی به‌خود گرفت و با سرعت پایین آمد. به‌شکلی که تا ظهر شنبه ۲۹ خرداد روی به ۲۳ هزار و ۹۰۰ تومان آرام گرفت. این یعنی در عرض تنها چند ساعت دلار ۵۵۰ تومان کاهش قیمت داشته است.
به گزارش کبنا به نقل از فرارو؛ یورو، پوند، درهم و لیر نیز به‌عنوان ارز‌های پرمشتری در بازار آزاد ایران کاهش قیمت را تجربه می‌کنند. بیشترین میزان افت به پوند اختصاص دارد. قیمت این ارز در پایان هفته گذشته ۳۳ هزار و ۸۳۰ تومان بود، اما امروز و پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ چیزی در حدود ۸۰۰ تومان ارزان شد و فعلا به ۳۳ هزار و ۱۰ تومان رسیده است. یورو نیز با افت ۶۵۵ تومانی از ۲۹ هزار و ۱۰ تومان به ۲۸ هزار و ۳۵۵ تومان رسیده است.درهم و لیر نیز امروز پس از اعلام نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری که از قطعی شدن پیروزی سیدابراهیم رئیسی حکایت دارد، کاهش قیمت را تجربه کردند. درهم امارات در پایان هفته گذشته شش هزار و ۶۵۵ تومان قیمت داشت، اما فعلا ۱۶۰ تومان عقب نشسته و با قیمت شش هزار و ۴۹۵ تومان فروخته می‌شود. ارزش لیر ترکیه در بازار آزاد ارز نیز ۸۰ تومان افت کرده و از دو هزار و ۸۰۰ تومان به دو هزار و ۷۳۰ تومان رسیده است.
قیمت طلا هم کاهش یافت
اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری روی قیمت طلا و سکه هم اثرگذار بوده است. به‌شکلی که هر گرم طلا ۱۸عیار تا ظهر امروز ۲۹ خرداد با کاهش ۳۰هزار تومانی، از یک میلیون و ۶۶ هزار تومان به یک میلیون و ۳۳هزار تومان رسید. به گزارش فرارو، کاهش قیمت دلار و کاهش قیمت طلا هر دو با هم کمک کردند تا ارزش سکه هم پایین بیاید. هفته گذشته هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با نرخ ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان به کار خود پایان داد، اما حالا (حداقل تا ظهر) شاهد کاهش ۳۵۰ هزار تومانی هر قطعه سکه در عرض چند ساعت هستیم و طلا‌فروش‌ها سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشند.


قیمت هر قطعه سکه نیم بهار آزادی و رسکه ربع بهار آزادی هم به‌ترتیب به پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سه میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسیده است. نیم سکه حدود ۱۳۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و ربع سکه ۷۰ هزار تومان ارزان شده است.
روند عجیب کاهش قیمت در بازار آزاد ارز، طلا و سکه
روند کاهش قیمت در بازار آزاد ارز، طلا و سکه پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری که از پیروزی قطعی سیدابراهیم رئیسی حکایت دارد، برای فعالان بازار عجیب محسوب می‌شود، چون حداقل تا پایان شب گذشته در معاملات پشت‌خطی که معمولا به‌صورت عمده بین دلالان بازار ارز انجام می‌شود، نشانه‌ای از کاهش قیمت وجود نداشت.
درحالی که مردم روز جمعه ۲۸ خرداد پای صندوق‌های رای حضور داشتند، دلال‌ها تقریبا تا ساعت ۲۳ و ۵۴ دقیقه شب به کار خود سرگرم بودند. بررسی معاملات پشت‌خطی نشان می‌دهد این گروه جمعه صبح کار خود را با عدد ۲۴ هزار و ۴۲۰ تومان آغاز کرده اند و در پایان روز کف و سقف قیمت بین آن‌ها به‌ترتیب ۲۴ هزار و ۲۸۰ تومان و ۲۴ هزار و ۴۳۰ تومان و آخرین قیمت مطرح شده ۲۴ هزار و ۳۱۰ تومان بوده است.
قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی نشان‌دهنده وضعیت احتمالی بازار آزاد در روز بعد است. به‌همین خاطر در شرایط عادی امروز شنبه ۲۹ خرداد ماه دلار با رقم ۲۴ هزار و ۳۵۰ تومان کار خود را آغاز کرد و تا ساعت ۱۱ روند عادی خود را در پیش گرفت، اما وقتی جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور و معاون سیاسی وزارت کشور یک ساعت قبل از ظهر شنبه ۲۹ خرداد مقابل خبرنگاران قرار گرفت و نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد، ورق بازار طلا و ارز برگشت.
حالا (حداقل تا ساعت ۱۴) دلار ۵۵۰ تومان ارزان شده، یورو و پوند به ترتیب ۶۵۰ تومان و ۸۱۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرده اند. در بازار طلا هم شاهد افت ۳۷ هزار تومانی هر گرم طلای ۱۸ عیار هستیم. سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۳۵۰ هزار تومان نسبت به هفته گذشته عقب‌نشینی کرده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

آیا مدارس بازگشایی می‌شوند؟

آیا مدارس بازگشایی می‌شوند؟

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: با توجه به شیوع کرونا و پیک پنجم و فراهم نبودن شرایط ، کمیسیون ...
دو خلیفه در یک اقلیم

دو خلیفه در یک اقلیم

تحلیلگران بر این باورند که بدون شک با روی‌کارآمدن طالبان، افغانستان به بهشتی برای رشد ...
تأثیر طالبان بر اقتصاد ایران

تأثیر طالبان بر اقتصاد ایران

سقوط دولت افغانستان و روی‌کار‌آمدن طالبان، شرایط این کشور را در همه زمینه‌ها در ابهام ...
1