پاسخی به اظهارات بودجهای تاجگردون خطاب به نمایندگان و استاندار کهگیلویه و بویراحمد؛
توپی که به زمین تاجگردون افتاد
28 آذر 1400 ساعت 1:24
اگر قرار به پاسخگویی است شما و امثال شما در طی ده سال گذشته باید پاسخگویی وضعیتی که نتیجه سیاستهایتان بوده پاسخگو باشید که نه تنها با این گونه مطالب به دنبال انحراف افکار هستید بلکه در نقش حق به جانب هم صحبت میکنید. جالب این است صحبت از مطالبه گری در نامهتان کردید که باید یادآور شد که در سالهای گذشته و دوره شما هر کسی مطالبه گری داشت یا نقدی مورد تنفر یا حتی سرکوب قرار میگرفت. در پایان شما را دعوت به آرامش مینمایم. همگی باید اجازه دهیم دولت و مجلس به رویکرد خود ادامه دهد و در پایان دوره خود چه آمار و نتایجی را برای بهبود اوضاع اقتصادی و توسعه کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد به جای میگذارد.
سید محمد قاضی نیا - مدرس دانشگاه؛ در ابتدا دهه فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) خدمت مردم ولایت مدار تسلیت عرض نموده و نیز شایسته میدانم خدمت استاندار محترم و دلسوز استان ضایعه درگذشت همسر مؤمنهشان را نیز تسلیت عرض نمایم.
در روزی که استاندار محترم استان داغدار فقدان همسر گرامیشان شدند و انتظار همدردی و تسلیت همه مردم و مسئولان میرفت شاهد بودیم هیاهو در خصوص بودجه ۱۴۰۱ توسط جناب آقای تاجگردون برای ادامه اهداف خود که همانا موج سواری بر افکار عمومی است صورت پذیرفت و بر اساس شانتاژ های تبلیغاتی این مدت گویا آقای تاجگردون مایل نیستند مردم گچساران و باشت روی آرامش را ببینند.
بیشتر بخوانید:
نامه غلامرضا تاجگردون به استاندار کهگیلویه و بویراحمد؛ فاجعه در لایحه بودجه 1401 کهگیلویه و بویراحمد / حذف پروژههای مهم / میخواهم واقعیت پشت شعار و دروغ پنهان نشود / کنایه تاجگردون به نمایندگان مجلس؛ آیا توانایی اصلاح در خانه ملت هست
در خصوص موضوعات بودجه توجه مردم و مسئولان را به نکات زیر و حقایق بودجه ۱۴۰۱ جلب مینمایم:
۱. در حالت کلی برای طرحهای تملک دارایی سرمایهای (طرحهای عمرانی) چندین نوع طرح وجود دارد که اغلب آنها شامل: طرحهای ملی متمرکز، طرحهای ملی استانی شده و طرح استانی است.
در لایحه و قانون بودجه طرحهای ملی متمرکز و ملی استانی دارای ردیف مشخص و ذکر نام بوده و طرحهای استانی نیز در قالب اعتبارات استانی به شورای برنامه ریزی و توسعه استانها واگذار میشوند و در لایحه و قانون بودجه سالانه بصورت ریز آورده نمیشود. به عنوان مثال طرحهای کوچک راهسازی، آبیاری کشاورزی، بهسازی و عمران روستایی، شهری، نگهداری راهها، بهسازی مدارس و اماکن ورزشی و... که صدها هزار طرح در کشور در طول چندین دهه همین گونه بوده و در حال حاضر در هیچ کجای بودجه دیده نمیشود و پس از ابلاغ بودجه در شورای برنامه ریزی استان تصمیم گیری در زمینه تصویب اعتبار آنها انجام میگیرد.
۲. رییس جمهور محترم در آخرین سفر استانی خود به یزد بیان داشتند: ما در بودجه ۱۴۰۱ به استانداران اختیاراتی خواهیم داد که فقط در سخن نیست بلکه صندوقی در استان خواهد بود که حق مالکانه معدن و مازاد مالیات استان و مازاد اموال دولت که باید به فروش برود در این صندوق ریخته میشود تا این صندوق طرحهای نیمه تمام را تکمیل و اشتغال و تولید ایجاد کند و استاندار هر روز برای اختیارات به تهران نیاید.
رئیس جمهور تاکید کرد دست استانها را باز میگذاریم تا در تولید و اشتغال و گره گشایی اقدامات به موقعی انجام دهند و کار به سختی انجام نگیرد.
بر این اساس سیاست دولت و تیم اقتصادی این است که برخی طرحهای مهم ملی که نقش اساسی در اشتغال و تولید دارد در قالب طرحهای ملی استانی تعریف گردد.
اعتبار این طرحها مانند سنوات گذشته کماکان از محل اعتبارات ملی بوده، لیکن موافقت نامه انها در استان مربوطه مبادله میگردد.
این مزیت باعث میگردد استاندار هر استان اختیار اصلاح موافقت نامه، افزایش اعتبار هر طرح در طول سال با توجه به درصد پیشرفت فیزیکی آن طرح. اولویت بندی تخصیص اعتبار در مقاطع سه ماهه بر مبنای پیشرفت فیزیکی و اهمیت اثر گذاری آن، امکان استفاده از سایر منابع مالی جهت تکمیل و بهره برداری آن طرح و نیز توزیع اعتبار بین فصول چندگانه موافقت نامه را با اختیار بیشتری هماهنگ با دستگاه اجرایی در خود استان کهگیلویه و بویراحمد انجام داده و در نتیجه چابک سازی در روند طرحهای مهم ملموس گردد.
