تاریخ انتشار
جمعه ۲۵ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب : ۴۳۶۸۹۳
کبناگزارش می دهد

پاسخ قاطع موحد به نماینده بهبهان / سد آبریز وارد فاز اجرایی خواهد شد

۲۹
۵
پاسخ قاطع موحد به نماینده بهبهان / سد آبریز وارد فاز اجرایی خواهد شد
کبنا ؛این روزها کشور از تنش آبی به وضعیت بحران آبی رسیده است و در شبکه‌های اجتماعی نمایندگان کهگیلویه بزرگ و بهبهان در مجلس شورای اسلامی بر روی سد آبریز این چالش مهم را بیان کردند که با پاسخ قاطع موحد به مظلومی همراه بود.
به گزارش کبنا؛ در حالیکه استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از پرآب‌ترین استان‌های کشور است اما متاسفانه تاکنون از این نعمت ارزشمند به درستی استفاده نشده و دشت‌های دهدشت و چرام همچنان تشنه است و کشاورزی سنتی در آن رواج دارد.
رودخانه پرآب مارون از کنار دشت‌های پهناور شهرستان کهگیلویه می‌گذرد و استفاده چندانی از این ظرفیت بزرگ برای توسعه کشاورزی منطقه نمی‌شود.
از ۷۰ هزار هکتار زمین زراعی شهرستان کهگیلویه کمتر از یک دهم آن آبی است و در سایر اراضی کشت دیم همراه با هزینه‌های گزاف و درآمد حداقلی انجام می‌شود.
شهرستان‌های کهگیلویه و چرام اکنون با وجود دشت‌های وسیع و اراضی مستعد کشاورزی و ظرفیت‌های بالقوه در بخش‌های مختلف صنعتی و گردشگری ولی به دلیل نبود برخی زیرساخت‌ها توسعه چندانی نیافته‌اند.
برای رهایی از این وضعیت اسفناک مطالبه عمومی احداث سد آبریز است.
اخذ مجوز آغاز عملیات ساخت سد مارون ۲ معروف به آبریز با هدف انتقال آب به ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های تشنه شهرستان‌های کهگیلویه و چرام یکی از گامهای مهم دولت تدبیر و امید برای توسعه این شهرستانها محسوب می‌شود.
 در نبرد توئیتری جدید نمایندگان بهبهان و کهگیلویه بزرگ در خصوص احداث سد آبریز نشان می‌دهد که خوزستان همچنان چشم طمع به این منبع آبی سودآور دارد و هیچ اعتنایی به بالا دست ندارد.

 محمد طلا مظلومی نماینده نظامی بهبهان در مجلس شورای اسلامی  در توئیتی نوشت قاطعانه در برابر اجرای سد مارون 2 که زیاده خواهی و دست اندازی به منابع آبی این مرز و بوم است می‌ایستیم و به همراه سایر نمایندگان استان اجازه نخواهیم داد چنین طرحی که پشتوانه کارشناسی نداشته و پشت آن لابی‌های سیاسی است کلید بخورد.
 اما سید محمد موحد نماینده کهگیلویه بزرگ در پاسخی قاطع به نماینده بهبهان نوشت 
به لطف خدا؛ دقت کارشناسان فنی و با رعایت اصول زیست محیطی سد آبریز وارد فاز اجرایی خواهد شد. اظهار نظر دیگران که برای مصرف داخلی است خللی در روند احداث سد ایجاد نخواهد کرد. کسانیکه خلاف قانون و اخلاق مانع اشتغال جوانان به بهانه بومی گزینی می‌شوند نمی‌توانند درخصوص آب نیز اولتیماتوم بدهند.
 با این پاسخ قاطع موحد در خصوص اجرای سد آبریز ۲ وکنایه وی به نماینده بهبهان که باعث کارگران و نیروهای بهمئی شاغل و حامی وی در پالایشگاه بیدبلند بود نشان می‌دهد که سد آبریز چالش جدید نماینده کهگیلویه و بهبهان در روزها و ماه‌های آینده خواهد بود.
 اما ذکر چند نکته؛
نماینده نظامی بهبهان اعلام کرده اجرای سد مارون زیاده خواهی است و قاطعانه در برابر آن می‌ایستیم.
جناب مظلومی آیا استفاده و برداشت ۱۲۵ میلیون مترمکعبی از ۶۵۰ میلیون مترمکعبی حوزه آبریز زیاده خواهی است.
 آیا برداشت ۱۲۵ میلیون مترمکعبی حقابه برداشت ۳۵۰ میلیون مترمکعب زیاده خواهی است؟
آیا سیراب کردن دشت‌های کهگیلویه و چرام و رونق کشاورزی و تولید زیاده خواهی وجلوگیری شما دقیقاً مخالفت صریح با شعار سؤال رهبری انقلاب است.
 نکته دوم در توئیت نماینده بهبهان این است که سایر نمایندگان خوزستان را به کمک طلبیده که با اجرای سد آبریز مخالفت کنند
این جاست که مجمع نمایندگان استان با همدلی و همگرایی بیشتر فارغ از حوزه انتخابیه به اجرای این سد کمک کنند.
قطعاً همه استان از این سد ذینفع خواهند شد.
همچنین می‌طلبد  همه فعالان اجتماعی و رسانه‌ای در کهگیلویه بزرگ برای به سرانجام رساندن این پروژه مهم و حیاتی وارد میدان شوند و از حقانیت مردم این دیار حمایت کنند.
 براساس این گزارش فرهادی مدیر آب منطقه‌ای استان حق برداشت شهرستان کهگیلویه از رودخانه مارون را ۳۵۰ میلیون متر مکعب دانست و اظهار کرد: علاوه بر برداشت ۱۲۵ میلیون متر مکعب مابقی سهم استان با اجرای طرح‌های سقاوه، ایستگاه پمپاژ دهدشت غربی و ایستگاه پمپاژ دشت بن لنده برداشت خواهد شد.
حاجی زاده معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سد آبریز با ارتفاع ۱۴۴ متر، ۱۷۳ میلیون متر مکعب گنجایش مخزن و تولید سالانه ۲۰ مگاوات برق احداث می‌شود. اولویت در اجرای سد رعایت پیوست‌های محیط زیست و پس از آن به سهم آب شرب، کشاورزی و صنعت پرداخته خواهد شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

