دریافت لینک صفحه با کد QR
کبنا گزارش می دهد؛
کم کاری مدیران کل کهگیلویه و بویراحمد در اخذ اعتبارات ماده 56 / مدیران کل بجای حضور در پایتخت و وزارتخانه ها، به میز و صندلی خود چسپیده اند / عدم مطالبه گری بانک تجارت از مسئولان / تاجگردون: حتی یک طرح از کهگیلویه و بویراحمد اعتبار ماده 56 بانک تجارت را اخذ نکرد
6 آبان 1403 ساعت 17:10
کهگیلویه و بویراحمد استانی کم برخوردار است و پروژه های عمرانی ریز و درشت زیادی در استان وجود دارند که با اندک اعتبارات استانی به سرانجام نمی رسند، این در حالی است که هر ساله اعتباراتی تحت عنوان ماده 56 برای به سرانجام رساندن پروژه های ناتمام در کشور توزیع می شود، اما برخی از استان های کم کار از دریافت این اعتبارات ناتوان هستند.
کهگیلویه و بویراحمد استانی کم برخوردار است و پروژههای عمرانی ریز و درشت زیادی در استان وجود دارند که با اندک اعتبارات استانی به سرانجام نمیرسند، این در حالی است که هر ساله اعتباراتی تحت عنوان ماده ۵۶ برای به سرانجام رساندن پروژههای ناتمام در کشور توزیع میشود، اما برخی از استانهای کم کار از دریافت این اعتبارات ناتوان هستند.
ماده ۵۶ قانون برنامه و بودجه چیست؟ به منظور تسریع در عملیات اجرائی طرحهای تملک داراییهای سرمایهای ملی و طرحهای ملی استانی شده شروع شده با اولویت پیشرفت فیزیکی بیشتر، به دستگاههای اجرائی طرحهای مندرج در پیوست شماره(۱) قوانین بودجه سنواتی و طرحهای ملی استانی شده، اجازه داده میشود پس ازتأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور نسبت به انعقاد قرارداد تسهیلات مالی با تأمینکنندگان منابع مالی مشتمل بر پیمانکار یا سازنده طرح، اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی، بانکها و سایر مؤسسات اعتباری مالی و پولی در قالب عقود اسلامی مندرج در قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب ۸/۶/۱۳۶۲ اقدام نمایند.
مدیرانی که وقت خود را بیهوده در ادارات صرف میکنند
به گزارش کبنا، مدیران کل و مدیران دولت و نمایندگان در اخذ ماده ۵۶ و اثرگذاری زیادی دارند، در واقع مدیران کل میبایست بجای اینکه در استان حضور تمام و کمال داشته باشند، بیشترین وقت خود را در پایتخت و در وزارتخانهها برای جذب اعتبارات بیشتر باشند، وگرنه ادارات به خودی خود و بصورت روتین توسط معاونان و کارشناسان اداره میشوند.
اعتبارات ماده ۵۶ برای سد تنگ سرخ
در سالهای گذشته یکی از ادارات موفق در جذب ماده ۵۶ مدیرعامل آب منطقهای کهگیلویه و بویراحمد بوده که این اعتبار را برای تکمیل سد تنگ سرخ اخذ کرده است.
همینطور معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور مردادماه ۱۴۰۳ به اخذ ۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات ماده ۵۶ برای تکمیل پروژه آب چهار شهر اشاره کرد.
چرا هر سال اعتبارات ماده ۵۶ از کف کهگیلویه و بویراحمد سُر میخورد؟
در سال ۱۴۰۰ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ برای تسریع در اجرایی شدن طرحهای عمرانی کهگیلویه و بویراحمد دستور ویژه داد، اما این دستور بدون پیگیری مدیران کل به جایی نرسید.
قاعدتاً هر ساله به منظور جبران کسری بودجه و اعتبارات، برای ماده ۵۶ اعتبارات خوبی قرار داده میشود، اما چرا مدیران کل کهگیلویه و بویراحمد همیشه گله و شکایت میکنند که اعتبارات استان کم است و کفاف پروژهها را نمیدهد.
این هنر مسئولان بالادستی از جمله استاندار و نمایندگان را میطلبد تا مدیران کل را به سمت کار و تلاش ترغیب کنند، وگرنه مردم در بسیاری از مواقع از وضع ادارات ناراضی هستند.
