یادداشتی از خلیل جهانتابپور؛
طایفه، قوم، ایل و ملت موجد هم گرائی و یا عامل واگرائی
خلیل جهان تابپور
6 تير 1400 ساعت 23:02
نقش سیاسیون در بازافرینی نظامهای ایلی و طایفهای برای رسیدن به مقاصد سیاسی بسیار زیاد است و خود موجد گسترش این صفحات کاهش امنیت اجتماعی و زایش کینه و عداوت شود و اما ما میتوانیم با پلتفرم ایل و طایفه مفاهیم فرهنگهای بومی محلی همانند زبانها، آداب و رسوم، موسیقی، احترام و عشق به همنوع، رعایت حقوق حیوانات و محیط زیست، شناخت فرهیختگان... را بازآفرینی کنیم.
یادداشتی از خلیل جهانتابپور؛ مرور شبکههای اجتماعی بالاخص اینستاگرام به صفحاتی بر میخوریم که نه تنها تعصبات کورکورانه و جاهلی در باب قوم گرائی و ایل پرستی را تئوریزه میکنند بلکه با ایجاد سوژههای تصنعی و یا واقعی به اختلافات بین اقوام، ایلات و طوایف دامن میزنند و یا سایر اقوام را به سُخره و استهزا میگیرند متاسفانه مشاهده میشود، حتی رسانههای رسمی محلی در زمان انتخابات شوراها و مجلس حمایت فلان طایفه از فلان کاندید را در تیتر میآورند. طایفه، قوم، ایل و ملت مفاهیمی هستند که بخشی از زیست اجتماعی انسان هستند و قابل حذف و یا کتمان هم نیستند و این مفاهیم در شکل گیری هم گرایی اجتماعات انسانی موثرند اما اتکا به ملت ستائی، قوم گرائی و ایل پرستی متعصبانه توام با خودبرتربینی از زمانهای کهن تا دوره معاصر در سطوح جوامع محلی، ملی و بین المللی اثار بسیار زیانباری برجای گذاشت که میتوان به آثار جنگ جهانی دوم، جنگ بالکان و نسل کشی در روندا را در دوره معاصر اشاره کرد از ذکر مصادیق طایفه گرائی و ایل پرستی در جوامع محلی کوچک پرهیز مینماییم و اگر اندکی توجه کنید اثار زیانبار آن را در اختلافات منجر به کشت و کشتار و پیامدهای برگزاری انتخابات مجلس و شوراهای شهر و روستا در منطقه خود، شهر خود و یا روستای خود میبینید جنگ جهانی دوم با چاشنی برتری نژاد ژرمن ۷۰ تا ۸۵ میلیون کشته شامل ۵۰ تا ۵۵ میلیون کشتهی غیرنظامی و ۲۱ تا ۲۵ میلیون کشته نظامی و ۵ میلیون اسیر جنگی برجای گذاشت نسل کشی در روندا که ناشی نژاد پرستی و خودبرتربینی دو قبیله هوتو و توتسی بود علاوه بر کشتهشدن ۸۰۰ هزار مرد، زن و کودک، تجاوز جنسی به ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار زن را به دنبال داشت در جنگ صربستان با بوسنی و هرزگوین واقع در شبه جزیره بالکان که در هنگام ریاستجمهوری اسلوبودان میلوشویچ و با فرماندهی رادوان کاراجیچ بین ۵ آوریل ۱۹۹۲ تا ۱۴ دسامبر ۱۹۹۵ رخ داد تعداد کشته شدگان عددی میان ۲۵٬۰۰۰ تا ۳۲۹٬۰۰۰ نفر تخمین زده شد و حدوداً به ۲۰٬۰۰۰–۵۰٬۰۰۰ زن و دختر که اکثر آنها از مسلمانان بوسنیایی بودند تجاوز جنسی شد فلذا در این شرایط طایفه، قوم، ایل و ملت به جای هم گرایی اجتماعات انسانی کارکرد واگرایی پیدا میکنند لذا در قرآن کریم طایفه گرایی با چاشنی فخر فروشی و خودبرتربینی مردود شمرده شد و صرفاً با عبارت "لتعارفوا" مجوز داده میشود یعنی فقط برای شناخت (آیه 13 سوره حجرات) و مسخره و استهزا اقوام را تقبیح میکند (آیه 11 سوره حجرات) وقتی جهالت در قوم گرایی شدت مییابد آیات أَلْهَاکمُ التَّکاثُرُ ﴿۱﴾تفاخر به بیشترداشتن شما را غافل داشت (۱) حَتَّی زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ ﴿۲﴾تا کارتان [و پایتان] به گورستان رسید (۲) نازل میشود از سوی دیگر امروزه رعایت اصول انسانی همانند عدالت، انصاف، گذشت، عطوفت، عشق، احترام به همنوع، همپذیری، همدردی، مسالمت جوئی و صلح طلبی، وفای به عهد، امانت داری، احسان، عدم تضعییع حقوق دیگران، رعایت حقوق حیوانات و محیط زیست.... میتواند باعث شکل گیری اجتماعات انسانی و هم گرائی جمعی شود و اختلافات قومی و نژادی را هضم و یا کم رنگ کند سخن پایانی خطاب به گرداندگان این پیج ها در شبکههای اجتماعی اما در مباحث مطروحه نسب شناسی طوایف و ایلات هرچه دست نوشتههای خود را به گذشته دورتر ارجاع دهیم ابهامات بیشتر میشود و به ناچار با داستان سرایی و اتصال به اسطورههای محلی و ملی قصه را به پایان میبریم فعالیتهای متعصبانه طایفه گرائی با چاشنی توهین و بهتان هیچ کمکی به ایل و یا طایفه شما نمیکند جز اینکه بذر کینه، تفرقه و عداوت میپاشد و پیامده خود را در گسترش اختلافات کوچک و یا مدنی (انتخابات مجلس و شوراها شهر و روستا) نشان میدهد نقش سیاسیون در بازافرینی نظامهای ایلی و طایفهای برای رسیدن به مقاصد سیاسی بسیار زیاد است و خود موجد گسترش این صفحات کاهش امنیت اجتماعی و زایش کینه و عداوت شود و اما ما میتوانیم با پلتفرم ایل و طایفه مفاهیم فرهنگهای بومی محلی همانند زبانها، آداب و رسوم، موسیقی، احترام و عشق به همنوع، رعایت حقوق حیوانات و محیط زیست، شناخت فرهیختگان... را بازآفرینی کنیم
کد مطلب: 436228