تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب : ۴۵۵۲۷۱
زمان پرداخت سود سهام عدالت اعلام شد

سود سهام عدالت آذر ۱۴۰۱؛ جزییات دقیق رقم واریزی و شیوه محاسبه سود

۴
۶
زمان پرداخت سود سهام عدالت اعلام شد
کبنا ؛واریز سود سهام عدالت، آذر ۱۴۰۱ آغاز می‌شود، اما این فقط بخشی از سود عملکرد شرکت‌ها در سال گذشته است. پس علاوه بر رقم حداقل ۵۰۰ هزار تومانی وعده داده شده، قسط دومی هم در کار خواهد بود و نهایتا افرادی که صاحب برگه‌های سهام عدالت هستند و آن‌ها را نفروخته‌اند، نهایتا ممکن است براساس ارزش اسمی برگه‌های خود، شاهد واریز سود سهام عدالت به‌مقدار حداقل ۹۷۸ هزار تومان و حداکثر دو میلیون و ۱۶۲ هزار تومان باشند.
زمان واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۱

به گزارش کبنا به نقل از فرارو، زمان واریز سود سهام عدالت، آذر ۱۴۰۱ اعلام شده است. حداقل سه نفر از مقامات و مسئولان رسمی، این موضوع را تایید کرده‌اند. اگر دوست دارید، می‌توانید اسمش را «وعده» بگذارید. رییس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت می‌گوید برای رعایت حال سهامداران عدالت، امسال با تصمیم وزیر اقتصاد و تصویب شورای عالی بورس مقرر شده تا پایان آذر نیمی از سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۱۴۰۰ به حساب مشمولان و صاحبان برگه‌های سهام عدالت واریز شود. به‌گفته عسگر توکلی، امسال سود سهام عدالت نسبت به سال قبل حدود دو برابر شده است؛ بنابراین در مرحله اول واریز سود که تلاش می‌شود تا پایان پاییز امسال انجام شود، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر به شرط مالکیت سبد اسمی ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت، سود واریز می‌شود. او ابراز امیدواری کرده باقی مانده سود سهام عدالت پایان اسفند به حساب دارندگان سهام عدالت واریز شود.
سود سهام عدالت واریز شده در آذر ۱۴۰۱، نیمی از مقدار محاسبه شده است، اما حتی در این حالت هم قرار نیست به‌حساب تمام دارندگان برگه‌های سهام عدالت که در سال‌های گذشته نسبت به فروش سهام یا بخشی از سهام عدالت خود اقدام نکرده‌اند، رقمی ثابت واریز شود.
سود سهام عدالت مالکان سبد با ارزش ۴۵۱ هزار تومان، حدود ۹۷۸ هزار تومان برآورد شده است. افرادی که سبد اسمی با ارزش ۴۹۲ هزار تومان در اختیار دارند، امسال باید منتظر واریز رقم یک میلیون و ۶۴ هزار تومان به‌عنوان سود سهام عدالت باشند. سود سهام عدالت ۱۴۰۱، برای مالکان سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت، یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان محاسبه شده و سود سهام عدالت دو میلیون و ۱۶۲ هزار تومانی برای آن‌هایی که مالک سبد با ارزش اسمی یک میلیون تومانی هستند واریز خواهد شد.
سود سهام عدالت، همانطور که گفتیم قرار است طبق وعده در دو قسط واریز شود؛ یکی در انتهای آذر ۱۴۰۱ و دیگری احتمالا تا پایان اسفند.
سود سهام عدالت ۱۴۰۱ چقدر است؟
سود سهام عدالت ۱۴۰۱، به‌رقمی گفته می‌شود که پس از بررسی عملکرد سال قبل شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت محاسبه شده و قرار است به‌حساب صاحبان برگه‌ها واریز شود. سال قبل برای مالکان سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی، روی هم‌رفته ۵۳۲ هزار تومان سود واریز شد. امسال قرار است این رقم افزایش پیدا کند و به حدود یک میلیون و ۶۴ هزار تومان برسد.
واگذاری سهام عدالت، اولین بار در مرداد ماه سال ۸۴ و پس از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در جلسه هیات وزیران دولت وقت به تصویب رسید. شیوه شناسایی مشمولان سهام عدالت از سال ۸۴ تا سال ۸۹، در مجموع شش نوبت تغییر کرد. ابتدا قرار بود همه ایرانی‌هایی که سن آن‌ها به ۱۵ سال کامل می‌رسد، مشمول دریافت سهام عدالت باشند، اما آبان ۸۵ این تصمیم تغییر کرد و اعلام شد سهام عدالت تنها به دو دهک پایین درآمدی تعلق می‌گیرد. فروردین ۸۸ با تصویب آئین‌نامه اجرایی توزیع سهام عدالت، شش دهک پایین درآمدی مشمول دریافت سهام عدالت شناخته شدند. به‌این ترتیب جز دهک‌های پایین درآمدی، شاغلان دستگاه‌های اجرایی، بازنشستگان کشوری، لشکری، تامین اجتماعی و کارکنان شاغل شهرداری‌ها هم سهام عدالت دریافت کردند. البته ارزش این برگه‌های متفاوت است. گروهی مالک سهام عدالت با ارزش اسمی ۴۵۲ هزار تومان هستند. گروهی صاحب سبد سهام عدالت با ارزش اسمی ۴۹۲ هزار تومان شناخته می‌شوند. دو گروه دیگر سهام عدالت با ارزش اسمی ۵۳۲ هزار تومان و یک میلیون تومان در اختیار دارند. برای بررسی تصاحب سهام عدالت و میزان ارزش اسمی آن می‌توانید به «سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت» مراجعه کنید.
مقایسه سود سهام عدالت واریز در دو سال اخیر
ارزش اسمی سبد سهام عدالت سود واریزی سال ۱۴۰۰ سود واریزی سال ۱۴۰۱
سهام عدالت ۴۵۲ هزار تومانی ۴۸۹ هزار تومان ۹۷۸ هزار تومان
سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی ۵۳۲ هزار تومان یک میلیون و۶۴ هزار تومان
سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی ۵۷۵ هزار تومان یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان
سهام عدالت یک میلیون تومانی یک میلیون و ۸۱ هزار تومان دو میلیون و ۱۶۲ هزار تومان