همت
Iran, Islamic Republic of
واقعا دم حاج آقا موحد گرم
علی
Iran, Islamic Republic of
هرچند ماهی را هروقت از آب بگیری تازه هست و در همین حدود ۱۲۵ میلیون متر مکعبی هم جای شکرش باقیه و جای تقدیر و تشکر داره از اقای موحد

ولی اگه بعضی آقایان، دهه هفتاد اجازه میدادند سد اصلی مارون در منطقه تراب و لیرکک زده نشه حالا نیازی به منت کشیدن نداشتیم و خوزستانی ها باید به ما التماس میکردند
منش تاجگردونم آرزوست
Iran, Islamic Republic of
احسن بر اقتدار...اینجاست که عیار یک نماینده مشخص میشه...آخ سی بی کَسی!!!!
Iran, Islamic Republic of
درود خدا بر سید محمد موحد مردی که شاسته ستایش است
Romania
تیزی تیشه و نرمی درخته
وقتی آب سد بلوط بنگان بنام استان و بکام خوزستان باشه...
زیرنا
Romania
استانی با دارا بودن بیش از ۱۰ درصد آب کشور و ۲۰ درصد نفت گاز کشور محرومترین استان
الان ما شدیم افغانستان کارگر ارزان جهت گوجه خیار چینی میریم بهبهان
آب از ما بکام اونا
چطو برا استخدام در پالایشگاه امثال بید بلند بومی گزینی هست حتی نیروهای از لیکک بهمئی که ارتباط روزمره‌ با بهبهان دارند اخراج میکنید.
اونم به بهانه بومی گزینی اما آب میخواین
Romania
اگه بازم از این فرمودید مانع آب سد بلوط بنگان هم میشوم....
آقاجری
Romania
کسی که با حداقل رای ممکن به مجلس راه پیدا میکنه نباید انتظار بیش از این ازش داشته باشید. من بشخصه از مردم استان کهگیلویه وبویراحمد بخاطر حرفای غیره کارشناسی نماینده عذرخواهی میکنم.
ایشون بجای رفع مشکلات و به سرانجام رساندن وعدهای که قبل از انتخابات داده داره به مسائل حاشیه ایی می‌پردازه
Romania
ککایل و دییل ودل نگرین
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
درود جناب موحد اگر سد زده شود اشتغال در کهکیلویه بزرگ به اوج خود می رسد
نا آمید نشو توکل برخدا
حامد
Romania
جوری میگه نه به انتقال آب خوزستان انگار نه انگار که تمامی آب خوزستان و بقیه استان های جنوبی از مناطق لرنشین که متاسفانه سهم چندانی هم ظاهرا از این آب ها ندارن تامین میشه.
اگه همون موقع تو دهه شصت و هفتاد جناب موحد پیگیر احداث سد مارون بودن الان شاهد پررویی نمایندگان بقیه استان ها نبودیم.
کجای دنیا دیدید یه رودخانه سرچشمه ش تو یه منطقه از استان باشه ولی خود اون استان حق برداشت از آب خودش رو نداشته باشه؟
باید تمامی رسانه ها و نماینده های استان و استاندار بیان پای کار و اجازه ندن این طرح لغو بشه.
عامل تمامی بدبختی ها و بیکاری ها و مهاجرت های کهگیلویه بزرگ نبود شغل پایدار کشاورزی و ... هست که بخش عمده ایش به نبود سد برمیگرده.
Romania
کر چی تاج نی
Iran, Islamic Republic of
اگر تاجگردون بود مشکلی نداشتی
اما حالا حریف نمیندگان خوزستان نمیشی
حالا متوجه میشین که نباید ساکت می بودین
Iran, Islamic Republic of
کل سد زدنهای خوزستان و ممانعت از سد زدن و ابخیزداری در کهگیلویه توسط تاجگردون انجام شد برای اینکه خوزستانیها را مدیون شبکه قدرتش کنه
Iran, Islamic Republic of
موحد باید بداند نباید ریپلای بزند
ببکه توییتش را با ریتوییت توییت نماینده بهبهان جواب میداد
ریپلای هم خودش را کوچک کرده هم توییت ریپلای دیدده نمیشه و جزو توییت اصلی حساب نمیشه
Iran, Islamic Republic of
حاج اقا موحد اگر میخواهد موفق شود باید دست به دامان دکتر روشنفکر ببرد وطلب یاری جوید...
ایشون هیچ منصب مهمی در مجلس ندارد ولی اقای دکتر روشنفکر از ارکان مهم وتاثیر گدار مجلس است
عصویت در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس وارتباط بسیار نزدیکش با سردار قالیباف وهمچنین ارتباط بسیار خوبش با دکتر نیکزاد رئیس ستاد رئیسی وهمچنین ارتباط بسیار خوب تیشان با برادر حاج اقا رئیسی یعنی احسان رئیسی میتواند به کمک دهدشت بیاد وباتوجه به اینکه دکتر روشنفکر علاقه وروابط بسیار خوبی با دهدشتی ها دارد مطمئنا کمک خواهد کرد
