تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب : ۴۴۷۶۰۱
یادداشت؛

سه راهکار تنظیم قیمت ها در بازار چیست؟

سید محمد قاضی نیا
۰
سه راهکار تنظیم قیمت ها در بازار چیست؟
کبنا ؛سر و سامان به اقتصاد کلان، تسهیل و رونق کسب و کار و نظارت های هدفمند سه راهکار تنظیم قیمت ها در بازار است
رشد تورم و افزایش قیمت ها از جمله چالش هایی در اقتصاد کشور است که در دولت های مختلف این روند در حد و اندازه های مختلف ادامه داشته است. اما این روند طی چند سال کنونی به شدت رشد داشته به گونه ای که در برخی اقلام سرعت افزایش قیمت ها تا ۱۰۰ یا ۱۵۰ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.
اما چگونه می توان این روند سرعت افزایش قیمت ها و تورم را کاهش داد:
۱. در بحث سیاست های پولی، مالی و بودجه ای شاهد هستیم که استقراض های متعدد از بانک مرکزی، پرخرج کردن دولت در بودجه در حالی که کشور از سال ۹۷ درگیر تحریم شدید شد و همچنین چاپ و توزیع پول به پشتوانه ارزی که از صادرات به خارج از کشور وجود داشت موجب شد سرعت تورم  و کسری بودجه افزایش یابد.
بنابراین باید دولت برای کنترل تورم باید ساختار سیاست های پولی، مالی و بودجه ای را اصلاح و تا حد امکان استقراض ها را کاهش و روند گذشته که در صورت کسری بودجه روشی دنبال میشد که از جیب مردم برداشت شود را تغییر دهد و از روش های دیگری تامین مالی برای کسری بودجه انجام گیرد.
۲. در بحث کسب و کار معضل اخذ مجوزها یک چالشی بود که سالها تولیدکنندگان و سرمایه گذاران را درگیر روند اداری می‌کرد و نهایتا مانعی برای  سیاست حمایت از تولید  محسوب میشد که با تسهیل اخذ مجوزها در قالب یک سامانه یکپارچه هم از فساد در بخش اخذ مجوزها تا حد زیادی کاسته می شود و هم رونق تولید و ایجاد بازار رقابتی و افزایش کیفیت برای جلب رضایت مشتری را در پی خواهد داشت. این روند باعث می شود که عرضه به میزان تقاضا در بازارها وجود داشته و کمتر با موضوع احتکار مواجه شویم.
۳‌. موضوعی که باید به آن بیشتر توجه کرد تقویت سیاست نظارتی بر تولید و  توزیع و فروش در بازار است که با اولویت گذاری بر مصارف خانوار  شامل هزینه اجاره مسکن، خوراکی ها شامل گوشت، گندم و سبزیجات و پوشاک و  سایر اقلام می توان به کنترل قیمت ها و ثبات آنها کمک شایانی کرد.
دولت می تواند در یک برنامه میان مدت و بلند مدت با اصلاح ساختارهای فوق تا حد زیادی در کنترل تورم و سرعت افزایش قیمت ها موفق ظاهر شود.

به قلم سید محمد قاضی نیا
نام شما

آدرس ايميل شما

نامه‌ای خطرناک در راه است؟

نامه‌ای خطرناک در راه است؟

‌نوشتن از اوضاع پیچیده فوتبال ایران امری تکراری شده ولی اصرار بر رفتارهای عجیب‌و‌غریب ...
دولت از درگیری مردم‌ومغازه‌داران درباره گرانی استقبال می‌کند

دولت از درگیری مردم‌ومغازه‌داران درباره گرانی استقبال می‌کند

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: این روزها نوعی چالش بین مردم درباره قیمت‌ها دیده می‌شود و دولت ...
مسئولان به جای دست کردن در جیب مردم، با رانت‌خواری و ویژه‌خواری مبارزه کنند

مسئولان به جای دست کردن در جیب مردم، با رانت‌خواری و ویژه‌خواری مبارزه کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه بار اصلی مشکلات بر دوش مردم است، گفت: مسئولان ...
1