کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در نشست خبری مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

از افزایش مرگ‌های غیرطبیعی در کهگیلویه و بویراحمد تا کاهش فوتی‌های ناشی از گازگرفتگی

27 ارديبهشت 1401 ساعت 20:23

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پیرامون کمیسیون‌ها، 215 پرونده را بررسی کرده‌ایم؛ از این تعداد، 75 پرونده در موضوع قصور پزشکی بوده که است. از این تعداد، 25 پرونده منجر به صدور رأی محکومیت شده است.


ظهر امروز (27 اردیبهشت 1401) اولین نشست خبری مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1401 با حضور خبرنگاران در محل پزشکی قانونی استان برگزار شد.
به گزارش کبنا، کامروز امینی مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد در نشست خبری با اصحاب رسانه، اقدام به ارائه گزارشی از عملکرد اداره‌کل پزشک قانونی استان در سال 1400 و ابتدای سال 1401 پرداخت.
وی گفت: یکی از مهمترین اقدامات در سال گذشته، راه‌اندای و تعریف دو پروژه استانی در شهرستان‌های دنا و بهمئی بود.
وی اظهار داشت: پزشکی قانونی این شهرستان‌ها، ساختمان مناسبی نداشتند. با پیگیری‌هایی که انجام شد،  این دو پروژه استانی در دنا و بهمئی تعریف شدند، در شورای برنامه‌ریزی اعتبار مورد نیاز مصوب شد و پس از برگزاری مناقصه، پیمانکاران آن هم مشخص شدند و در حال حاضر هر دو پروژه شروع به کار کرده‌اند.
امینی گفت: اقدام دیگر که در سال 1400 انجام شد، راه‌اندازی آزمایشگاه سم‌شناسی اداره‌کل پزشکی قانونی بود؛ مشکلی که در سم‌شناسی داشتیم، یکی این بود که انتقال نمونه از استان کهگیلویه و بویراحمد به استان‌های همجوار، مخاطراتی در جهت آسیب دیدن نمونه‌ها را داشت و دیگر اینکه این امر، پروسه‌ای زمان‌بر بود که باعث اطاله دادرسی می‌شد.
مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در اواسط سال 1400، راه‌اندازی سالن تشریح جدید را داشتیم؛ در بویراحمد سالن قدیمی را که در منطقه شرف آباد بود، مقداری از ابزار و تجهیزات آن قدیمی شده بود، اما سالن جدید را با استانداردِ به‌روز احداث کردیم و این کار باعث شد خدمات سالن تشریح ما با کیفیتِ بهتری انحام شود.
امینی گفت: یک محوطه‌سازی را نیز در اداره‌کل پزشک قانونی استان داشتیم؛ این محوطه‌سازی تقریباً به اتمام رسیده است و قریب به 4 هزار متر مورد گلکاری و چمن‌کاری قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات ما در سال 1400، احداث نیروگاه خورشیدی جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های انرژی بود.
وی در ادامه به عملکرد اداره‌کل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد در چهار حوزه مختلف پرداخت.
وی اظهار داشت: معاینات بالینی که مجموعه‌ای از مصدومین و افراد مختلف را شامل می‌شود که به علل مختلفی مراجعه کرده‌اند در سال 1400 در کل استان 21 هزار و 145 مورد مراجعه را در کل استان شاهد بوده‌ایم؛ از این تعداد، 14 هزار و 100 مورد آقایان و 7 هزار و 45 پرونده را خانم‌ها تشکیل داده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ما 7 درصد افزایش را در مراجعین شاهد بوده‌ایم.

