کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا فضای انتخاباتی گچساران و باشت را بررسی کرد

بازیگران پازل انتخاباتی گچساران؛ اصولگرایان گچساران و باشت با کدام ژنرال وارد صحنه رقابت می‌شوند؟

24 مرداد 1402 ساعت 20:30

در گچساران و باشت 94 نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهم ثبت نام کرده اند که نسبت به دو حوزه انتخابیه دیگر کمترین تعداد ثبت نامی را داشته است. چهره های شاخص انتخابات گچساران که ثبت نام قطعی خود را اعلام کرده اند غلامرضا تاجگردون، ریحان محمدپور، سید ناصر حسینی پور، اردلان زینل زاده، علیمراد جعفری، علی محمد آقایی و علی پولادی وندا بوده اند.


در گچساران و باشت ۹۴ نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهم ثبت نام کرده‌اند که نسبت به دو حوزه انتخابیه دیگر کمترین تعداد ثبت نامی را داشته است. چهره‌های شاخص انتخابات گچساران که ثبت نام قطعی خود را اعلام کرده‌اند غلامرضا تاجگردون، ریحان محمدپور، سید ناصر حسینی پور، اردلان زینل‌زاده، علیمراد جعفری، علی محمد آقایی و علی پولادی وندا بوده‌اند.
به گزارش کبنانیوز، در این دو شهرستان به دلیل بافت عشیره‌ای، انتخابات به شدت قومی و طایفه‌ای است. از دوره‌ای به بعد منطقه باشت و باوی جزء استراتژیک‌ترین مناطق جغرافیایی بوده که وضعیت انتخابات را تعیین می‌کرده است. هر چند که از طیف قشقایی پولادی وندا و علی محمد آقایی نیز اعلام حضور کرده و از بویراحمد گرمسیر دو چهره شاخص زینل‌زاده و جعفری شرکت دارند، با این حال تحرکات انتخاباتی دو شهرستان طی دو دهه اخیر حول باشت و باوی رقم خورده است.
تاجگردون، سیدناصر حسینی و ریحان محمدپور سه گزینه در حوزه باشت و باوی هستند. تاجگردون گزینه بلامنازع این منطقه است، و در صورت حضور قطعی، بالاترین شانس را برای پیروزی در انتخابات دارد. طرفداران تاجگردون به انحاء مختلف و عجیب و غریب ابراز علاقه خود را به تاجگردون در فضای مجازی ابراز می‌کنند و به دنبال انتقام‌گیری هستند و دل به برگشتن تاجگردون بسته‌اند.
در صورت بهم خوردن ترکیب کاندیدا‌ها و حذف تاجگردون، در باشت و باوی ریحان محمدپور گزینه‌ای است که در دور جدید انتخابات، قوی‌تر از قبل ظاهر شده، ارتباطات بیشتری در میان مردم ایجاد کرده و یکی از شانس‌های بزرگ منطقه است. اینکه محمدپور می‌تواند بزرگان قومی و جناحی را به سمت خود جلب کند یا خیر، بسیار برای او تعیین‌کننده است.
سید ناصر حسینی پور که در ساعات پایانی، پیش ثبت نام خود را اعلام کرد، بسیاری از لیدر‌های خود را از دست داده، به نظر می‌آید حمایت سیاسی و جناحی از او برداشته شده و در این برهه، عملکرد او بزرگترین رقیب او است.
در حالی که غالب کاندیدا‌های فعلی انتخابات گچساران و باشت تفکرات اصولگرایی دارند، بزرگان این جبهه با تصمیم خود می‌توانند اثر زیادی بر انتخابات بگذارند، تاکنون جلسه‌ای از طرف این جبهه برگزار نشده یا اینکه رسانه‌ای نشده است. اما تصمیم این جبهه چه خواهد بود؟ آیا ریحان محمدپور گزینه نهایی جبهه اصولگرایی می‌شود یا شورای اصولگرایان که هنوز تحرکی از آنان دیده نشده به سمت بویراحمد گرمسیر یا قشقایی میل می‌کنند؟
