مرور متن و حاشیه بازار در هفتهای که گذشت
از مصائب خرید خودرو تا حربه جدید ایرلاینها
13 بهمن 1402 ساعت 17:43
قیمت تیبا صندوقدار در بازار آزاد به عنوان یکی از ارزانترین سواریهای داخلی به حدود ۴۰۰ میلیون رسید و بساط واردات خودرو کندتر از بدبینانهترین پیشبینیها جلو میرود. لابلای اخبار و حواشی اقتصادی که در هفته گذشته داشتیم، میتوانیم به حربه جدید ایرلاینها برای فروش بلیط هواپیما اشاره کنیم
افزایش قیمت خودرو در بازار تقریبا از ۴۵ روز قبل استارت خورد و کماکان بهشکل بیرحمانهای ادامه دارد. ارقام پیشنهادی فروشندهها باوجود رد و تکذیب اخبار و شایعاتی که آرامش بازار خودرو را به هم زده، نسبت به ابتدای دیماه تکان اساسی خورده و قیمت تیبا صندوقداری که جزو ارزانترین سواریهاست با رشد تقریبا ۷۰ میلیونی در عرض شش هفته به مرز ۴۰۰ میلیون رسیده است.
به گزارش کبنا؛ افزایش قیمت خودرو تنها تیتر تکراری این حوزه نیست و برای دهمین بار در ماههای گذشته با خبر بازگشایی سامانه یکپارچه فروش محصولات وارداتی برای تعیینتکلیف متقاضیان مرحله اول سامانه روبرو شدیم و همچنان خبری از ثبتنام برای متقاضیان جدید وجود ندارد. تداوم روند قطرهچکانی واردات و از همه مهمتر آماری که اخیرا گمرک ایران از تعداد مدلهای وارداتی در ۱۰ ماه ابتدایی سال اعلام کرده، حتی از بدبینانهترین پیشبینیها هم کمتر است. لابلای خبرها و فعلوانفعالات اقتصادی زیادی که در هفته گذشته پشتسر گذاشتیم، میتوانیم به سروشکل جدید فروش بلیط هواپیما و چند نرخی شدن ارقام اعلامی ایرلاینها اشاره کنیم. تعیین تکلیف وام فرزندآوری یکی دیگر از خبرهای مهم اقتصادی در هفته گذشته است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، ۱۰ تا ۵۰ میلیون بیشتر از امسال به دست متقاضیان تسهیلات فرزندآوری ۱۴۰۳ میرسد.
تداوم روند افزایش قیمت خودرو؛ قیمت تیبا به ۴۰۰ میلیون رسید
تیبا صندوقدار یکی از ارزانترین سواریهای موجود در بازار خودرو بهحساب میآید که تولید آن از سال گذشته متوقف شده است. یک سال بعد کنار رفتن تیبا از خط تولید، روبروی عبارت تیبا صندوقدار مدل ۱۴۰۱ در سایتهای تخصصی خودرو رقمی معادل ۴۰۰ میلیون تومان بهچشم میخورد که یکجور میانگین از ارقام پیشنهادی فروشندهها تلقی میشود.
قیمت تیبا صندوقدار در بازار آزاد با این حال ۴۵ روز قبل یعنی اوایل دیماه امسال به ۳۳۰ میلیون تومان نمیرسید و حالا در عرض تقریبا شش هفته، نزدیک ۷۰ میلیون تومان به قیمت تیبا صندوقدار مدل ۱۴۰۱ اضافه شده است. فعالان بازار خودرو در این مدت تاثیر یک خبر و یک اظهار نظر از منوچهر منطقی را بیشتر از دلایل و عوامل دیگر در حال و روز این روزهای بازار موثر میدانند.
واگذاری قیمتگذاری محصولات داخلی به خود خودروسازان خبری بود که به نقل از منوچهر منطقی بهعنوان شوک اول در اوایل دیماه به بازار وارد شد و ضربه دوم را ماجرای فروش محصولات داخلی توسط ایرانخودرو و سایپا با قیمتی نزدیک بازار آزاد، به پیکره نحیف بازار وارد کرد. باوجود تکذیب هر دو خبر ارقام پیشنهادی فروشندهها بدون توقف در مسیر صعودی حرکت میکند.
تارا اتوماتیک تیپ V۴ که در جمع محصولات داخلی گرانترین گزینه فعلی است، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون قیمت خورده است؛ ۱۸۵ میلیون بیشتر از اوایل دیماه. قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما با رشد ۱۶۰ میلیونی به طور متوسط به ۹۸۵ میلیون تومان ارتقا پیدا کرده و ساینا S دندهای و کوییک R دندهای که مثل تیبا صندوقدار جزو ارزانترین سواریهای بازار بهحساب میآیند حولوحوش ۴۰۰ میلیون آگهی میشوند.
بازگشایی سامانه یکپارچه برای دهمین بار
سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی طبق اولویتبندی که از قبل مشخص شده، برای دهمین بار در سال جاری در دسترس متقاضیان سری اول قرار گرفت. چه افرادی؟ متقاضیانی که اسفند ۱۴۰۱ در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی ثبتنام کردند. یعنی همچنان چیزی به اسم ثبتنام از متقاضیان جدید وجود ندارد.
واردات خودروهای خارجی تا اینجای کار کندتر از بدبینانهترین پیشبینیها جلو رفته و طبق ادعای کمرگ ایران، کمتر از پنج هزار دستگاه سواری خارجی در ۱۰ ماه ابتدایی امسال به شکل قطعی وارد کشور شده است. بر اساس اعلام گمرک ایران، آمار واردات قطعی انواع خودرو سواری در ۱۰ ماه ابتدایی سال جاری دقیقا چهار هزار و ۹۹۷ دستگاه بوده است؛ به ارزش ۱۰۱ میلیون و ۷۲۲ هزار دلار.
عرضه قطرهچکانی خودروهای وارداتی، تنها باگ ماجرا نیست و میتوانیم از اعمال تعرفه ۷۵ تا ۱۰۰ درصدی واردات و عرضه مدلهای لوآپشن هم حرف بزنیم. مثلا هیوندای اکسنتی که توسط کرمانخودرو با قیمتی زیر ۱۷ هزار دلار (کمتر از یک میلیارد بااحتساب نرخ ارز آزاد) خریداری میشود، اما در سامانه یکپارچه یک میلیارد و ۸۶۵ میلیون بهفروش میرسد. آنهم خودرویی که از آپشنهایی مثل کروز کنترل، تنظیم برقی صندلی راننده، دوربین عقب، تهویه خودکار و سنسور باران محروم است.
کد مطلب: 472098