کاری که در دهههای اخیر به دلیل تشریفات زاید در تنظیم موافقت نامهها که اغلب به جای نیمه اول هر سال در نیمه دوم صورت میپذیرید و عملاً ۶ ماه نخست سال دستگاه اجرایی هیچ اطلاعی از برنامه اجرایی طرح خود ندارد.
بدون تردید در سال بعد شاهد تحول اساسی در تعویض این مهم به استانها و چابک سازی روند تکمیل صدها طرح مهم کشور خواهیم بود که در بودجه سال ۱۴۰۱ به کلیه استانها واگذار گردیده است.
طبق بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ حدود ۲۴۲ طرح ملی متمرکز به ملی استانی تبدیل شدند و تقریباً برای تمام استانهای کشور این روند وجود داشته است که با هدف تمرکززدایی، امکان استفاده از ظرفیتهای اعتباری صندوق توسعه ملی، تنش آبی، توازن منطقهای، محرومیت زدایی، اقتصاد مقاومتی، سفرهای رئیس جمهور، نفت و غیره وجود دارند که به عنوان ظرفیتهایی برای طرح ملی استانی با پیگیری میتوان مد نظر قرار داد و جذب اعتبار برای این طرحها داشت.
۳. در خصوص ریز طرحهایی که در نامه آقای تاجگردون آمده بود مواردی را متذکر میشوم:
۱.۳. طرح تکمیل آبرسانی به دشتهای امامزاده جعفر، خان احمد، لیشتر، دشت مور و ساماندهی رودخانههای باشت و دیل به طرحی ملی استانی تبدیل شده که با توجه به تعداد زیاد زیرطرحهای آن امکان استفاده از سایر ظرفیتها و اختصاص بودجه بر مبنای عملکرد هر زیرطرح در خود استان کهگیلویه و بویراحمد مطلوبتر خواهد شد.
در خصوص اینکه چرا در طرح مذکور نیمدور، نازمکان، آبرسانی به دیل، آرو و سرتیپ آباد به کل حذف شده باید به استحضار مردم برسانم که
- مطالعات نهایی تأمین آب دیل، آرو، سرتیپ آباد و نازمکان تکمیل و هنوز نیز وارد فاز اجرایی نگردیدهاند. لذا پس از پایان و تأیید مطالعات و اخذ مجوزهای لازم وارد ردیف اجرایی خواهند شد. لذا این مناطق پس از مطالعه و تکمیل مطالعات و ارائه سناریوهای تأمین و اخذ مجوزهای مربوطه برای اجرا در لایحه بودجه قرار میگیرند.
- طرح نیمدوز توسط جهاد کشاورزی مطالعه شده و هنوز مطالعه نهایی نیز ارائه نشده است. سطح زیر کشت این طرح حداکثر ۲۰۰ هکتار است و این قبیل طرحها نمیتواند توسط وزارت نیرو اجرایی شوند. چرا که از طرحهای کوچک تأمین آب هستند و چنین طرحهایی در ردیف بودجه استانی کوچک قرار میگیرند.
۴. طرح بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهاربیشه- امامزاده جعفر- میشان- باباکلان- چرام از ملی متمرکز به ملی استانی تبدیل شده که امکان استفاده از ظرفیتهای بودجه ۱۴۰۱ که به آنها اشاره شد را دارا میباشد. حتی از ردیفهای کمکهای فنی اعتباری نفت هم میتوان برای این طرح استفاده نمود.
۵. در ضمن طرح تأمین آب اراضی پشه کان، آب شیرین، بی بی جان آباد، قره دشت و اراضی هدف چمشیر که تخصیص ابلاغی این طرح به میزان ۶۵ میلیون مترمکعب درسال به قوت خود باقی بوده، لیکن این طرح در قالب انتقال آب از سد چمشیر تعریف گردیده و به دلیل عدم کفایت مطالعات و عدم نصب تاسیسات آبگیری در سد چمشیر تاکنون مستلزم بازنگری مطالعات و طراحی تفصیلی روش انتقال و آبگیری بوده و بدون تردید پس از اخذ مجوزهای لازم وارد ردیف اجرایی خواهد شد.
اما در پایان لازم است مواردی را خدمت آقای تاجگردون متذکر شوم:
طی این مدت مردم مطالب، رفتار و فعالیتهای شما را رصد میکنند. دولت تغییر و سیاستها با دولت مورد حمایتتان کاملاً متفاوت میباشد. اینکه به زمین و زمان میزنید تا به نوعی مورد توجه قرار بگیرید یا تلافی کنید شایسته مردم محروم گچساران و باشت نیست که فضا متشنج شود. هنوز چند ماه از ابتدای دولت و شروع به کار استاندار کهگیلویه و بویراحمد نگذشته که با رویکردها و پیامهای متعدد عملکرد این عزیزان را مورد تذکر قرار داد و این نوع حرکات و مطالب و جوسازیها بیشتر به چوب لای چرخ کردن شباهت دارد. اگر قرار به پاسخگویی است شما و امثال شما در طی ده سال گذشته باید پاسخگویی وضعیتی که نتیجه سیاستهایتان بوده پاسخگو باشید که نه تنها با این گونه مطالب به دنبال انحراف افکار هستید بلکه در نقش حق به جانب هم صحبت میکنید. جالب این است صحبت از مطالبه گری در نامهتان کردید که باید یادآور شد که در سالهای گذشته و دوره شما هر کسی مطالبه گری داشت یا نقدی مورد تنفر یا حتی سرکوب قرار میگرفت. در پایان شما را دعوت به آرامش مینمایم. همگی باید اجازه دهیم دولت و مجلس به رویکرد خود ادامه دهد و در پایان دوره خود چه آمار و نتایجی را برای بهبود اوضاع اقتصادی و توسعه کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد به جای میگذارد.
کد مطلب: 442541