کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

سایه برکناری در تعقیب راستا / چه کسی مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد می‌شود؟ + اسامی

6 ارديبهشت 1403 ساعت 5:17

هر چه در باب اهمیت راه و شهرسازی گفته شود، کم است. دو مقوله راه و شهرسازی مستقیم با رفاه و بهبود شرایط زندگی مردم ارتباط دارد. جان‌های زیادی در محورهای ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد به‌دلیل ایمنی نبودن جاده‌ها از دست رفت و هیچ‌وقت هم کسی توبیخ، تنبیه و مجازات نشد. اکنون بحث تغییر مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد داغ شده و این امید می‌رود که وزیر راه و شهرسازی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد گزینه‌های توانمند، خبره، متخصص و دارای ارتباط‌های گسترده با مرکز برای جذب اعتبار را برای این مسئولیت مهم و خطیر برگزینند.


هر چه در باب اهمیت راه و شهرسازی گفته شود، کم است. دو مقوله راه و شهرسازی مستقیم با رفاه و بهبود شرایط زندگی مردم ارتباط دارد. جان‌های زیادی در محورهای ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد به‌دلیل ایمنی نبودن جاده‌ها از دست رفت و هیچ‌وقت هم کسی توبیخ، تنبیه و مجازات نشد. اکنون بحث تغییر مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد داغ شده و این امید می‌رود که وزیر راه و شهرسازی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد گزینه‌های توانمند، خبره، متخصص و دارای ارتباط‌های گسترده با مرکز برای جذب اعتبار را برای این مسئولیت مهم و خطیر برگزینند.
به گزارش کبنا، اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در کنار سایر وظایف دو رسالت مهم بر عهده دارد؛ مسکن و راه دو وظیفه اصلی این دستگاه عریض‌وطویل است. باتوجه‌به ارزیابی و بررسی‌های انجام‌گرفته اداره کل راه و شهرسازی در انجام این دو وظیفه خطیر کارنامه موفقی تاکنون ارائه نداده است.
عمده‌ترین و اصلی‌ترین زیربنای کشور، راه بوده که به‌عنوان شریان اقتصادی کشور مطرح است. راه‌ها اعم از راه‌های اصلی، فرعی و آزادراه‌ها سرمایه‌های اصلی کشور هستند. همچنین 
در جامعه ما مسکن یک نیاز اولیه محسوب شده و تأمین آن هم‌ردیف با تأمین غذا و پوشاک به شمار آمده است. مسکن نامناسب عامل مؤثری در پیدایش افسردگی و اختلالات رفتاری، شخصیتی و همچنین کاهش مقاومت فرد در برابر مشکلات، طلاق و مهاجرت است. فردی که به سبب مشکلات اقتصادی نتواند مسکن مناسب و مستقلی داشته باشد، دچار بحران می‌شود.
با این مقدمه کوتاه به سراغ روزهای بحرانی اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد می‌رویم که گویا قرار نیست این اداره کل روی آرامش را ببیند و هرازگاهی خبر انسداد حساب‌‌‌ها و اموال اداره‌کل راه و شهرسازی تیتر یک رسانه‌ها می‌شود. متأسفانه این‌گونه تصور می‌شود که این اداره کل نه بر اساس برنامه، نیاز جامعه و اهداف ترسیم شده اداره می‌شود؛ بلکه درهم ریخته و آشفته اداره می‌شود تا هر کس که از راه می‌رسد؛ حکم توقیف خودروهای اداره‌کل راه و شهرسازی را بگیرد و حساب‌های این اداره را مسدود کند. مثلاً سال‌های زیادی از طرح پروژه راه‌آهن اقلید - یاسوج سخن به میان می‌آید؛ اما افسوس از صدای سوت قطاری و به نظر می‌رسد که این پروژه را پی نخودسیاه فرستادند. پروژه پاتاوه - دهدشت بعد از 28 سال رسماً افتتاح و بلافاصله بحث ایمنی این جاده مهم و به‌اصطلاح ترانزیتی مطرح می‌شود. جاده‌ای که کمترین کامیون و ماشین‌های سنگین باری و اتوبوس‌های مسافربری را به خود می‌بیند و ممنوعیت تردد اتوبوس از این مسیر هم قوزبالای قوز می‌شود.
در تقویم ملی روز هفتم اردیبهشت‌ماه به نام ایمنی حمل‌ونقل نام‌گرفته؛ روزی که موضوع ایمنی راه‌ها و کاهش تصادفات جاده‌ای را یادآور می‌شود در شرایطی که امسال نیز در تعطیلات نوروزی آمار تلفات تصادفات رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد نگران‌کننده بود.