متأسفانه در قوانین ادارات و دستگاههای اجرایی همانطوری که کارشناس کمکار و سهلانگار اداره مورد مؤاخذه قرار نمیگیرد، مدیری هم که کمکاری میکند، مورد مؤاخذه مسئولان بالادستی قرار نمیگیرد، چرا که سیستم به شکلی نیست که مؤاخذه شود، و اساساً دستگاه قضا نیز به کمکاری مدیران ورود نمیکند. نهایتاً مدیری میآید و چند سال وقت مردم را تلف میکند و بعد هم کنار میرود.
انتقاد تاجگردون از مدیران کل استان:
حتی یک طرح از کهگیلویه و بویراحمد اعتبار ماده ۵۶ بانک تجارت را اخذ نکرد
در روزهای اخیر نماینده مردم شهرستانهای باشت و گچساران در انتقاد از مدیران کل استان بر ضرورت تمرکز مدیران اجرایی بر روی جذب اعتبارات ملی و استفاده از روشهای نوین مالی تأکید کرد.
غلامرضا تاجگردون گفت: یکی از روشهای نوین استفاده از اوراق و ماده ۵۶ و بهرهمندی از تسهیلات بانکی برای اجرای پروژههای خاص و کلان است.
تاجگردون یادآور شد: بانک تجارت در همین سال جاری رقمی افزون بر ۲۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب ماده ۵۶ به پروژههای عمرانی در کشور اختصاص داده که حتی یک طرح از این آنها مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد نیست.
پردیس هنری گچساران همچنان ناتمام و در حال فرسوده شدن
پردیس هنری گچساران یک طرح ناقص است که به دلیل نبود اعتبار سالهای سال دارد فرسوده میشود، پردیس هنری یاسوج، پروژه جادههای روستایی، آبرسانی به روستاهایی که ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت داشتهاند، طرحهای کوچکی که نیازمند اعتبارات خرد بودهاند، میتوانستند از این ماده قانونی استفاده کنند، اما این اتفاق نیفتاده است.
اگر این اطلاعرسانی به سازمان برنامهریزی استان انجام گرفته، چرا این سازمان به دستگاههای اجرایی اعلام نکرده، و اگر به سازمانها اطلاعرسانی صورت گرفته، چرا سازمانها از این ماده استفاده نکردهاند.
عدم مطالبۀ بانک تجارت استان /
عدم نظارت و مطالبهگری سازمان مدیریت و برنامهریزی استان
چرا سازمان مدیریت و برنامهریزی خواستار پاسخگویی ادارات و مطالبهگری درخصوص اخذ این ماده نشده است؟
سؤال دیگر این هست بانک تجارت که بانک عامل برای اخذ اعتبارات ماده ۵۶ است، چرا تذکری دلسوزانه به مدیران و استاندار نداده، و مکاتبهای برای اینکه این اعتبار سریعتر اخذ شود، به مسئولان استانی نداده است؟
هر چند که برخی از پروژههای استانی از جمله پروژه آبرسانی به چهارشهر کهگیلویه و پروژههای آب منطقهای در سالهای اخیر از این ماده اعتباری استفاده کردهاند. پروژه سد تنگ سرخ از جمله پروژههایی بوده که از ماده ۵۶ استفاده کرده است.
در همین خصوص مدیرعامل بانک تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار کبنا گفت: آقای تاجگردون دلسوزانه و برای اطلاع ادارات این موضوع را بیان کردهاند، برای اینکه از این ماده قانونی بتوانند استفاده کنند.
حمیدرضا گشتاسب اظهار کرد: هیچ سهل انگاری از سوی بانک صورت نگرفته، و ما حق نداریم به ادارات نامه بزنیم که از این ماده استفاده کنند. سازمان برنامه و بودجه کشور این موضوع را با سازمان مدیریت و برنامهریزی استان مکاتبه میکند و این سازمان نیز با ادارات مکاتبه میکنند و اطلاعرسانی میکنند.
وی گفت: مدیران ادارات باید در پایتخت به دنبال اخذ اعتبار از این ماده بروند و بعد هم اعتبار به بانک داده میشود تا تخصیص پیدا کند. سازمانها باید طرحهای عمرانی را اعلام کنند تا بودجه تسهیلاتی اختصاص پیدا کند.
کد مطلب: 492203
کبنانیوز
https://www.kebnanews.ir