تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۴۹۰۹۱۰
یادداشت؛

«هول» نشویم / نگاهی به واکنش‌ها به انتصاب استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد

۰
«هول» نشویم / نگاهی به واکنش‌ها به انتصاب استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛ به‌رغم گمانه‌زنی و رایزنی‌های گسترده پیرامون گزینه‌های مختلف طی دو ماه گذشته در نهایت و در آخرین لحظات یک گزینه غیربومی و غیرقابل‌پیش‌بینی و احتمالاً تعیین شده در لابی‌های خاص و پشت پرده وزارت کشور و یا برخی ذی‌نفوذان به‌عنوان استاندار کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد.
فی‌نفسه هیچ ایراد و اشکالی بر معرفی یک نیروی غیربومی نیست منوط به عملکرد و نتیجه موفقیت‌آمیز کار که در غیر این صورت چنین انتصابی جای تأمل و درنگ خواهد داشت.
قضاوت پیش از موعد و آغاز کار نه منطقی است و نه اخلاقی هر چند به مدد سوابق و رزومه افراد می‌توان به تحلیل و پیش‌بینی برخی اتفاقات پرداخت. 
یدالله رحمانی اگر چه سابقه و رزومه بلندی دارد؛ اما این سوابق متمرکز بر فعالیت بودجه‌ای و برنامه‌ریزی در سطح استان‌هاست و چگونگی توانمندی و ظرفیت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... وی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اقتصاد، فهم توسعه‌ای و توانمندی بودجه و برنامه‌ریزی اگر چه امتیازات لازمی هستند؛ اما جایگاه استانداری جایگاه وسیع‌تر و دارای گستردگی عمیقی است که می‌طلبد فردی که در این مقام قرار می‌گیرد بر اکثر حوزه‌ها اشراف و یا حداقل شناخت و مشاوره پذیری کافی را داشته باشد.
نگرانی بزرگ‌تر مشورت‌پذیری سوء و تعامل سوء خواهد بود که متعاقب عدم اشراف و شناخت کافی پیش می‌آید و بر اقتدار و استقلال استاندار ضربه اساسی وارد می‌کند. 
فعلاً هیچ قضاوتی در مورد استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد نمی‌توان داشت حتی در همان موضوع تخصصی وی چیزی روشن نیست. بودجه‌ای بودن استاندار در استانی که رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس نیز متعلق به همین استان است باید بتواند استان کهگیلویه و بویراحمد را به سمت یک جهش بودجه‌ای هل دهد؛ ولی هر آن خطر مضاعف تخصصی و دیدگاهی وجود دارد و دست آخر اگر قرار بر استمرار همین وضعیت و یا تضعیف شرایط فعلی استان باشد جز نگرانی و پشیمانی همانند آنچه امروز در پایان کار احمدزاده به‌جامانده است دست آوردی نخواهد داشت.
طبیعی است با آمدن و رفتن هر استانداری شاهد واکنش‌های مثبت و منفی و حتی هیجانی بسیاری باشیم همچنان که در همین چند روز گذشته ازاین‌دست واکنش‌ها زیاد بوده است. از جمله کسانی که از بابت معرفی یک گزینه غیربومی ذوق کردند و یا کسانی که با نگرانی بابت کوه "دنا" و رابطه آن با یک نیروی سمیرمی به انتقاد و اعتراض پرداختند.
البته که اخلاقی‌تر آن است با نگاهی واقع‌بینانه و انتقادی به استقبال استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد رفت و نه در این مورد و نه هر مورد دیگر چک سفید امضایی تحویل کسی داده نشود.
یدالله رحمانی معاون استانداری فارس بوده است او فرصت طلایی دارد که به توسعه کهگیلویه و بویراحمد کمک کند؛ اما به همین اندازه او در معرض تکرار تراژدی استانداران ضعیف تاریخ استان است. انتخاب با او، در گرو عملکرد و شجاعت مدیریتی وی خواهد بود؛ اگر قرار است در بر همان پاشنه‌ی سابق بچرخد که باید فاتحه‌ی هر ادعای توسعه‌ای را از هم اکنون خواند و غیر از این چیزی است که حداقل انتظارات مردم است و رسانه‌ها و مردم در کنار و حامی چنین استانداری خواهند بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

روزنامه کیهان با انتقاد از انتصابات در دولت نوشت: در کجای دنیا و در کدام فرهنگ سیاسی ...
برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

یک اقتصاددان، گفت: اگر دولت واقعا بخواهد تغییر اساسی در ریل‌گذاری اقتصادی کشور انجام ...
مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

می‌دانیم دو جریان فکری، در اداره امور اقتصادی جامعه پیوسته در سطح جهانی رقابت می‌کنند؛...
فایل های مرتبط
1