جانی دوباره در کالبد پروژههای راهسازی کهگیلویه و بویراحمد؛
تحول عظیم در راههای کهگیلویه و بویراحمد / چشم انتظاری مردم برای افتتاح پل چهارم بشار یاسوج
6 بهمن 1401 ساعت 18:30
کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی است که آزادراه ندارد و تا پیش از ۱۰ سال اخیر کل بزرگ راه استان تنها ۵۵ کیلومتر بوده که اکنون به ۲۵۵ کیلومتر رسیده و طی ۲ سال اخیر شتاب و تحول خوبی در این حوزه زیرساختی ایجاد شده است.
کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی است که آزادراه ندارد و تا پیش از ۱۰ سال اخیر کل بزرگ راه استان تنها ۵۵ کیلومتر بوده که اکنون به ۲۵۵ کیلومتر رسیده و طی ۲ سال اخیر شتاب و تحول خوبی در این حوزه زیرساختی ایجاد شده است.
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ توپوگرافی در کریدور شمال به جنوب قرار دارد اما به دلیل کوهستانی بودن بخش زیادی از منطقه و نیاز به سرمایهگذاری چند برابری برای جادهسازی عملیات راهسازی در آن، به طور میانگین اجرای طرحها به ۱۵ سال هم میرسید.
هم اینک طرحهای بزرگ راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست و شاهد خدمات برجسته دولت در حوزه تخصیص اعتبارات و پیشرفت فیزیکی طرحهایی هستیم.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد میگوید: طبق آخرین آمار، ۳۵ طرح بزرگ راهسازی در این استان با بیش از ۹۲۵ میلیارد تومان سرمایهگذاری در دست ساخت است که در این رابطه استان به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است و همت و ارادهای در استان به وجود آمده است تا پروژهها به سرانجام برسند.
کیامرث حاجیزاده افزود: در مدت ۲ سال اخیر، در کل محورهای استان بالغ بر ۲۰ کیلومتر نیوجرسی گذاشته شده است به دلیل اینکه جادههایی که در سالهای گذشته در استان ساخته شدهاند حتی تابلوهای هشدار دهنده هم ندارند و دوباره اعتبار گذاشتیم و علائم نصب شد.
در اینجا به عمده طرحهای راسازی استان اشاره میشود که در ۲ سال اخیر شتاب خوبی گرفتهاند.
کمربندی یاسوج
کمربندی مرگ یا همان کمربندی یاسوج سال هاست که به قتلگاهی برای مسافران تبدیل شده و بیش از ۱۷ سال وعده تکمیل آن داده میشد که در دولت سیزدهم این مطالبه مردمی پاسخ داده شده است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان چند پروژه مهم راهسازی داشت که باید تعیین تکلیف میشد که ابتدا به نقاط حادثه خیز استان توجه شد.
حاجیزاده افزود: یکی از مکانهایی که ۱۱. ۲ تلفات انسانی داشت کمربندی یاسوج است و مرکز استان از معدود استانهایی بود که کمربندی نداشت.
وی عنوان کرد: این پروژه تیرماه ۱۴۰۰کلنگ زنی و برای اعتبار آن پیگیری صورت گرفت و کار آغاز شد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: اکنون حدود پنج کیلومتر آن در فاصله ۱۵ ماه بهرهبرداری شده است در حالی که پیش از دولت سیزدهم میانگین طرحهای عمرانی استان حدود ۱۵ سال بوده است.
وی ادامه داد: با تخصیص جدید، ادامه این پروژه در حال انجام است وامیدواریم در کمتر از یک سال به بهرهبرداری برسد و ۱۰ کیلومتر دیگر هم تکمیل شود.
جاده کمربندی یاسوج عرض بسیار کمی دارد و همواره محل بروز تصادفاتی سنگین و دردناکی بوده که مسئولان درصددند با دوبانده کردن این محور تا حدودی به رفع این مشکل کمک کنند.
کمربندی گچساران
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، گفت: چند سالی بود که این کمربندی به عنوان یک نقطه حادثه خیز در هالهای از ابهام بود و مشکلاتی داشت و حوادث جادهای بیشماری در این جاده اتفاق میافتد.
حاجیزاده ابراز کرد: از محل اعتبارات نفت برای آن اعتبار تخصیص یافت و فاز نخست آن در حال تمام شدن است و برای باند دوم کمربندی گچساران ۲۵ میلیارد تومان از اعتبارات نفت گرفته شده و در مناقصه است.
وی ادامه داد: تا هفته دیگر مناقصه آن باز میشود و پیمانکار باند دوم شروع به کار میکند.
