کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در کهگیلویه و بویراحمد؛

واکسن آنفولانزا در اختیار داروخانه های خصوصی قرار گرفت

1 مهر 1403 ساعت 17:54

کارشناس ارشد پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال واکسن‌ها خوبی خریداری و در اختیار داروخانه‌های خصوصی قرار داده شده است، اما در بخش دولتی هنوز سهمیه داروخانه‌های دولتی مشخص نشده و ظرف هفته‌های آتی سهمیه بخش دولتی مشخص و به صورت رایگان در اختیار قرار خواهد گرفت.


کارشناس ارشد پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال واکسن‌ها خوبی خریداری و در اختیار داروخانه‌های خصوصی قرار داده شده است، اما در بخش دولتی هنوز سهمیه داروخانه‌های دولتی مشخص نشده و ظرف هفته‌های آتی سهمیه بخش دولتی مشخص و به صورت رایگان در اختیار قرار خواهد گرفت.
به گزارش کبنانیوز، میثم بهنام‌پور کارشناس ارشد پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به خاطر تغییر فصل و بروز بیماری های تنفسی همچون آنفولانزا نیاز است مردم در خصوص این بیماری و واکسن آن اطلاعات لازم را داشته باشند.
وی ابراز کرد: در تجمعاتی مثل مدرسه، دانشگاه و زندان چون تهویه مناسب نیست و تعداد افراد زیاد است احتمال بحث آنفولانزا و شیوع آن زیاد است.
بهنام‌پور گفت: واکسن آنفولانزا بهترین و موثرترین راه جلوگیری از این بیماری است، همچنین بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه را ۶۰ تا ۸۲ درصد کاهش می‌دهد و خطر مرگ در افراد بزرگسال تا ۳۱ درصد کاهش می‌یابد.
وی افزود: تزریق واکسن میزان مراجعات و بستری شدن در بیمارستان‌ها را کاهش می‌دهد. بیماران و کادر درمان حتما باید واکسن را تزریق کنند.
کارشناس ارشد پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: واکسن برای کودکان بالای ۶ ماه قابل استفاده است، ضمن اینکه کادر درمان و پرستاران، زنان باردار و کودکان، بیماران قلبی و عروقی، افراد بالای ۶۵ سال دارای بیماری زمینه‌ای، افراد دارای بیماری ریوی، افراد دیابتی، بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی و افراد دارای دیگر بیماری‌های زمینه‌ای ضروری است.
بهنام‌پور عنوان کرد: بهترین زمان تزریق واکسن اواخر شهریور و اوایل آبان است زیرا که در این زمان گردش ویروس آنفولانزا محدود بوده و بعد از آن فرد اگر وارد فاز ویروس شود ایمنی لازم را دارد و ۱۰ روز زمان می‌برد تا بدن در مقابل ویروس ایمن شود.
وی ادامه داد: اگر کسی در این محدوده طلایی واکسن را تزریق نکند در سایر ایام می توانند تزریق کنند اما زمان طلایی همان اواخر شهریور تا اوایل آبان است.
بهنام‌پور به مردم توصیه کرد: قبل از خرید و تزریق واکسن حتما با پزشک و کادر درمان مشورت شود.
کارشناس ارشد پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: واکسن آنفولانزا عوارضی ندارد و تنها به صورت خفیف در افراد تب، آبریزش بینی و علائم شبهه آنفلونزای ایجاد می‌کند که جای هیچ نگرانی نیست.
وی گفت: امسال واکسن‌ها خوبی خریداری و در اختیار داروخانه‌های خصوصی قرار داده شده است، اما در بخش دولتی هنوز سهمیه داروخانه‌های دولتی مشخص نشده و ظرف هفته‌های آتی سهمیه بخش دولتی مشخص و به صورت رایگان در اختیار قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: کسانی که علائم را دارند جهت درمان به نزدیک ترین مرکز درمان مراجعه کنند. هنگام ابتلاء به آنفلوآنزا نباید خود درمانی کرد، به خصوص آن دسته از افرادی که در گروه‌های در معرض خطر هستند؛ نکته مهم دیگر اینکه حتی یک دز داروی کورتون مانند دگزامتازون و بتامتازون در بیماری آنفلوآنزا می‌تواند خطرآفرین باشد.
وی عنوان کرد: گاهی همین تزریق کورتون می‌تواند بیمار را درگیر ذات الریه با احتمال مرگ و میر بالا کند؛ استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در بیماری آنفلوآنزا نه تنها کارایی ندارد بلکه می‌تواند به تشدید بیماری کمک کند و موجب مرگ میکروب‌های طبیعی بدن شده و سیستم ایمنی را نیز تضعیف کند؛ اگر مطمئن نیستیم که آنفلوانزا مبتلا شدیم یا نه؛ نباید خودسرانه آنتی‌بیوتیک مصرف کرد.
وی بیان کرد: بدون تردید رعایت بهداشت فردی، حفاظت فردی، رعایت فاصله فیزیکی با افراد مشکوک و شستشوی به موقع دست‌ها، استراحت، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی نکات مهم و کاربردی هنگام ابتلاء به این بیماری است. افراد مبتلا به آنفولانزا باید ۱۰ روز در منزل استراحت کنند تا حالشان بهبود یابد.
با توجه به تغییر فصل و بازگشایی مدارس،خوابگاه های دانشجویی و دانشگاه ها شیوع بیماری های تنفسی از جمله آنفولانزا افزایش می یابد که طبق اعلام کارشناس ارشد پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد واکسن بهترین و موثرترین راه جلوگیری از بیماری آنفولانزا است که خطر مرگ در افراد بزرگسال را تا ۳۱ درصد کاهش می‌دهد. سالیان سال فناوری تولید واکسن آنفلوآنزا در اختیار یک یا دو کشور خاص بود اما اکنون به همت متخصصان دانش بنیان کشور، واکسن آنفلوانزا تولید شد و در اختیار هموطنان قرار دارد.
طبق نظر کارشناسان بهداشت و درمان، آنفلوآنزا دو پیک دارد؛ یکی از پانزدهم مهر تا پایان آبان و پیک دوم نیز بعد از این زمان تا اواخر اسفند رخ می‌دهد.
شروع ناگهانی بدن درد، تب بالا، سردرد، تعریق شدید، درد شدید در پاها، سرفه‌ها خشک بدون خلط، مهم‌ترین علائم شاخص آنفلوآنزا است.


کد مطلب: 490923

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/490923/واکسن-آنفولانزا-اختیار-داروخانه-های-خصوصی-قرار-گرفت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1