تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۳۴
کد مطلب : ۴۴۲۱۵۱
فعال سیاسی اصلاح‌طلب؛

خاتمی گفت فعالیت به همان شکل انتخابات ۹۸ ادامه یابد

۰
خاتمی گفت فعالیت به همان شکل انتخابات ۹۸ ادامه یابد
کبنا ؛تمام اعتبار اصلاحات مردم بودند که از بین رفته است؛ تا زمانی که مردم به سوی اصلاح‌طلبان برنگردند از آن‌ها کاری برنمی‌آید، چون زمانی که اصلاح‌طلبان لب‌تر می‌کردند مردم پای صندوق‌ها می‌آمدند و به گزینه‌های آن‌ها رأی می‌دادند.
به گزارش کبنا به نقل از روزنامه جوان، علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص برنامه جبهه اصلاحات برای انتخابات مجلس دوازدهم، می‌گوید که «ارائه هر نوع طرح و برنامه برای انتخابات مجلس دوازدهم هنوز زود است»، اما در عین حال از تصمیماتی که خاتمی برای جبهه اصلاحات گرفته، رونمایی می‌کند؛ تصمیم برای «ادامه حرکت جبهه اصلاحات» که به مناسبت انتخابات مجلس سال ۹۸ شکل گرفت:
«طبق آیین‌نامه اولیه قرار بود تشکیلات جبهه اصلاحات با شکل فعلی برای شش ماه و صرفاً جهت انتخابات ۱۴۰۰ باشد، اما شش ماه دیگر هم تمدید شد و به نظر می‌رسد همین تشکیلات فعلی حفظ شود.»
او در مورد نکاتی که خاتمی گفته، توضیح داده که «در این پیام آقای خاتمی هم اشاره کرد که این تشکیلات باید بروکراتیک اداره شود؛ تا از این حالتی که شائبه تسلط باندی در آن وجود دارد، خارج شود. البته من این دیدگاه را تأیید نمی‌کنم، انتخابات جبهه اصلاحات کاملاً بروکراتیک برگزار شد و آقای نبوی هم به عنوان رئیس انتخاب و بقیه افراد نیز بر اساس سازوکار تشکیلاتی انتخاب شدند؛ به هر حال اگر همین شکل و برنامه ادامه پیدا کند، شاهد تغییرات خاصی در ترکیب جبهه نخواهیم بود.»
او خواسته انتقاداتی را که به جهت فردگرایی در جبهه اصلاحات متوجه خاتمی است، رد کند و برای همین هم می‌گوید: «مبنای تشکیل جبهه بر اساس همان آیین‌نامه تشکیل نهاد اجماع‌ساز قید شده که در اینجا هم محور خود آقای خاتمی است و اشخاص حقیقی را با مشورت با آقای خاتمی انتخاب کرده‌اند و در مواقع لزوم به ایشان مراجعه می‌شود. اگر اجماع و انسجام نیرو‌ها صورت بگیرد، محوریت و رهبری جبهه اصلاحات همچنان با آقای خاتمی است. عده‌ای بحث‌هایی از جمله فردگرایی را مطرح می‌کردند که این مسئله درست نیست؛ آقای خاتمی هیچ ادعایی درباره رهبری اصلاحات ندارند. اما با توجه به کاریزمایی که ایشان بین مردم داشته و امروز نیز کم و بیش دارند، در حال حاضر آقای خاتمی بین اصلاح‌طلبان از جایگاه بالاتری برخوردار هستند.»
جالب آنکه خود او در ادامه از سطح جایگاه خاتمی می‌گوید: «تمام اعتبار اصلاحات مردم بودند که از بین رفته است؛ تا زمانی که مردم به سوی اصلاح‌طلبان برنگردند از آن‌ها کاری برنمی‌آید، چون زمانی که اصلاح‌طلبان لب‌تر می‌کردند مردم پای صندوق‌ها می‌آمدند و به گزینه‌های آن‌ها رأی می‌دادند. در انتخابات ۱۴۰۰ مشاهده کردید آقای کروبی از آقای همتی حمایت کرد آقای خاتمی هم تلویحاً از مردم برای حضور در انتخابات دعوت کرد، اما متأسفانه نتیجه قابل قبول نبود و جبران آن هم کار سختی است.»
انتقادات به جبهه اصلاحات برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری گذشته، کم نبود و نهاد اجماع‌سازی که اصلاح طلبان برای انتخابات دست و پا کردند، از سوی خواص اصلاح‌طلب مورد انتقاد قرار گرفت و حتی سران اصلاحات متهم به دیکتاتوری در اعمال نظر در آن شدند.
از جمله سید هادی خامنه‌ای، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفته بود که در همین انتخابات اخیر هم نهاد اجماع‌ساز نه‌تن‌ها اجماعی نساخت که اختلاف‌ساز هم بود.
شرط اول ترمیم رابطه ما اصلاح‌طلبان با بدنه اجتماعی‌مان این است که اولاً به‌صورت جدی گذشته خود را نقد کنیم. ثانیاً در این مسیر صادقانه رفتار کنیم تا مردم به این باور برسند که آنچه می‌گوییم ریاکاری، تظاهر و تبلیغات نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1