احداث جاده کمربندی گچساران به طول ۱۸ کیلومتر از سال ۸۰ آغاز شده بود.
جاده دهدشت به چرام و بالعکس
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بهسازی جاده دهدشت – چرام و بالعکس هم اکنون ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
سید علی احمدزاده افزود: تمامی عملیات انجام شده در سال ۱۴۰۱ صورت گرفته (تخریب آسفالت قدیمی و زیرسازی و روسازی و آسفالت ۴. ۲ کیلومتر، پنج کیلومتر آسفالت و که هم اکنون در حال بهرهبرداری میباشد) عملیات خاکبرداری نیز انجام و در حال زیرسازی باقیمانده پروژه میباشد.
وی تأکید کرد: مبلغ ۲۵ میلیارد تومان برای تعریض ورودی دهدشت به چرام و چرام به دهدشت از محل افزایش اعتبارات استانی توسط سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۰ پرداخت شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: این محور پیشرفت فیزیکی قبلی آن ۳۲ درصد، پیشرفت فیزیکی بعدی ۹۳ درصد، اعتبار تخصیص یافته ۲۵ میلیارد تومان، درصد تخصیص ۱۰۰ درصد و میزان پرداختی به مجری ۲۵ میلیارد تومان بوده است.
از محل سفر نخست رئیس جمهور به استان ۲۵ میلیارد ریال برای تعریض ورودی چرام از سمت دهدشت اختصاص یافت.
جاده دهدشت به سمت چرام و چرام به سمت دهدشت که سالها مانده بود و به عنوان نقطهای حادثه خیر و خطرناکی شناخته میشود اما به همت دولتمردان و در پی سفر رئیس جمهور اعتبار خوبی گرفت و در دهه فجر امسال افتتاح میشود.
به گزارش ایرنا، مسیر ۱۷ کیلومتری چرام به دهدشت بدلیل نداشتن امنیت و ایمنی کافی سالهاست که حادثه آفرین شده و به دلیل عرض کم و تاریک بودن هرساله تصادفات زیادی در این محور گزارش میشود.
مسیر چرام- دهدشت یکی از مسیرهای مهم استان است، زیرا که هر دو مرکز شهرستان هستند و بیشترین مراودات مردم چرام با دهدشت از این مسیر صورت میگیرد
محور تنگ چویل
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: تنگ چویل یک محور چهار کیلومتری در این منطقه بود که پرتگاه خطرناکی در این مکان وجود داشت اما ایمنسازی شد.
حاجیزاده ابراز کرد: از شرکت نفت استان اعتبار گرفته شد و آنجا هزینه شد زیرا تصادفهای بیشماری در این چهار کیلومتر به وجود میآمد.
وی ادامه داد: از زمان ایمنسازی این محور تاکنون تصادفی منجر به فوت در آن گزارش نشده است.
پل ارتباطی جاده تنگ چویل دیشموک به خوزستان جزء مصوبات سفر رئیس جمهور قرار گرفت و برای ایمنسازی و تکمیل این طرح ۴۶ میلیارد ریال تخصیص یافت.
باغچه سادات به چرام
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه باغچه سادات به چرام به مناقصه رفته و پیمانکار آن به زودی مشخص میشود.
حاجیزاده افزود: ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این محور گذاشته شده و برای تنگ پیرزال هم ۱۵ میلیارد تومان اعتبار جداگانه قرار داده شده است.
با احداث این محور ۲۳ قوس(پیچ) خطرناک تبدیل به ۲ قوس با استاندارهای لازم تبدیل خواهد شد.
در این محور باند سبقت پیشبینی شده است. جاده ملی سرفاریاب - باغچه سادات به یاسوج ۱۶۲ کیلومتر طول دارد.
کلنگ جاده سرفاریاب- باغچه سادات به یاسوج از اوایل دولت اصلاحات و از سال ۱۳۷۸ در ورودی سرفاریاب آغاز شد و از آن زمان تاکنون این محور هنوز به بهرهبرداری کامل نرسیده که دلایل عمده آن کمبود اعتبارات و شرایط سخت و کوهستانی بودن این محور از سوی مسئولان امر اعلام شده است.
این محور ملی، کوهستانی، برف گیر با پیچهای خطرناک یک جاده مهم میانبر است که شهرستان کهگیلویه را به جاده اصلی پاتاوه - دهدشت و همچنین اصفهان و مرکز کشور متصل میکند.
