کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت؛

سکوت دانشگاه یاسوج و مجامع علمی در مبارزه با آفات بلوط جایز نیست / برخورد با مسئولین کم کار مطالبه عمومی/ فروردین ماه این هشدار را داده بودم

هادی سینایی

15 تير 1401 ساعت 11:39

بلوط های زاگرس در حال نابودی اند مجامع علمی و دانشگاهی عملا وارد میدان شوند راهکار ارائه دهند، سکوت آنان خیانت است.


به گفته کارشناسان در حال حاضر که با نسل سوم آفت بلوط خوار مواجه هستیم، نباید جنگل های بلوط سم پاشی شوند، چرا که درختان و حشراتی از جمله پشه ها در حال تولد هستند و با پروانه بلوط خوار مبارزه می کنند، پس بسیاری از بلوط ها زنده می مانند، اما اگر سم پاشی شوند، همان پشه ها هم از بین می روند، در حالی که پروانه های بلوط خوار نسل سوم زنده می مانند و به نابودی بلوط ها ادامه می دهند.
به گزارش کبنا، هادی سینایی فعال محیط زیستی طی یادداشتی در پانزدهمین روز از تیرماه 1401 در خصوص زوال جنگل های بلوط آورده است: بلوط های زاگرس در حال نابودی اند مجامع علمی و دانشگاهی عملا وارد میدان شوند راهکار ارائه دهند، سکوت آنان خیانت است.
خطر را احساس کرده بودیم  31 فروردین ماه 1401 با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ایرنا با کد خبر 2212 با تیتر " آفت پروانه برگ خوار جنگل های بلوط که ایستاده جان می دهند" موضوع را هشدار داده بودیم، همان موقع که مسئولین بفکر عزل و نصب ها بودند، دوستداران طبیعت بفکر مبارزه بیولوژیکی با آفت جنگل های بلوط بودند، قبل از آنکه دیر شود. اما  گویی گوش شنوایی نبود  لذت تصاحب صندلی های نرم بر بلوط ها بخت برگشته، سایه شومی انداخته بود که دیده نشوند.
جنگل های بلوط ، میراث گرانبها و یاور روزهای سخت قحطی و گرسنگی در حالی ایستاده جان می دهند که نفس کشیدن ما هنوز مدیون آنها ست  
هر درخت بلوط سالانه قادر است بین 6 تا 9 تن  گرد و غبار را در خود رسوب دهد،  همان درخت مقدسی که ارزش ریشه های 9 متری آن در عمق خاک برای  تقویت سفره  آب های زیر زمینی به مراتب از چوب آن بهتر است.
همان درخت 500 ساله ای که باید 50 سال بگذرد تا به مرحله دانه دهی برسد به راحتی در یک فصل در حال نابودن شدن است. بلوط را باید با ارزش تر از طلا  و نفت دانست، می شود بدون طلا زندگی کرد، می شود بدون نفت زندگی کرد، اما نمی شود بدون بلوط که ماحصل حداقلی آن، هوای لطیف، آبی زلال و تثبیت خاک است زندگی کرد.
آنگونه که شاهد این تراژدی غم انگیز هستیم ، بلوط های استان هر ساله کم و بیش در فصل بهار و تابستان با آفات متعددی از جمله بیماری چوب سوسک خوار بلوط، بیماری زغالی، جوانه خوار و اکنون برگ خوار مبتلا شده و می شوند. 
اکنون این سرمایه های بی بدیل به آفاتی گرفتار شده اند که مبارزه با آن از توان جوامع محلی و دستگاه های متولی استانی خارج شده است. استاندار بعنوان بالاترین مقام اجرایی دستور دهد ، مجامع علمی خصوصا" دانشگاه یاسوج ، بعنوان پایلوت مبارزه  با این آفت بیش از این تعلل نکند و عملا وارد میدان شوند، متخصصین گیاه شناسی و حشره شناسی را از سراسر کشور فراخواند، در زمان مناسب و قبل از آنکه دیر شود  و به چه کنم چه کنم بیفتیم راهکار علمی مبارزه با این آفات را ارائه بدهند.  
سرمایه های ملی در حال نابودی است، دادستان بعنوان مدعی العموم ورود کند، تحقیق شود، متخصصین بصورت علمی نظر دهند، چنانچه قصوری از طرف مسئولین حال و گذشته صورت گرفته بعنوان یک مطالبه عمومی برخورد نماید تا درس عبرتی باشد برای کسانیکه به محض فراهم شدن شرایط، کیف بدست در راهروهای سازمان ها در تهران بدنبال تصاحب کرسی مدیریتی هستند.


کد مطلب: 449976

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/449976/سکوت-دانشگاه-یاسوج-مجامع-علمی-مبارزه-آفات-بلوط-جایز-نیست-برخورد-مسئولین-کم-کار-مطالبه-عمومی-فروردین-ماه-این-هشدار-داده-بودم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1