تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۱۸
کد مطلب : ۴۳۹۰۵۵
در بلاد شاپور دهدشت؛

مرمت یک خانه تاریخی دوره صفوی در دهدشت

۰
کبنا ؛مدیر پایگاه ملی بافت تاریخی دهدشت گفت:  خانه کهزادی؛ یکی از بناهای تاریخی در بلاد شاپور دهدشت در شهرستان کهگیلویه مرمت شد.
به گزارش کبنا نیوز، اسفندیار اباب روز چهارشنبه (24 شهریورماه 1400) اظهار کرد: در این مرحله قسمت‌های نما، کف‌ محوطه و بام‌ مرمت و بازسازی شده است.
مدیر پایگاه ملی بافت تاریخی دهدشت با بیان اینکه اعتبارات خوبی برای مرمت بلاد شاپور اختصاص‌یافته است، تصریح کرد: برای مرمت و بازسازی خانه تاریخی کهزادی در بافت تاریخی دهدشت سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه‌شده است.
اباب افزود: خانه تاریخی کهزادی در بلاد شاپور مربوط به دوره صفوی بوده که یکی از بناهای بسیار زیبای شهر تاریخی دهدشت به شمار می‌رود.
وی گفت: این بنای تاریخی دارای دو اتاق یک جانبی، یک هشتی ورودی، حیاط مرکزی و یک حلقه چاه آب است.
بافت قدیم شهر دهدشت بلادشاپور یکی از بزرگترین آثار دوره صفوی به لحاظ اهمیت بافت تاریخی و وجود بناهای ارزشمند سال های متمادی است که از سوی مسئولان خبرهای زیادی از احیای این بافت منتشر شده است.
بافت قدیمی بلاد شاپور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک ۳۷ هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.
براساس شواهد تاریخی موقعیت جغرافیایی این شهر به عنوان یکی از مراکز سکونت صفویان و تجارت با بنادر جنوبی ، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت زمان خود داشته است.
وجود بیش از دو هزار خانه، مسجد، حمام، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از قدمت بالای آن است که روز به روز درحال نابودی و تخریب است.
در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد، این بنا دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند
چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.
بلاد شاپور ، میراثی تاریخی در دل شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه از ظرفیت های گردشگری مهم شهرستان است که تاکنون اقدام قابل توجهی برای معرفی و جذب گردشگر در این بافت صورت نگرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما

طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

چندي پيش بانك مسكن خبر پرداخت وام يك ميليارد توماني تسهيلات خريد مسكن از محل حساب پس‌انداز ...
11 سپتامبر زیر سایه شرم

11 سپتامبر زیر سایه شرم

«در نبرد برای پاسداری از روح آمریکا، وحدت بزرگ‌ترین نقطه قوت ماست!». این جمله شاه‌بیت ...
‌‌ایران، همچنان در لیست سیاه

‌‌ایران، همچنان در لیست سیاه

اصولگرایان که قدرت را در حاکمیت میان خود تقسیم کرده‌اند، گویی فراموش کرده‌اند اکنون آنها ...
1