نگاهی به آمار تلفات تصادفات رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد این مسئله را نشان می‌دهد که طی این سال‌ها، هیچ بهبودی در این بخش صورت نگرفته است. کمیسیون ایمنی راه‌ها از جمله کمیسیون‌های است که در استان کهگیلویه و بویراحمد گهگاهی فعالیت دارد و باهدف کاهش سوانح و تصادفات جاده‌ای به‌عنوان رکن مشورتی، تصمیم‌سازی، اجرایی و نظارتی تشکیل می‌شود. حال این سؤال مطرح می‌شود که خروجی این کمیسیون چه بوده است؟ مثلاً کمربندی یاسوج - اصفهان با ده‌ها ایراد یکی از ناامن‌ترین محورهای ارتباطی کشور است که بیشترین تصادفات استان کهگیلویه و بویراحمد مربوط به این کمربندی است.
خلاصه اینکه حوزه راه و شهرسازی در استان کهگیلویه و بویراحمد یتیم مانده است؛ چون عملکرد راستا و مدیران قبل از او نشان داده که این حوزه را نه می‌دانند و نه توانسته‌اند از افراد خبره در این حوزه استفاده کنند. بعضی انتصابات راستا قابل‌قبول نبوده و خودش هم این مسئله را متوجه شده و ضربات سنگینی از همین محل خورده است. با این شیوه مدیریتی و وضعیت نهضت ملی مسکن، معلوم است که بار اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد می‌لنگد و به مقصد نمی‌رسد.
بااین‌همه آهنگ تغییر محمد راستا مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد به صدا درآمده است.
برخی از رسانه‌ها نوشته‌اند که «علیرضا عسکری طیب» گزینه اصلی مدیرکلی راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد است. فردی که شناخت درستی از او در دست نیست و کارنامه و رزومه او را کسی نمی‌داند و در باب بی‌تجربگی و عدم سابقه اجرایی او حرف‌هایی را می‌زنند.
شرایط استان کهگیلویه و بویراحمد به‌گونه‌ای است که نمی‌توان مسئولیت حوزه راه و شهرسازی را به هر کسی سپرد. برخی افراد دراین‌خصوص اظهارنظر می‌کنند و می‌گویند؛ چرا با وجود این‌همه افراد باتجربه و سابقه باید فردی بدون رزومه اجرایی و سابقه برای این پُست مهم مطرح شود.
انتخاب علیرضا عسکری طیب ناشناخته به‌عنوان مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در واقع بی‌توجهی به نیروهای توانمند این اداره کل است. این در حالی است که افرادی هستند که توانایی مدیریت راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد را دارند که به دلایل نامعلومی توجهی به این ظرفیت‌های درون اداره کل که شناخت کافی از نقاط ضعف و قوت دارند، نمی‌شود.
نوید موسوی (معاون مسکن)، نصیب الله پیشوا (معاون ساخت و توسعه)، علی کاظم بدخشان (معاون مسکن)، عبدالصاحب عزیزی (معاون مسکن) و... از جمله گزینه‌های مطرح مدیرکلی راه و شهرسازی هستند.
گفته می‌شود که نصیب الله پیشوا معاون ساخت و توسعه اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد از نیروهای توانمند و باتجربه این اداره کل، شایستگی این مسئولیت را دارد. وی پیشینه اصول‌گرایی دارد، هیچ‌گونه حاشیه و حرف و حدیثی علیه وی وجود ندارد که توجه به چنین نیروهایی در دولت انقلابی مورد تأکید زعمای دولت بوده و است.
بالاخره حوزه راه و شهرسازی باید زنده و پویا باشد. سپردن امور به افراد ناتوان و ضعیف سبب می‌شود که دَر بر همان پاشنه بچرخد و باری که از دوش مردم و این حوزه برداشته نمی‌شود؛ بلکه مشکلات دوچندان می‌شود.
به گزارش کبنا، بر اساس برآوردها هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود ۲ تا سه برابر دیگر استان‌هاست.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان چهارهزار کیلومتر آن راه‌های روستایی است. کهگیلویه و بویراحمد ۶ هزار و ۱۳۹ کیلومتر جاده اصلی، فرعی و چهارخطه دارد که از این میزان پنج هزار و ۴۲۰ کیلومتر آن فرعی و روستایی است. استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یک هزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است. کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۶ کیلومترمربع یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.


کد مطلب: 475181

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/475181/سایه-برکناری-تعقیب-راستا-کسی-مدیرکل-راه-شهرسازی-کهگیلویه-بویراحمد-می-شود-اسامی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1