کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی؛

غلام‌محمد زارعی یک  قطب‌ انتخابات ۱۴۰۲ بویراحمد، دنا و مارگون

شهریار کرمی

29 خرداد 1402 ساعت 17:24

گرچه این روزها سکوت معنادار زارعی همگان را به این باور رسانده که این نماد صبوری، استقامت، مردمداری، اخلاقمداری، تجربه، توانمندی، سخنوری و زیرکی، در چه اندیشه‌ای می‌باشد؟ ولی این درخت کهن، ریشه در قلب مردمی دارد که هیچگاه در پذیرش  هیچ قدرتی از مردم حوزه انتخابیه خویش عبور نکرد و به صِرف هیچ شعاری تظاهر به خدمت ننمود و یقیناً سکوت زارعی همان آتش زیر خاکستر که نشان از یک قطب انتخابات بویراحمد است.


شهریار کرمی: دنیای سیاست، رویدادهای سیاسی و بازیگران میدان سیاست در دوره‌ها و مقاطع مختلف، به جهات گوناگون در حافظه‌یِ تاریخی مردم به یک شکل نقش می‌بندند و عملکرد آنها بر خاک و اندیشه‌ی جامعه ماندگار می‌ماند؛ اما خدمت به مردم، پایبندی به اخلاق، تلاش بی‌وقفه برای رفع مشکلات جامعه، احساس دغدغه در راه آسایش مردم، صداقت در گفتار و اعمال، کلام دلنشین و چهره‌ی مهربان و دوست داشتنی، تصویر و ذهنیتی متفاوت و جذاب از نماینده روزهایِ سخت ادوار نهم و دهم مردم‌ شریف شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی، جناب آقای حاج غلام محمد زارعی در اذهان مردم ثبت نموده است. بنابراین تصویر و عملکرد ایشان هیچگاه از یادها و خاطره‌ها فراموش نخواهد شد.
بی‌شک غلام محمد زارعی یکی از نمادها و الگوهای اخلاق سیاسی در استان کهگیلویه و بویراحمد است. ایشان شخصیتی می‌باشد که در طول هشت سال وکالت مردم در مجلس شورای اسلامی، هیچگاه نه از مردم فاصله گرفت، نه لحظه‌ای در مسیر پیگیری حقوق مردم دیار و استان خویش عقب‌نشینی کرد و نه نسبت به مطالبات حوزه انتخابیه خویش کوتاه آمد. هیچ روستایی نیست که از ایشان به دلیل خدمات ماندگار و بی‌منت، به نیکی یاد نکند و هیچ بخش و منطقه‌ای نیست که زحمات و مجاهدت‌های آمیخته با اخلاق و ادب او را ارج ننهد.
یقیناً خاک و مردم بویراحمد بر تمام‌ قدم‌هایی که غلام محمد زارعی در راه توسعه حوزه‌ انتخابیه خویش برداشت، گواهی می‌دهند. ایشان در طول هشت سال فعالیت و کوشش شبانه‌روزی، قطار توسعه و آبادانی را به قلب بویراحمد بزرگ رساند تا جایی که وزیر بهداشت وقت، به زحمات کم‌نظیر و قابل ستایش او در ساخت، تجهیز و راه‌اندازی بزرگترین مرکز آموزشی درمانی استان اعتراف و اذعان نماید. افتتاحی که نشانه خدمت بزرگی بود که همگان از ظرفیت و تاثیر آن بر تحول در حوزه بهداشت و درمان استان آگاهی دارند.
حاج غلام‌محمد زارعی با همان لبخندهای پرمعنا و سرشار از محبت که عظمت سختی‌ها را با سخت‌کوشی و خدمت به مردم شریف شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون پاسخ داد و همواره بر اعتقاد و باوری استوار بود که هیچگاه عملکرد خیرخواهانه و مثبت ایشان از هیچ حافظه‌ای پاک نخواهد شد، توسط انسان‌های منصف انکار نخواهد شد و در مواجه با سنگ‌اندازی‌ها، تهمت‌ها و تخریب‌ها همواره اخلاق را سرلوحه خویش قرار داد و هیچگاه در هیچ مسئله‌ای از اخلاق و انصاف عدول نکرد. ایشان در مقابل تمام گروه‌های سیاسی همواره مدافع و نماد اصلی صبر، تواضع و خوشرویی بود.
نقش چشمگیر و تعیین کننده‌ی ایشان در توسعه‌ی شهری، حضور پیوسته و‌ موثر او در وزارت کشور، رایزنی‌های مداوم و پیگیری جهت اخذ مجوزِ تبدیل مارگون به شهرستان تا تبدیل دهستان سپیدار و زیلایی به بخش، نشانه توانمندی و تلاش‌های بی‌وقفه‌ برای توسعه حوزه انتخابیه خود می‌باشد که تا قرن‌ها از این تغییرات به نیکی یاد خواهد شد.