رضا
Iran, Islamic Republic of
اب در کوزه و ماتشنه لبان می گردیم..اگر حق ابه و سهم نفت استان گرفته شود و اتحاد داسته باشیم و دست از دعواهای حاشیه ای وعشیره ای برداریم ان لحظه پایان محرومیت استان کلیدمی خورد
Jamal
Iran, Islamic Republic of
ما اجازه نمیدیم منطقه مون خراب بشه برا چند طایفه
Iran, Islamic Republic of
مردم لنده هر گز موحد را در کنار خود احساس نکردند و چشم امید آنها به مظلومی است
پرستار
Iran, Islamic Republic of
کهگیلویه بزرگ چه انهایی که به اقای موحد رای دادند و چه انهایی که طرفداران سایر کاندیداها بودند از موضع جناب حجه الاسلام موحد حمایت میکنند ، الان دیگه وقتشه که حق حقوقمون را از حلقوم خوزستان بیرون بکشیم به امید خدا ، انشاله نمایندگان و مردم بقیه شهرستان های استان هم حمایت همه جانبه خواهند کرد ، با شعار آب کهگیلویه و بویراحمد اول باید استان خودش را سیراب کند .انشاله
Iran, Islamic Republic of
لطفا ترسو نباشید و نظراتی ک حاوی توهین نیستند بگذارید آقای کمایی
Iran, Islamic Republic of
جناب موحد چرا همون اوایل کار در مجلس فکری به حال کشاورزی و رونق کهگیلویه و چرام نکردند که الان در این پیرانه عمری بفکر افتادند تازه این سد آبریز هم تلاشهای آقای هاشمی پور بوده ... بهرحال اگه به درازا نکشه خوبه
امید
Iran, Islamic Republic of
سد مارون و استفاده از آن برای مردم بهبهان دسته گل آقای موحود در آن دوران بوده و جالبه امروز ایشان ادای به فکر دهدشت بودن را در میاره!!! سالیان متمادی به خاطر ضعف آقای موحد و منفعت خواهی بعضی ها آب این استان به جای دیگری رفته در حالی که میتوانست زمینهای خشک دهدشت را آبیاری و این شهر را که استعداد زیادی برای کشاورزی دارد زنده کند!! از ماست که بر ماست وقتی می رویم و به فردی رای می دهیم که جز کار برای افراد خاص که همه آنها را می شناسند تاکنون هیچ کاری برای این شهر و جمیع مردم آن نکرده است !! اون هم کار برای افراد که کار کردن برای همشهریان خود در نقاط دیگر را ندارند چون آدم ضعیفی هستند!
علی
Iran, Islamic Republic of
ما مردم بدبخت و فلک‌ زده دهدشت همون هایی هستیم که پنج دوره موحد را به مجلس فرستادیم و چند ده هزار نفری در مراسم میراحمد شرکت کردیم، موحد و میراحمدی که مانع اصلی احداث سد مارون به دلایل واهی ثلاث و بویراحمدی بودند
Saeed
Iran, Islamic Republic of
چرا باید منطقه ی دشمن زیاری خراب بشه برا چرام و دهدشت؟؟
پرستار
Iran, Islamic Republic of
ما مردم دشمن زیاری اجازه نمیدیم سد آبریز اجرا بشه .....مردم دشمن زیاری خدا رو شکر با استفاده از رود ماروون تولید کننده وصادرکننده محصولات کشاورزی از جمله برنج چمپا ،طارم،فجر و ..... مرکبات از جمله پرتقال و لیمو و زیتون وانگور ...‌ گندم و جو و دیگر محصولات کشاورزی اند ... یکی از قطب های تولیدکننده و صادرکننده ی گندم در کهکیلویه و بویراحمدیم با ایجاد این سد زندگی هزاران نفر از مردم دشمن زیاری به نابودی کشیده میشود علاوه بر خطرات اقتصادی اکوسیستم منطقه رو تحت تاثیر خود قرار میده و اون رو به سمت نابودی می کشونه ،در کنار یک فایده ی سد هزاران مضرات دیگ وجود دارند که این جماعت ناآگاه از آن بی خبرند ..... از مضرات سد 1 _ تغییرات آب و هوایی منطقه 2 _ رانش زمین ..... 3 _ تخرین خانه ها در اثر کوچک ترین زمین لرزه ها .... طبیعت خدادای منطقه به خاطری جهالت مسئولین رو به فنا و نابودی میره......
خلق
Iran, Islamic Republic of
اول ..واقعا برا بیمارستانی تاسف میخورم که جنابعالی درآن مشغول به کار هستی ومطما هستم که گزینش نبوده وباسفارش موحد مشغول به کار شدی
دوم..تمام کارشناسان میگن هیچ ضرری برا محیط زیست ندارن اون وقت شمای چنین گستاخانه وبدون عقل و منطق نظر می‌دین
سوم..کل حوزه دشمن زیاری سر هم سی هکتار زمین ندارن که اون رو میشه با یه لوله آب خانگی هم آبیاری کرد