سود سهام عدالت ۱۴۰۱، چرا دو مرحله‌ای واریز می‌شود؟
سود سهام عدالت در پایان هر سال محاسبه شده و معمولا در انتهای سال، به‌حساب دارندگان سبد سهام عدالت واریز می‌شود. از زمان شروع واریز سود سهام عدالت، هر سال رقم واریزی نسبت به سال قبل، با افزایش روبرو بوده و به‌گفته رییس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت، امسال نسبت به سال ۱۴۰۰، دو برابر شده است. در کشور حدود ۴۹ میلیون نفر صاحب برگه‌های سهام عدالت و مشمول دریافت سود سهام عدالت شناخته می‌شوند. محاسبات نشان می‌دهد امسال قرار است روی هم‌رفته بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت بین این افراد تقسیم شود. در یکی، دو سال اخیر بعضی شرکت‌ها، مجامع خود را دیر برگزار می‌کنند. به‌همین دلیل فرآیند شناسایی سود و تقسیم آن با تاخیر انجام می‌گیرد و نهایتا چنین مسائلی باعث می‌شود، مالکان سبد سهام عدالت سود خود را براساس جدول زمان‌بندی و در دو مرحله دریافت کنند. احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، تایید کرده که سود سهام عدالت ۱۴۰۱، هم قرار است در دو مرحله واریز شود.
واگذاری سهام عدالت به جاماندگان
واریز سود سهام عدالت آذر ۱۴۰۱، مصادف است با جدی شدن تلاش‌ها برای واگذاری سهام عدالت به گروهی که «جاماندگان سهام عدالت» نامیده می‌شوند. ظاهرا از سال ۸۴ تا ۸۹ قرار بوده گروهی دیگر هم جزو مشمولان سهام عدالت باشند و برگه‌ها را تحویل بگیرند، اما بنا به دلایل مختلف اسم‌شان از فهرست جا مانده است. گفته می‌شود جاماندگان سهام عدالت، از دو دهک درآمد کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند و تعدادشان حداقل به ۳.۵ میلیون نفر و حداکثر به ۴.۵ میلیون نفر می‌رسد. در خبر‌ها آمده قرار است به هر نفر از جاماندگان، ۱۰ میلیون سهام عدالت تعلق بگیرد که پنج میلیون تومان آن در قالب کمک بلاعوض دولتی خواهد بود و پنج میلیون تومان باقی مانده را مشمولان باید از محل سود و درآمد آتی سهام عدالت، ظرف مدت ۱۰ سال آینده اقساطی پرادخت کنند. همچنین ممکن است برای شناسایی جاماندگان سهام عدالت، از آن‌ها بخواهند در سامانه وزارت رفاه ثبت‌نام کنند تا کسانی که دارای یک خانه و ماشین هستند و جزو دهک پردرآمد قرار می‌گیرند، خود به‌خود حذف شوند. همزمان کار شناسایی مشمولان سهام عدالت که کارمند کشوری یا لشکری هستند، توسط سازمان‌ها انجام می‌شود و شورا‌های روستایی و بخشداری‌ها، احراز صلاحیت روستائیان و عشایر را برعهده خواهند داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما

حسین اسحاقی همتآبادی
Iran, Islamic Republic of
چرا من که حتی خانه ای ندارم سهام ۵۰۰تومانی دارم وخیلی ها هستن سرمایه دارن سهام یک میلیونی دارن،تازه سودی که برام ریختن از افرادی که مثل من سهام ۵۰۰دارن خیلی کمتره ،مگه چطور سود سهام محاسبه میکنن خداشاهده یک کارگر ساده هستم ومحتاج کمک
حسین اسحاقی همت آبادی
Iran, Islamic Republic of
افرادی هستن که میلیاردرن و۵تا۱۰هکتار زعفرون دارن ،بازم سهام میلیونی ویارانه بگیر که خونه وماشین وملک وچاه عمیق هم دارن ولی من که نه خونه ای نه ملکی نه درامدی فقط یک بیل کارگری دارم ،سهام ۵۰۰ که اونم سودش از بقیه خیلی کمتره مگه چگونه سود سهام محاسبه میش ،چرا کمک بلاعوض یاوام مسکن قرض الحسنه به ما که واجب هست نمیدن،عدالت یعنی پولدار بیشتر بگیره وفقیر بیشتر زیر بار زندگی له بشه۰۰۰۰۰۰۰۰چ
Iran, Islamic Republic of
مدیرعامل سهام عدالت استان مگه چندسال پیش اخراج نشده بود چرا هنوز،سرکار....
موسی نوروزی
Iran, Islamic Republic of
به ما خانواده سهام عدالت ندادند
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1