محور یاسوج – سرفاریاب همواره به دلیل شرایط خاص کوهستانی و برف گیر بودن یکی از خطرناکترین محورهای برون شهری استان در فصل زمستان و در فصول دیگر نیز به توجه به شرایط آب هوایی و جاذبههای طبیعی اطراف نیز از جمله شلوغترین محورهاست.
جاده گچساران
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: شهرستان گچساران بین استان فارس و خوزستان قرار دارد و این جاده ترانزیتی است و دو نقطه حادثه خیز مهم در این جاده وجود داشت.
حاجیزاده بیان کرد: با پیگیریهای مسئولان استان پروژه گردنه شلالدان (پنج کیلومتر) که سالهای سال مانده بود اکنون آسفالت شده است.
وی ادامه داد: همچنین پروژه بوستان به کوپن که چندین سال رها شده بود، برای آن ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار گذاشته شد و به مناقصه رفت و اکنون پروژه فعال است.
محور شیراز به یاسوج
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این پروژه نیز خوابیده بود اما برای آن اعتبار گذاشته شد و تا مله شوره آماده آسفالت شد.
وی تأکید کرد: مابقی هم با اعتباری که گذاشته شده به مناقصه رفته است و پیمانکاران جدید در حال انتخاب هستند.
حاجیزاده ابراز کرد: پل سریز در این محور هم تعیین تکلیف شد و پیمانکار برای آن مشخص شده است.
محور یاسوج - شیراز یکی از شریانهای مهم ارتباطی استان است و این محور در حوزه استان ۳۲ کیلومتر است.
این جاده که عرض کمی دارد همواره محل بروز تصادفاتی سنگین و دردناکی بوده و مسئولان امر سعی کردند که با دوبانده کردن این محور تا حدودی به رفع این مشکل کمک کنند.
پل چهارم بشار یاسوج
حاجیزاده تصریح کرد: پل چهارم بشار سال گذشته ۱۷ میلیارد تومان پول علاوه بر منابع داخلی شهرداری به آن تزریق شد و امسال هم ۱۰ میلیارد تومان به آن تزریق شده است که باید سریعتر تکمیل شود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه اکنون حدود چهار درصد این پل مانده است تصریح کرد: جاده و بلوار این محور باید تکمیل و احداث شود که در کاهش ترافیک شهر نقش مهمی دارد.
پروژه پل چهارم بشار در سال ۹۴ به منظور خارج کردن یاسوج از تنگنای ترافیک کلنگزنی شد، در این سالها چندین بار وعده تکمیل و افتتاح آن در رسانهها درج شد اما هنوز افتتاح نشده است و مردم چشم انتظار بهرهبرداری از این پل هستند.
پل چهارم بشار یک پروژه مهم برای کاهش ترافیک شهر یاسوج است و از ویژگیهای مهم پل چهارم بشار دسترسی آسان به بیمارستان امام سجاد، جنوب شهر یاسوج و روانسازی ترافیک خواهد بود.
پل دارای چهار دهانه است و در سه دهانه ۳۰، ۳۷ و ۳۳ متری به طول ۱۵۰ متر چهارمین پلی است که بر روی رودخانه بشار یاسوج احداث در حال احداث است که سازهای اثر بخش برای اتصال چند مسیر شهر یاسوج محسوب میشود.
پل سوم بشار یاسوج
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: پل سوم بشا یاسوج نیز فعال شده و روزهای اخیر هم ۲ میلیارد تومان تخصیص جدید به آن تزریق شد.
حاجیزاده تأکید کرد: یک دهنه از این پل مانده است که عرشه باید نصب بشود.
در سال ۸۲ با پیشبینی اینکه شهر یاسوج رو به رشد و توسعه است، تصمیم به احداث پل سوم بشار گرفته شد و مقدمات کار فراهم و پس از جانمایی کار شروع شد.
ماهها گذشت و به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبار به پل در دولتهای نهم و دهم، عملیات ساخت آن لاک پشتی پیش رفت آنچنان که پیمانکاران پس از مدتی کوتاه دلسرد شده و پل نیز به حال خود رها شد.
از سوی دیگر کم بارشی سالهای اخیر باعث شد رودخانه خروشان بشار تا مرز خشک شدن پیش برود و همین موضوع نیز به رکود احداث پل دامن زد.
لاین اول پل سوم بشار، خرداد ماه سال ۹۷ افتتاح شد و در زمان افتتاح کارشناسان شهری و همچنین پلیس راهور اشکالاتی به این پل وارد کردند.
جاده سی سخت به یاسوج
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: حادثه خیز بودن جاده یاسوج به سی سخت مطرح است که هشت کیلومتر در این دو سال به بهرهبرداری رسیده است.