به حق رفتار و عملکرد مثبت، منطقی و بدون مرزبندی‌های ایلی، عشیره‌ای، گروهی و جناحی در طول هشت سال حضور غلام‌محمد زارعی در مجلس شورای اسلامی با وجود سیل عظیم مشکلات بر هیچکس پوشیده نیست. همچنین رگه‌هایِ احساس، عواطف و علاقه مردم بویراحمد بزرگ هیچگاه از او دور نیست تا جایی که راستی‌آزمایی و انتخاب مجدد او در سال ۹۴ و قدرشناسی از عملکرد حاج زارعی به واسطه‌ی گرفتن اعتبارات لازم در جهت ایجاد یا توسعه جاده‌ها برای روستائیان، تعریض و ایمن‌سازی جاده‌های ارتباطی این حوزه، با مشقت‌ها و مرارت‌های فروان صورت پذیرفت.
همگان بر این باور هستیم که بویراحمد، دنا و مارگون سرزمین سینه‌های نالان از محرومیت و مظلومیت است و هیچگاه در تراز ملی، به عینه حقوقش با سنجه‌ی انصاف در نظر گرفته نشده و مورد ارزیابی قرار نگرفته اما سختکوشی و خستگی‌ناپذیری غلام محمد زارعی در میان انبوه مشکلات این حوزه و فعالیت‌هایِ مدون و بی‌مرز او در جهت توسعه‌ی این حوزه از قلب زیلایی تا تنگ سرخ، از کوشک تا سادات محمودی و ... به حدی جاودان و ماندگار است که کسی نیست که او را بواسطه‌یِ لحن دلنشین وی و درک بزرگ ایشان نشناسد و نبیند. شایسته است به این واقعیت اذعان نماییم که غلام محمد زارعی علیرغم محدودیت‌ها و تخریب‌ها، فراتر از انتظار برای بویراحمد تلاش نمود و کارنامه درخشان از خود به جای گذاشت.
غلام محمد زارعی علاوه بر شخصیت مردمی، توسعه‌طلب و اجرایی خویش، برنامه‌محور و مشورت‌پذیر بود و در برخی زمینه‌ها، خود به تنهایی محور و ستون موفقیت یک جریان تلقی می‌شد. ایشان با در اختیار داشتن حافظه‌ای از نام و نشان افراد مختلف بویراحمد، یک شخصیت کاریزماتیک هم تعریف می‌شد و در هر مواقعی عملی منطبق با آن شرایط را نیز داشت و افزون بر خستگی‌ناپذیری، او روحیه‌ای عاری از حّب و بغض داشت. به عبارت بهتر، ایشان هیچگاه گفتار و رفتاری خلاف اخلاق از خود نشان نداد.
اِمروز که صحنه‌ی سیاست و میدان انتخابات بویراحمد، دنا و مارگون با تب و تاب‌های همیشگی، شعارهای تکراری، وعده‌های احساسی و بی‌سرانجام، شور و هیجان‌های کاذب، منطق‌های خاموش و سریال دنباله‌دار همان مجیزگویی‌هایِ سابق، به دلایل مختلف زودتر از انتظار و موعد شکل گرفته و مزرعه‌ی اخلاق زیر پایِ تهمت و تخریب له شده، شایسته است کمی عقب‌تر و به دوره سال‌های ۹۰ تا ۹۸ رجوع نماییم و با آگاهی و انصاف، رفتار و عملکرد مبتنی بر اخلاق توسط غلام‌محمد زارعی در آن روزها را به یاد بیاوریم و با شعارها، رفتارها و کارنامه‌های این روزها مقایسه نماییم.
قطعاً در تحلیل عملکردها و دفاع از افراد نباید از دایره‌ی انصاف خارج شد و به حق باید زبان مردمان طبقات ضعیف و بویژه مردم روستانشین را ملاک تحلیل‌های خویش قرار دهیم و تفاوت‌ها را نه در گفتار بلکه در عمل به جامعه‌ نشان داد که می‌دانند هیچ شیبی در هیچ مقطعی، نه تنها غلام‌محمد زارعی را زمین نزد و در مقابل تعهد به خدمت برای مردم، همیشه سربلند بود.
گرچه شایسته بود با توجه به نقش بی‌بدیل و غیرقابل انکار حاج زارعی در حل و رفع مشکلات مردم، اخذ بودجه جهت توسعه‌ی حوزه انتخابیه خود و استان تا افتتاح پروژه‌های صنعتی، درمانی، آموزشی، زیرساختی و ... بطور ویژه از آن همه تلاش‌های ماندگار تقدیر نمود ولی ضرورتِ حضور و درخواست‌های مکرر مردم شریف شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون با کارنامه‌یِ درخشان، یادآور کارگاه عمرانی بویراحمد است.
گرچه این روزها سکوت معنادار زارعی همگان را به این باور رسانده که این نماد صبوری، استقامت، مردمداری، اخلاقمداری، تجربه، توانمندی، سخنوری و زیرکی، در چه اندیشه‌ای می‌باشد؟ 
ولی این درخت کهن، ریشه در قلب مردمی دارد که هیچگاه در پذیرش  هیچ قدرتی از مردم حوزه انتخابیه خویش عبور نکرد و به صِرف هیچ شعاری تظاهر به خدمت ننمود و یقیناً سکوت زارعی همان آتش زیر خاکستر که نشان از یک قطب انتخابات بویراحمد است.


کد مطلب: 463770

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/463770/غلام-محمد-زارعی-یک-قطب-انتخابات-۱۴۰۲-بویراحمد-دنا-مارگون

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1