کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح شد

استاد دانشگاه یاسوج: ساخت و ساز کنونی در شهر سی‌سخت کاملا مخالف ضوابط آئین‌نامه می‌باشد / ساختمان‌ها توان مقابله با زلزله متوسط را هم ندارند / با مسئولان مکاتبات لازم انجام شده و در جریان هستند

16 مرداد 1400 ساعت 3:24

باید هرچه سریع‌تر معاونت عمرانی دستور توقف ساخت و ساز در شهر سی‌سخت را صادر کند و تیمی متشکل از مهندسین باتجربه و اساتید دانشگاه موضوع ساخت و ساز در شهر سی‌سخت را بررسی نمایند و راه حل اصلاحی ارائه نمایند.


«مسئولین و جامعه‌ی دانشگاهی در رشته‌ی مهندسی عمران باید جوابگوی کیفیت ساخت و ساز ساختمان‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد باشند. متاسفانه از یک طرف، فضای کاری برای اکثر مهندسین شایسته از بین رفته است و مهندسین شایسته کنار گذاشته شده‌اند، مسئولین باید فضای کاری برای این مهندسین را فراهم کنند. از طرف دیگر باید جامعه‌ی دانشگاهی تغییرات لازم در نحوه‌ی تدریس را انجام دهند تا مهندسین با توان علمی مناسب فارغ التحصیل شوند.»  محمد غلامی دکترای مهندسی عمران (سازه) و عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج است، او در گفت‌وگو با کبنانیوز به نحوه ساخت و سازها در استان کهگیلویه و بویراحمد انتقاداتی وارد کرده که در ادامه می‌خوانید.
کبنا نیوز: در 29 بهمن 1399 زلزله‌ای با قدرت 5.6 ریشتر شهر سی‌سخت را لرزاند. با توجه به قدرت متوسط این زلزله، چرا ساختمان‌های زیادی در این شهر تخریب شدند؟
دلیل آسیب‌های ایجاد شده در ساختمان‌های شهر سی‌سخت در اثر زلزله‌ی متوسط این بوده است که جزئیات اجرایی دیوارها در ساختمان اسکلتی کاملاً اشتباه بود. در تاریخ 5 /9 /99 در برنامه‌ی زنده‌ی تلویزیونی این موضوع که ساختمان‌های ساخته شده در استان کهگیلویه و بویراحمد حتی توان مقابله با زلزله‌های متوسط را ندارند را به اطلاع مردم رسانده بودم و از مسئولین نظام مهندسی درخواست کردم که در طراحی ساختمان‌ها تغییراتی ایجاد کنند، اما متأسفانه اقدام مؤثری انجام نشده است.
 کبنا نیوز: آیا ساخت و ساز کنونی در شهر سی‌سخت اصولی و فنی می‌باشد و آیا این ساختمان‌ها می توانند در برابر زلزله‌های شدید مقاومت کنند؟
ساختمان‌هایی که در حال حاضر در شهر سی‌سخت ساخته می‌شوند، بسیار ضعیف و کاملاً خلاف ضوابط آیین نامه‌ای هستند. اکثر این ساختمان‌ها حتی نمی‌توانند در برابر زلزله‌های متوسط هم مقاومت کنند.



کبنا نیوز: آیا معاونت عمرانی استانداری و سایر مسئولین از نحوه‌ی اجرای خیلی ضعیف ساختمان‌ها در شهر سی‌سخت اطلاع دارند؟
بله مکاتبات لازم در این مورد با مسئولین مرتبط از طریق دانشگاه انجام شده است و ضعف فنی در طراحی ساختمان‌های اسکلتی در شهر سی‌سخت به اطلاع آن‌ها رسانده شده است اما متاسفانه تا کنون اقدامی انجام نداده‌اند. البته بی انصافی است که تلاش مسئولین برای جذب اعتبار لازم برای ساخت و ساز سی‌سخت نادیده گرفته شود.
کبنا نیوز: پیشنهاد شما برای حل مشکلات فنی ساخت و ساز شهر سی‌سخت چیست؟
باید هرچه سریع‌تر معاونت عمرانی دستور توقف ساخت و ساز در شهر سی‌سخت را صادر کند و تیمی متشکل از مهندسین باتجربه و اساتید دانشگاه موضوع ساخت و ساز در شهر سی‌سخت را بررسی نمایند و راه حل اصلاحی ارائه نمایند.
 کبنا نیوز: آیا کیفیت فنی ساختمان‌های شهر یاسوج مناسب است؟ همچنان که می‌دانید در آبان ماه 1396 در سر پل ذهاب زلزله‌ای با عمق 7.3 ریشتر، بیش از 600 نفر تلفات جانی داشت و حدود سه هزار ساختمان در آن تخریب شد. در صورت وقوع چنین زلزله‌ای در شهر یاسوج چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
با وقوع چنین زلزله‌ای، در اکثر ساختمان‌های موجود در شهر، دیوارها فرو خواهند ریخت. با این شرایط مشخص است که چه فاجعه‌ای در شهر هم از لحاظ جانی و هم از نظر ضرر و زیان مالی رخ خواهد داد.
کبنا نیوز: تکلیف مردم چیست و اگر مردم ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله بخواهند باید چکار کنند؟
مسئولین و جامعه‌ی دانشگاهی در رشته‌ی مهندسی عمران باید جوابگوی این سؤال باشند.
متاسفانه از یک طرف، فضای کاری برای اکثر مهندسین شایسته از بین رفته است و مهندسین شایسته کنار گذاشته شده‌اند، مسئولین باید فضای کاری برای این مهندسین را فراهم کنند. از طرف دیگر باید جامعه‌ی دانشگاهی تغییرات لازم در نحوه‌ی تدریس را انجام دهند تا مهندسین با توان علمی مناسب فارغ التحصیل شوند.
کبنا نیوز: اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید.
هر چه سریعتر معاونت عمرانی دستور توقف ساخت و ساز در شهر سی‌سخت را صادر نماید و تیمی متشکل از کارشناسان خبره برای بررسی ضعف‌های موجود در طراحی و نظارت ساختمان‌های در حال احداث در شهر سی‌سخت تشکیل شود.

تصاویر پیوستی:






کد مطلب: 437596

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/437596/استاد-دانشگاه-یاسوج-ساخت-ساز-کنونی-شهر-سی-سخت-کاملا-مخالف-ضوابط-آئین-نامه-می-باشد-ساختمان-ها-توان-مقابله-زلزله-متوسط-هم-ندارند-مسئولان-مکاتبات-لازم-انجام-شده-جریان-هستند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1