کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبناگزارش می دهد

پاسخ قاطع موحد به نماینده بهبهان / سد آبریز وارد فاز اجرایی خواهد شد

25 تير 1400 ساعت 14:45

این روزها کشور از تنش آبی به وضعیت بحران آبی رسیده است و در شبکه‌های اجتماعی نمایندگان کهگیلویه بزرگ و بهبهان در مجلس شورای اسلامی بر روی سد آبریز این چالش مهم را بیان کردند که با پاسخ قاطع موحد به مظلومی همراه بود.


این روزها کشور از تنش آبی به وضعیت بحران آبی رسیده است و در شبکه‌های اجتماعی نمایندگان کهگیلویه بزرگ و بهبهان در مجلس شورای اسلامی بر روی سد آبریز این چالش مهم را بیان کردند که با پاسخ قاطع موحد به مظلومی همراه بود.
به گزارش کبنا؛ در حالیکه استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از پرآب‌ترین استان‌های کشور است اما متاسفانه تاکنون از این نعمت ارزشمند به درستی استفاده نشده و دشت‌های دهدشت و چرام همچنان تشنه است و کشاورزی سنتی در آن رواج دارد.
رودخانه پرآب مارون از کنار دشت‌های پهناور شهرستان کهگیلویه می‌گذرد و استفاده چندانی از این ظرفیت بزرگ برای توسعه کشاورزی منطقه نمی‌شود.
از ۷۰ هزار هکتار زمین زراعی شهرستان کهگیلویه کمتر از یک دهم آن آبی است و در سایر اراضی کشت دیم همراه با هزینه‌های گزاف و درآمد حداقلی انجام می‌شود.
شهرستان‌های کهگیلویه و چرام اکنون با وجود دشت‌های وسیع و اراضی مستعد کشاورزی و ظرفیت‌های بالقوه در بخش‌های مختلف صنعتی و گردشگری ولی به دلیل نبود برخی زیرساخت‌ها توسعه چندانی نیافته‌اند.
برای رهایی از این وضعیت اسفناک مطالبه عمومی احداث سد آبریز است.
اخذ مجوز آغاز عملیات ساخت سد مارون ۲ معروف به آبریز با هدف انتقال آب به ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های تشنه شهرستان‌های کهگیلویه و چرام یکی از گامهای مهم دولت تدبیر و امید برای توسعه این شهرستانها محسوب می‌شود.
 در نبرد توئیتری جدید نمایندگان بهبهان و کهگیلویه بزرگ در خصوص احداث سد آبریز نشان می‌دهد که خوزستان همچنان چشم طمع به این منبع آبی سودآور دارد و هیچ اعتنایی به بالا دست ندارد.

 محمد طلا مظلومی نماینده نظامی بهبهان در مجلس شورای اسلامی  در توئیتی نوشت قاطعانه در برابر اجرای سد مارون 2 که زیاده خواهی و دست اندازی به منابع آبی این مرز و بوم است می‌ایستیم و به همراه سایر نمایندگان استان اجازه نخواهیم داد چنین طرحی که پشتوانه کارشناسی نداشته و پشت آن لابی‌های سیاسی است کلید بخورد.
 اما سید محمد موحد نماینده کهگیلویه بزرگ در پاسخی قاطع به نماینده بهبهان نوشت 
به لطف خدا؛ دقت کارشناسان فنی و با رعایت اصول زیست محیطی سد آبریز وارد فاز اجرایی خواهد شد. اظهار نظر دیگران که برای مصرف داخلی است خللی در روند احداث سد ایجاد نخواهد کرد. کسانیکه خلاف قانون و اخلاق مانع اشتغال جوانان به بهانه بومی گزینی می‌شوند نمی‌توانند درخصوص آب نیز اولتیماتوم بدهند.
 با این پاسخ قاطع موحد در خصوص اجرای سد آبریز ۲ وکنایه وی به نماینده بهبهان که باعث کارگران و نیروهای بهمئی شاغل و حامی وی در پالایشگاه بیدبلند بود نشان می‌دهد که سد آبریز چالش جدید نماینده کهگیلویه و بهبهان در روزها و ماه‌های آینده خواهد بود.
 اما ذکر چند نکته؛
نماینده نظامی بهبهان اعلام کرده اجرای سد مارون زیاده خواهی است و قاطعانه در برابر آن می‌ایستیم.
جناب مظلومی آیا استفاده و برداشت ۱۲۵ میلیون مترمکعبی از ۶۵۰ میلیون مترمکعبی حوزه آبریز زیاده خواهی است.
 آیا برداشت ۱۲۵ میلیون مترمکعبی حقابه برداشت ۳۵۰ میلیون مترمکعب زیاده خواهی است؟
آیا سیراب کردن دشت‌های کهگیلویه و چرام و رونق کشاورزی و تولید زیاده خواهی وجلوگیری شما دقیقاً مخالفت صریح با شعار سؤال رهبری انقلاب است.
 نکته دوم در توئیت نماینده بهبهان این است که سایر نمایندگان خوزستان را به کمک طلبیده که با اجرای سد آبریز مخالفت کنند
این جاست که مجمع نمایندگان استان با همدلی و همگرایی بیشتر فارغ از حوزه انتخابیه به اجرای این سد کمک کنند.
قطعاً همه استان از این سد ذینفع خواهند شد.
همچنین می‌طلبد  همه فعالان اجتماعی و رسانه‌ای در کهگیلویه بزرگ برای به سرانجام رساندن این پروژه مهم و حیاتی وارد میدان شوند و از حقانیت مردم این دیار حمایت کنند.
 براساس این گزارش فرهادی مدیر آب منطقه‌ای استان حق برداشت شهرستان کهگیلویه از رودخانه مارون را ۳۵۰ میلیون متر مکعب دانست و اظهار کرد: علاوه بر برداشت ۱۲۵ میلیون متر مکعب مابقی سهم استان با اجرای طرح‌های سقاوه، ایستگاه پمپاژ دهدشت غربی و ایستگاه پمپاژ دشت بن لنده برداشت خواهد شد.
حاجی زاده معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سد آبریز با ارتفاع ۱۴۴ متر، ۱۷۳ میلیون متر مکعب گنجایش مخزن و تولید سالانه ۲۰ مگاوات برق احداث می‌شود. اولویت در اجرای سد رعایت پیوست‌های محیط زیست و پس از آن به سهم آب شرب، کشاورزی و صنعت پرداخته خواهد شد.
 


کد مطلب: 436893

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/436893/پاسخ-قاطع-موحد-نماینده-بهبهان-سد-آبریز-وارد-فاز-اجرایی-خواهد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1