چهارم..از خدا میخام یک گرم عقل بهت عنایت کنه
یاور
Iran, Islamic Republic of
اگه موحد کارش درست بود ، چهار سال نماینده بهبهان نمیشد ، جناب مظلومی چندین سال فرمانده سپاه پاسداران بهبهان ،ماشین سمند مدل ۹۳ و منزل شخصی در روستای قنبری بهبهان سکونت دارد و همین نشان میدهد پاک پاک زندگی کرده ،
یاور
Iran, Islamic Republic of
همین نماینده محترمتون موحد ،بنده با چشمان خودم دیدم ۱۵ سال پیش با شاسی بلند اومد روستا از ماشین پیاده نشد ،از کدخدا روستا پیرمرد از کار افتاده فلج حال و احوال پرسی کنه ،پیرمرد رو زیر بغلش رو گرفتن اوردنش کنار ماشین ، موحد خدا سیتون نگهش داره ، واسلام کمی تفکر با غیرتهای متعصب
بورس داغ دلالی

بورس داغ دلالی

«کارگری‌کردن صرفه اقتصادی ندارد!»؛ این جمله بارها از زبان متقاضیان بازار کار و کارفرمایان ...
عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

روشن است که مدیران فرهنگی می‌خواهند بگویند مشکل، فقدان کار فرهنگی است و آن هم بودجه می‌خواهد....
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
1