یکی از اشتباهات بزرگ جعفری و زینل‌زاده دور شدن از جناح اصولگرا بوده. در انتخابات سال ۹۸ تشتت میان اصولگرایان ایجاد شد، قاطبۀ جریان اصولگرایی از سیدقدرت حسینی حمایت کرد. جعفری و زینل‌زاده راه خود را جدا کردند. زینل‌زاده هیچ گاه به صراحت عنوان نکرده که چه گرایشی دارد، هر چند که در ابتدای فعالیت خود با افراد اصلاح طلب بیشتر دم خور بود ولی بعد از آن با طیفی از نواصولگرایان وارد مذاکره شد. جعفری نیز که شناسنامه اصولگرایی دارد به دلیل دور شدن از اصولگرایان گچساران و باشت و اختلافات ایجاد شده، علناً بخش زیادی از حمایت جناح خود را از دست داده و به پایگاه رأی قومی دل بسته است.
بی‌تردید حضور «محمدپور» در انتخابات با برنامه‌تر بوده، او را می‌توان مهمترین  رقیب برای تاجگردون دانست. به نظر می‌رسد که سید ناصر حسینی‌پور دیگر جایگاه قبلی‌‌اش را نداشته باشد. سید قدرت حسینی‌بحرینی در سپهر سیاسی دیگر مثل گذشته فروغ ندارد. و تا اینجا نشانه خاصی از میل او برای حضور در انتخابات دیده نمی‌شود و شاید هم همانند دور قبل برای سید ناصر قدمی بر ندارد. به هر حال سید قدرت می‌تواند حمایت همه اصولگرایان را داشته باشد اما به دلیل نارضایتی عمومی از عملکرد سید ناصر حسینی شاید نتواند موج انتخاباتی ایجاد کند.
«ریحان محمدپور» تا اینجای کار بیشتر از سایر کاندیداها تحرک داشته و نمی‌توان به راحتی پیش‌بینی کرد که چه برنامه انتخاباتی‌ای در سر دارد و حتی معلوم نیست برای رسیدن به بهارستان خودش تمایل دارد مستقل وارد میدان شود یا آنکه بیشتر تمایل دارد سنتی‌های جبهه اصولگرا را با خود داشته باشد یا جوانان روشنفکر باشت باوی که دل در گرو منطقه دارند، یا حتی هر سه؟ 
محمدپور نیروی مهمی برای باوی‌ها است. اما غلامرضا تاجگردون شرایط خوبی در میان مردم دارد. او در دوره گذشته اعتبارنامه‌اش از سوی زاکانی و تیمش رد شده و الان مردم و هوادارانش در پی پاسخ به آنها هستند. او فردی با حواشی زیاد و البته مورد قبول اصلاح‌طلبان مرکزنشین است. فردی که هر چند دور بوده از مجلس، اما توانسته با حضورش در اینستاگرام و فضای مجازی و برنامه‌های همانند؛ کوهنوردی کوه‌گل خودش را در اذهان مردم زنده نگه دارد.
اردلان زینل زاده، علیمراد جعفری و سایر کاندیداها با وجود حضور چند باره در انتخابات مجلس نتوانسته‌اند موفقیتی کسب کنند. عملکرد سید ناصر حسینی‌پور بزرگترین رقیب او خواهد بود. اصولگرایان یا عملکرد سید ناصر را می‌پذیرند و از او دوباره حمایت می‌کنند! یا هم به سمت ریحان محمدپور، اردلان زینل زاده، علیمراد جعفری و یا علی پولادی‌وندا می‌روند.
 


کد مطلب: 465894

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/465894/بازیگران-پازل-انتخاباتی-گچساران-اصولگرایان-باشت-کدام-ژنرال-وارد-صحنه-رقابت-می-شوند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1