کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی؛

نماینده بویراحمد دقیقا کجاست؟

امید صالحی 

4 آبان 1400 ساعت 0:03

این روزها که به تعبیری دوران حکمرانی نمایندگان در استان هاست و تقریبا دوران بی نظیری از این جهت هست، اخباری که شنیده می شود حکایت از فراموشی فرزندان بویراحمد در مناسبات سیاسی کلان استانی دارد و علی الظاهر در یک تقسیم بندی بین نمایندگان محترم استان، بار دیگر حق فرزندان آب و خاک بویراحمد، در معامله بین نمایندگان به ثمن بخس فروخته شده است و این بار به نقلی گویا، یکی از شهرستان ها دو نماینده دارد که از ابتدای مجلس شورای اسلامی تاکنون بدترین حالت ممکن برای شهرستان بویراحمد دوباره در حال رقم خوردن هست.


امید صالحی: این حرف دقیقی است است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هرکدام به تنهایی، نماینده همه مردم ایران از سلایق و جریان‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و حتی عقیدتی هستند و در تدوین قوانین و نظارت همگانی می‌توانند و باید مدافع حقوق آحاد مردم کشور به مثابه یک پیکره واحد باشند.
اما واقعیت اجتناب‌ناپذیر دیگری وجود دارد که هر نماینده یک حوزه استحفاظی مشخص و معین جغرافیایی دارد که نماینده هر منطقه جغرافیایی در کنار آن رویکرد کلان‌نگر، الزاماً باید مدافع حقوق جغرافیایی باشد که با رأی مستقیم او را بر کرسی مجلس نشانده‌اند. در استان کهگیلویه و بویراحمد این مرزبندی حوزه‌های استحفاظی نمایندگان و حفظ عزت هر منطقه در منازعات سیاسی و ساختاری همواره یکی از دغدغه‌های جدی در ادوار مختلف بوده است که همواره این شهرستان بویراحمد بوده و هست که به دلیل مرکزیت آن در استان همواره با مشکل جدی روبرو است، به طوری که در مقاطعی از ادوار نمایندگی برخی نمایندگان طوری شد که فرزندان بویراحمد حتی در شهرستان خودشان هم قدرت سیاسی نداشتند تا چه رسد به استان و در مواقعی مقامات کشوری قبل از ورود به مرکز استان، به شهرستان دیگری می‌رفتند و در یاسوج استراحت می‌کردند و یا حجم معاونت‌های استانداری و مدیران کل شهرستانی طوری بود که مدیران ادارات شهرستان بویراحمد نیز توسط مدیرانی انتخاب می‌شدند که هیچ شناختی از مشکلات حوزه بویراحمد نداشتند و این چنین شد که شهرستان بویراحمد را باید محروم‌ترین شهر مرکز استان در کشور دانست که حتی جاده‌های ورودی و خروجی‌اش از سطح شهرستان‌های دیگر بسیار پایین‌تر هست یکی از علت‌های این محرومیت تاریخی  پایتخت طبیعت ایران و اینکه هنوز در مرکز شهر لوداب با فاصله ۱۵۰ کیلومتری مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، با ماشین زباله جسد حمل می‌کنند و در منتها الیه شهرستان دیگر با آمبولانس، دلیل اصلی آن عدم توجه نمایندگان این شهرستان به این مقوله مهم و تعامل منفی با نمایندگان سایر شهرستان‌ها ویا معامله‌های زرگری نمایندگان با همدیگر هست.
جناب آقای روشنفکر نماینده محترم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون
این روزها که به تعبیری دوران حکمرانی نمایندگان در استان‌هاست و تقریباً دوران بی نظیری از این جهت هست، اخباری که شنیده می‌شود حکایت از فراموشی فرزندان بویراحمد در مناسبات سیاسی کلان استانی دارد و علی الظاهر در یک تقسیم بندی بین نمایندگان محترم استان، بار دیگر حق فرزندان آب و خاک بویراحمد، در معامله بین نمایندگان به ثمن بخش فروخته شده است و این بار به نقلی گویا، یکی از شهرستان‌ها دو نماینده دارد که از ابتدای مجلس شورای اسلامی تاکنون بدترین حالت ممکن برای شهرستان بویراحمد دوباره در حال رقم خوردن هست. جناب آقای روشنفکر اون جسدی که در ماشین زباله شهرداری لوداب حمل شد، خواهر یا برادر شما از توابع شهرستان بویراحمد هست، تازه این در مرکز شهر لوداب هست، و لوداب از آن جا به پایین جسدها را هنوز روی چارچوب می‌بندند و در رودخانه‌ها غسل می‌دهند و جاهای دیگر حوزه استحفاظی که رأی آنان را جمع کرده‌ای بهتر از این نیستند.
شهر یاسوج جای استخدام هیچ فرزند بویراحمدی را ندارد، چون حجم انتقالی‌های سفارشی غیر معمول و غیر متعارف تمام ظرفیت‌های این شهرستان را تکمیل کرده است.
آنچه امروز از محافل شنیده می‌شود، این است که دانشگاه ملی یاسوج، مهم‌ترین معاونت استانداری، دستگاه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد مرکز استان و ... درید دیگران هست تا فردا مثل هم‌اکنون فرزندان بویراحمد نتوانند در دانشگاه و بیمارستان و ... که زمین‌ها و خانه‌های پدری‌شان را برای ساختش از کف دادند، نتوانند جذب شوند و این مراکز مملو شود از عزیزان غیر بومی و ...
صد البته که این اجحاف در حق آب و خاک بویراحمد و این غفلت تاریخی به این دوره ختم نمی‌شود و در ادوار مختلف بوقوع پیوسته و توقع داریم در این دوره متوازن شود.
نماینده محترم بویراحمد الان دقیقاً کجاست، و برای آینده صندوق‌های رأی خود را کجا و در کدام حوزه سرزمینی می‌خواهد به نمایش رأی گیری بگذارد، در بویراحمد یا سرزمینی دیگر.
جناب آقای روشنفکر ما نه نگاه ناسیونالیستی داریم و نه قوم گرا و انحصار طلب، اما واقعیتی است که نه شما و نه دیگر نمایندگان محترم و حتی استاندار محترم نمی‌توانند و نمی‌توانید نادیده بگیرید. ما شعار احساسی عزت بویراحمد را نمی‌خواهیم پیراهن عثمان کنیم، اما حق فرزندان سرزمینی که جناب عالی نمایندگی‌شان را به یدک می‌کشید، این نیست. فرزندان ما فردا در کنکور همین دانشگاه فرهنگیان به دلیل همین مشکلات نمی‌توانند شهر یاسوج را انتخاب کنند و نه سایر شهرستان‌ها را، در یاسوج ظرفیت از غیر بومی‌ها تکمیل هست و در سایر شهرستان بچه‌های ما غیر بومی هستند و قص علی هذا. 
 


کد مطلب: 440527

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/440527/نماینده-بویراحمد-دقیقا-کجاست

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1