کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی؛

چالش مهم و پیش‌روی موحد / آیا مناطق طیبی‌نشین از سناتور حمایت می‌کنند؟

8 مرداد 1402 ساعت 1:11

سید محمد موحد از بدو ورود به جهان سیاست تاکنون همواره انبوهی از «طیبی‌»‌ها را میراثی خود می‌داند؛ حضوری بی‌ریا و پرشمار نخبگان آنچنان که این بودن‌ها را تبدیل به حقی برای خود کرده است!


سید محمد موحد از بدو ورود به جهان سیاست تاکنون همواره انبوهی از «طیبی‌»‌ها را میراثی خود می‌داند؛ حضوری بی‌ریا و پرشمار نخبگان آنچنان که این بودن‌ها را تبدیل به حقی برای خود کرده است!
در تمام ادوار گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه طیبی، موحد برنده بلا منازع بود و فضا طوری بود که رقبای اصلی‌اش در گاهِ محاسبه و پیش‌بینی آرا خود، رای حوزه طیبی را یکجا در سبد موحد می‌گذاشتند.
در آن دوره‌های ابتدایی اگر رقیبی تعداد انگشت شمار خانواده‌ای را در آن حوزه‌ها سمت خود می‌دید یا جذب می‌کرد، کلاهش را هوا میانداخت و از آن به عنوان ریزش آرای موحد یاد می‌کرد.
بخش‌های چارؤسا، لنده و بخش بزرگی از دهدشت که در اصطلاح عشیره‌ای ایل بزرگ «طیبی» محسوب می‌شوند همیشه از حامیان اصلی سید محمد موحد بودند؛ قوی و یکپارچه و به عنوان مثال در بخش بزرگ چارؤسا در دوره‌های اول انتخابات، تحلیل‌ها از آراء قبل از انتخابات چنین بود؛ همه موحدی هستند به جز خانواده‌های فلانی، فلانی، فلانی و این فلانی‌ها به عدد ۲۰ هرگز نمی‌رسید!
این حضور پرشور و پرشمار و ریختن آرا به سبد رای موحد از او یک سناتور ساخت؛
برندی که در سطح کشور هم تا حدی منحصر به فرد محسوب می‌شود اما در عوض موحد چیزی برای بخش‌های طیبی‌نشین نساخت، نه در کار‌های عمرانی و زیرساختی که البته کارنامه او در همه حوزه‌ها ضعیف است و نه در کار‌های شخصی که می‌گویند برگ برنده‌اش است!
یک تحلیل روانشناسی می‌گوید اگر فکر کردی که کسی به هر دلیلی یا از سر نیاز یا از سر اخلاص می‌خواهد با تو باشد به او توجهی نمی‌کنی چون فکر می‌کنی او باید با تو باشد و موحد گویا چنین بوده است که هرگز به طیبی‌ها آنچنان که باید و شاید توجه نکرده است چون طیبی‌ها همیشه پشت او بودند و این را هم خود طیبی‌ها هم موحد و هم رقبایش باور کرده بودند.
با وجودی که نیرو‌های نخبه و توانمند ایل طیبی به هر دری می‌زدند که صد در صد آرای ایل را به صندوق موحد بریزند و سهم بالای جمعیتی آن هم جمعیت تحصیل کرده، شاخص و توانمند اما سهم آن‌ها از مدیریت شهرستان و استان همواره حداقلی بوده است و این در حالیست که در شرایط مشابه نیرو‌های ضعیف‌تر از لحاظ علمی و مدیریتی و سست‌تر از لحاظ وفای به عهد را ترجیح می‌داد و طیبی نخبه بی‌دفاع می‌ماند!
هرچه زمان بیشتر می‌گذشت افراد بیشتری از حوزه طیبی‌نشین متوجه این عدم حمایت از سوی سناتور می‌شدند و در این اواخر آرای او و رقبایش تا حدی در آن حوزه‌ها برابری می‌کرد.
زمان گذشت تا رسیدیم به یک بزنگاه انتخابی دیگر؛
حالا زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که بخش عمده‌ای از انتخاب‌کنندگان در حوزه طیبی به این نتیجه رسیده‌اند که اگرچه نمی‌توانند زمان را به عقب برگردانند اما می‌توانند رای خود را برگردانند.
۲۴ سال از فرصت رشد کهگیلویه بزرگ در اختیار موحد داده شد که همانطور که عیان است در این واگذاری حوزه طیبی در شهرستان کهگیلویه نقش اساسی داشته است اما موحد از این فرصت استفاده نکرد و نه از ظرفیت جغرافیایی، محیطی، طبیعی و... آن مناطق استفاده بهینه کرد و نه از ظرفیت منابع و نیروی انسانی آن برای ایجاد تحولی در شهرستان کهگیلویه و حتی استان و حالا به نظر می‌رسد در دوره انتخابات پیش رو موحد دیگر حمایت قاطعانه در آن مناطق را نداشته باشد که اگر چنین باشد خودش هم می‌داند با هیچکس یارای رقابتش نیست!
از طرفی برخی از لیدر‌هایش می‌گویند طیبی‌ها هرجا بروند روز آخر به سرانگشت اشاره‌اش می‌آیند و باید منتظر بمانیم تا ببینیم کدام تحلیل درست است و آیا مردم در مناطق مستعد چارؤسا، لنده و... تصمیم بر تغییر می‌گیرند یا به همان سر انگشت اشاره می‌مانند...


کد مطلب: 465348

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/465348/چالش-مهم-پیش-روی-موحد-آیا-مناطق-طیبی-نشین-سناتور-حمایت-می-کنند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1