وی عنوان کرد: در معاینات اجساد در کل سال 1400، 657 جسد به مراکز پزشکی قانونی سراسر استان ارجاع شد که از این تعداد 500 مورد آقایان و 157 مورد مربوط به خانم‌ها بود و نسبت به سال قبل، 14 درصد افزایش داشته است. از این 657 جسد، 501 مورد مرگ‌های غیرطبیعی بودند. این مرگ‌های غیرطبیعی یک آمار حائز اهمیت است چرا که مرگ‌های غیرطبیعی چقدر در مرگ و میر انسان‌ها در آن جامعه تأثیر داشته است. این عدد نسبت سال قبل 10/11 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
وی گفت: در آزمایشگاه‌ها هزار و 253 مورد بررسی آزمایشگاهی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 4/77 درصد افزایش را شاهد بوده‌ایم.
مدیرکل پزشکی قانونی استان گفت: در بحث کمیسیون‌ها، پرونده‌هایی که مورد ارزیابی قرار می‍‌گیرند، 215 پرونده را بررسی کرده‌ایم؛ اما در سال گذشته 319 مورد بوده است؛ 75 پرونده در موضوع قصور پزشکی تشکیل شده است. از این 756 پرونده، 25 پرونده منجر به رأی محکومیت شده است.
وی گفت: در موضوع معاینات بالینی یک زیرمجموعه‌ای داریم از مراجعین مختلف از جمله نزاع که در سال 1400 مجموعا 5 هزار و 556 نفر با ادعای نزاع به پزشک فانونی سراسر استان مراجعه داشته‌اند که 4 هزار و 248 نفر از آنها، آقایان و بقیه خانم‌ها بوده‌اند؛ این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل، 6 /7 درصد کاهش داشته است.
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مورد مصدومین تصادف، 4 هزار و  317 مورد ما مصدوم ناشی از سوانح رانندگی داشته‌ایم که 3 هزار و 31 نفر از آنها را آقایان تشکیل و می‌دادند و هزار و 286 نفر خانم؛ این عدد نسبت به سال قبل 7 و نیم در صد افزایش داشته است.
امینی در خصوص حوادث کار گفت:  332 مراجعه کننده داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 2/3 درصد کاهش را شاهد بوده‌ایم.
وی درباره درخواست مجوز سقط‌درمانی گفت: در سال گذشته، 98 مجوز صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 و نیم درصد کاهش داشته است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان، با اشاره به فوتی‌های ناشی از تصادف در سال 1400 گفت: مجموعا 220 مورد فوتی ناشی از سوانح رانندگی را داشته‌ایم که 169 مورد مرد و 51 مورد زن بوده‌اند؛ این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل 21 درصد افزایش داشته است.
وی در مورد فوتی‌های ناشی از گازگرفتگی گفت: در کل سال 1400 دو مورد فوتی ناشی از گازگرفتگی داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است؛ چرا که در سال 1399،  تعدا فوتی‌های ناشی از گازگرفتگی 8 مورد بوده است.
در بحث فوت ناشی از مواد مخدر، 66 مورد فوتی داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته 35 درصد افرایش داشته است؛ از این تعداد، 54 مورد آقایان و 12 مورد خانم بوده‌اند.
وی در مورد فوتی‌های ناشی از غرق‌شدگی در کهگیلویه و بویراحمد گفت: در فوت‌های ناشی از غرق‌شدگی، 15 مورد ثبت شده است؛ در حالی که در سال گذشته 14 مورد فوتی ناشی از غرق‌شدگی ثبت شده است.
وی گفت: در فوت ناشی از حادثه کار، 8 مورد فوتی داشته ایم. در حالی که در سال قبل 6 مورد بوده است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد این اداره‌کل در ابتدای سال 1401 پر داخت. وی گفت: از تاریخ 25 اسفند 1400 تا 15 فروردین 1401 تعداد 24 مورد فوت ناشی از سوانح رانندگی داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از  100 درصد افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: در کل فروردین سال 1401 تعداد 31 مورد فوت ناشی از سوانح رانندگی را شاهد بوده‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 138 درصد افزایش را شاهد بوده‌ایم.
وی افزود: در ابتدای سال جاری، فوت ناشی از گازگرفتگی در استان کهگیلویه و بویراحمد نداشته ایم و فوت ناشی از مواد مخدر از 5 مورد به 1 مورد رسیده است، اما در فوت ناشی از غرق‌شدگی افزایش شدیدی را داشته‌ایم و از یک مورد به 5 مورد رسیده‌ایم.
مدیرکل پزشکی قانونی استان گفت: در معاینات بالینی در فرودین  1401، نسبت به مدت مشابه سال قبل 9 و نیم درصد افزایش را شاهد بوده‌ایم.
وی گفت: در معاینات اجساد، 71 جسد بررسی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 39 درصد افزایش داشته است؛ در مرگ‌های غیرطبیعی نیز 59 جسد به پزشکی قانونی ارجاع شده که نسبت به سال قبل 60 درصد افزایش داشته است.
امینی در ادامه به موارد دیگری در سال 1401 پرداخت و اظهار داشت: در نزاع‌ها، تعداد 417 پرونده داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد کاهش داشته است؛ در مصدومین تصادف نیز، 398 نفر با ادعای مصدومیت تصادف مراجعه کرده‌اند که 24 درصد افزایش داشته است. در مورد حوادث کار 20 نفر بوده است که نسبت به سال گذشته،  26 درصد کاهش داشته اشت
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد در پایان با اشاره به آمار همسرآزاری در استان گفت: در همسرآزرای، 57 مورد مراجعه کننده داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 24 درصد کاهش داشته است.


کد مطلب: 448096

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/448096/افزایش-مرگ-های-غیرطبیعی-کهگیلویه-بویراحمد-کاهش-فوتی-های-ناشی-گازگرفتگی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1