یادداشت؛
پل های حیاتی شهر یاسوج/ از تهدید تا فرصت / ایجاد فضاهای گردشگری بر روی پل های ورودی شهر یاسوج با کمترین امکانات و هزینه
داوود دهقانی نجف آباد
2 خرداد 1400 ساعت 9:25
با توجه به عمر 43 ساله پل اول بشار و اتمام عمر مفید این پل و تردد و ترافیک زیاد ورودی و خروجی شهر، همت مسئولین شهر را میطلبد که پل چهارم، هرچه سریعتر به بهره برداری برسد، چون در صورت کوچکترین مشکل برای این پل، هزینه تعمیرات زیادی به بار میآورد و شریان حیاتی اصلی ورودی شهر به شدت دچار بحران میگردد و عملاً پل سوم، که خود نیز کامل نیست، بار ترافیکی زیادی را باید تحمل کند.
پل اول رودخانه بشار که سالهاست بار ترافیکی شهر یاسوج را بدوش میکشد، در سال 1348 به بهره برداری رسیده که با توجه به عرض کم این پل شاهد ترافیک زیاد، خصوصاً در پایان وقت اداری، پایان روز و تعطیلات هستیم.
بر همین اساس چندین سال بعد پل دوم به بهره برداری رسید که باعث روان شدن ترافیک شد ولی این پل نیز همانند پل اول دارای عرض کم و همان معماری بسیار معمولی و فقط جهت ارتباط دو سمت رودخانه طراحی شده بود که همشهریان عزیزمان جهت پیاده روی و یا دسترسی به پارکها و شهربازی طرفین پل مجبور به عبور از عرض کم (حدود یک مترِ) دستک کناری پل، در کنار عبور خودروها با سرعت زیاد هستند و همین امر خطرات زیاد جانی را برای همشهریان عزیزمان به همراه دارد.
در این راستا شهرداری میتواند برای زیبا سازی این دو پل اصلی و حیاتی که قدمتی به اندازه سن بیشتر اهالی شهر دارد به وسیله کابلهای مصنوعی و احداث بیلبوردهای تبلیغاتی، رنگ آمیزی زیبا و از همه مهمتر احداث دو پل عابر پیاده، یکی در سمت غرب پل اول و دیگری در سمت غرب پل دوم، توسط اتصالات پیچ و مهرهای و بدون نیاز پایهای جدید و با کابل که باعث زیباسازی پلها و نگهداری دستکها است، طراحی و اجرا کند که همشهریان عزیزمان بدون هیچ گونه خطری توسط خودروها از روی پل عابر پیاده عبور کنند.
توجیه اینکه؛ با هزینه بسیار اندکی هم پل عابر پیاده جهت عبور از عرض رودخانه احداث میگردد و هم همشهریان عزیز با چشم انداز حوضچهای قایقرانی، و یا مسابقات قایقرانی و در فصول مختلف سال از طبیعت زیبای این شهر نهایت لذت را میبرند که متاسفانه با کم لطفی دورههای قبلی شوراهای شهر، شهر یاسوج هم چنان از نظر زیباسازی به شهر مردهای میماند.
با توجه به عمر 43 ساله پل اول بشار و اتمام عمر مفید این پل و تردد و ترافیک زیاد ورودی و خروجی شهر، همت مسئولین شهر را میطلبد که پل چهارم، هرچه سریعتر به بهره برداری برسد، چون در صورت کوچکترین مشکل برای این پل، هزینه تعمیرات زیادی به بار میآورد و شریان حیاتی اصلی ورودی شهر به شدت دچار بحران میگردد و عملاً پل سوم، که خود نیز کامل نیست، بار ترافیکی زیادی را باید تحمل کند.
بر همین اساس ایده استفاده از پل اول بعنوان پل عابر پیاده میتواند در دستور کار باشد چراکه از ظرفیت این پل میتوان به عنوان میراث فرهنگی شهرمان و مکانی برای تماشای حوضچهی قایقرانی بالادست و پایین دست حداکثر بهره را برد.
در نهایت مدیریت شهری با اعتماد به خادمان خود، با کمترین هزینه و مشارکت حداکثری شما ملت بزرگ و غیور بویراحمد یاسوج بزودی شاهد تحول بزرگ با کمترین هزینه در زیبا سازی شهرمان خواهد بود.
به لطف ایزد منان و حمایت همشهریان عزیزمان، شاهد فصل جدیدی از بهره برداری بهینه از نعمت خدادای و بالقوه شهرمان، رودخانه همیشه خروشان بشار، خواهیم بود.
داوود دهقانی نجف آباد
کد مطلب: 434484