پس از دو دهه وعده و تاخیر؛
150 میلیون دلار هزینه تکمیل پروژه شلمچه - بصره/ ورود اسپانیاییها تایید شد
6 فروردين 1404 ساعت 12:07
پس از دو دهه وعده و تاخیر، پروژه ریلی شلمچه-بصره سرانجام شتاب گرفت. در حالی که پیمانکاران ایرانی مشغول تکمیل مسیر هستند، عراق قرارداد جدیدی با یک شرکت اسپانیایی بسته است.
پس از دو دهه وعده و تاخیر، پروژه ریلی شلمچه-بصره سرانجام شتاب گرفت. در حالی که پیمانکاران ایرانی مشغول تکمیل مسیر هستند، عراق قرارداد جدیدی با یک شرکت اسپانیایی بسته است.
به گزارش کبنانیوز، پروژه ریلی شلمچه - بصره پس از دو دهه انتظار ظاهرا قرار است توسط اسپانیایی تکمیل شود. به تازگی خبر رسیده است ، دولت عراق همکاری با یک شرکت اسپانیایی قصد کرده این پروژه را به اتمام برساند.
عملیات اجرایی خط ریلی 32 کیلومتری شلمچه - بصره از حدود ۲۰ سال پیش آغاز شد، تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است.
جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه آهن ایران درباره آخرین وضعیت راهآهن شلمچه_ بصره در گفتگویی با ایسنا با اشاره به اینکه این پروژه بیشتر جنبه مسافری دارد؛ به خصوص برای زائران کربلا ؛ گفت:در این پروژه مشکلات فنی متعددی وجود داشت. سه ماه گذشته تقریباً تمام مسائل و مشکلات فنی را برطرف کردیم. مثلاً طرف عراقی معتقد بود باید شیب و فراز پلها کم گرفته شود ولی همکاران ما مطابق با استاندارد یو آی سی آن را تدوین کرده بودند و تغییرات را اعمال کردیم. همچنین در بحث مینروبی نیز همکاران ما عرض مینروبی را ۶۰ متر دیده بودند ولی آنها معتقد بودند باید ۲۰۰ متر باشد که نهایتا به توافق رسیدیم ۶۰ متر توسط ایران انجام شود و مازاد بر آن را نیز پیمانکار ما با هزینه دولت عراق برعهده گیرد.
ذاکری در ادامه گفـت: شمع کوبی نیز با سرعت خیلی خوبی در حال پیش رفتن است و اولین شمع داخل آب نیز در اروند در حال اجرا است. همچنین شمع کوبی خشکی ها نیز تمام شده است.
وی با بیان اینکه تمام معارضی که در طول مسیر وجود داشت دولت عراق تملک و تخریب کرد و در حال حاضر آماده شده است، گفت: این اراضی برای انجام عملیات روسازی و زیرسازی در اختیار پیمانکار قرار گرفته است.
ذاکری عنوان کرد: قراردادی بین دولت عراق و شرکت اسپانیایی منعقد شدهاست. شرکت اسپانیایی از طریق یکی از شرکتهای فعال در این حوزه کار اجرایی را شروع خواهد کرد. پیش بینی ما این است که در سفری که به زودی وزیر راه وشهرسازی به بصره خواهند داشت همزمان عملیات اجرایی شرکت اسپانیایی نیز فعال شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین ادامه داد: پروژه در ابتدای کار مشکلات مالی داشت ولی از محل تهاتر نفت تزریق مالی خوبی صورت گرفت و در حال حاضر در مسیر، پل و در داخل کشور در حال آماده سازی ایستگاهها هستیم و در بخش سوزن بندی خطوط، زیر سازی و حصارکشی و آماده کردن ایستگاه برای اتصال به خطی که به سمت عراق میرود پیمانکار ما ایرانی فعال است و هیچ مشکل مالی هم در پروژه وجود ندارد.
مدیرعامل راهآهن در پاسخ به این سوال که پروژه برای تکمیل به چه میزان اعتبار نیاز دارد،گفت: اعتبار مورد نیاز تکمیل این پروژه و آنچه که قرارداد شده ۵۰ میلیون دلار برای پل بوده و مابقی ریالی است ولی سرجمع با پیشبینیهایی که برای پل متحرک شده، بحث مینروبی، ساخت ایستگاه و ساختمان ایستگاه سر جمع حدود ۱۵۰ میلیون دلار تمام خواهد شد.
وی گفت: براساس تعهدات داده شده این پروژه سه ساله به پایان خواهد رسید.
کد مطلب: 497540