حاجیزاده ادامه داد: تونلها فعال شده است و بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان در این مسیر هزینه شده است.
برای تکمیل این پروژه ۳۰ کیلومتری که در منطقه کوهستانی در دست اجراست ۴۰۰میلیارد تومان طی طی سه سال در نظر گرفته شده است.
از مجموع پروژه ۳۰کیلومتری یاسوج به سی سخت که ۲تونل با هزار و ۵۰۰متر در آن جانمایی شده ۱۴کیلومتر در سالهای قبل افتتاح شده و هشت کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده و مابقی نیز هم در دست اجراست.
جاده پاتاوه به دهدشت
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: جاده ملی پاتاوه به دهدشت ۲۷ سال پیش توسط مقام معظم رهبری کلنگ زنی شد و طبق گزارشهای خاتم و شرکت زیرساخت بالغ بر ۴۰ درصد پروژه در ۲ سال اخیر انجام شده است.
حاجیزاده تصریح کرد: اعتبارات خوبی برای آن پیگیری شد و به طور محلی و در واقع غیر رسمی این محور زیر بار ترافیک رفته است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: تنها قسمتی که از جاده یعنی تونل آن است زیرا که چندین بار ریزش کرده است.
حاجیزاده عنوان کرد: روشناییهایش باید ۱۰۰ درصد تکمیل شود و علائم هشدار دهنده نصب شود زیرا این موارد جزء الزامات هستند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: البته در زمینه گاردیل و ایمنسازی جزء پروژههای کم نظیر است.
وی اضافه کرد: در سفر نخست رئیس جمهور به آن ۵۰۰ میلیارد تومان تصویب شد که بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان برای آن تخصیص داده شده است.
۳۴ طرح بزرگ راهسازی در استان در دست اجراست
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: به غیر از جاده پاتاوه دهدشت هم اکنون ۳۴ طرح بزرگ راهسازی در این استان با بیش از ۹۲۵ میلیارد تومان سرمایهگذاری در دست ساخت است.
محمد راستا عنوان کرد: ج ادههای یاسوج به شیراز، سمیرم و بابامیدان گچساران به باشت، گچساران به باباکلان، دهدشت به سوق، دهدشت به سمت چرام از مهمترین راههای در حال ساخت هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با هدف افزایش ایمنی سفر چهارخطه کردن جاده تا ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای بزرگ کهگیلویه و بویراحمد در اولویت برنامههای این اداره است.
راستا تأکید کرد: تاکنون ۶۰کیلومتر از جاده یاسوج به سمیرم، پنج کیلومتر جاده کمربندی یاسوج و۱۶ کیلومتر در مسیر یاسوج به شیراز چهارخطه شده است.
وی عنوان کرد: جاده طرح چهارخطه یاسوج به شیراز ۶۵ درصد پیشرفت، تقاطع مهریان ۳۰ درصد و دهدشت به چرام ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه زیرساختهای راههای ارتباطی استان پس از انقلاب متحول شده گفت: ۲۰ کیلومتر تونل پس از پیروزی انقلاب اسلامی در استان ساخته شده که در نوع خود کم نظیر است.
راستا با اشاره به اینکه برای ساخت هر کیلومتر تونل ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تأکید کرد: انجام این زیرساختها برای ارتقای جادههای استان به ویژه در مناطق کوهستانی با تلاش و سرمایهگذاریهای فراوان انجام گرفته است.
وی ابراز کرد: با احداث این تونلها انجام سفر برای شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی آسانتر و همچنین مسیر جادهها کوتاهتر شده است.
وی عنوان کرد: همچنین در چهار دهه گذشته ۱۵۰ پل بزرگ به مساحت بیش از ۱۰۰ متر در مسیر جادههای استان ایجاد شده که با صرف هزینههای زیاد صورت گرفته است.
راستا ابراز کرد: تاکنون ۶ هزار کیلومتر جاده ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده که یکهزار کیلومتر از این میزان اصلی، ۵۰۰ کیلومتر راه فرعی و بقیه جادههای روستایی است.
وی با یادآوری اینکه برای ساخت هر کیلومتر راه اصلی ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است افزود: زیرساختهای ایجاد شده سرمایه بزرگی برای مردم استان است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه پیش از پیروزی انقلاب بخش عمدهای از جادههای استان خاکی و سختگذر بوده تأکید کرد: در این مدت تحولات بزرگی در حوزه راههای ارتباطی ایجاد شده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای ۹ شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استانهای خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استانهای کویری است.
کد مطلب: 457591