مناظره فعالین سیاسی در دانشگاه آزاد اسلامی گچساران؛
مناظره/ حکومت اسلامی، حکومت قانون الهی برمردم است / انتخابات و نظارت بر آن حق مردم است
22 آذر 1398 ساعت 22:12
به همت جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو، مناظره سیاسی با «موضوع جایگاه مردم در نظام اسلامی» در این دانشگاه برگزار شد.
به همت جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو، مناظره سیاسی با «موضوع جایگاه مردم در نظام اسلامی» با حضور سید علی پرواز (دبیر مجمع نیروهای خط امام در استان) و سید علی محمد دانشی (دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان) و با مجری گری سید جواد تقوی در سالن اجتماعات دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد گچساران برگزار شد.
هر چند این برنامه با ۴۵ دقیقه تأخیر آغاز شد که با قرائت قرآن و سرود ملی کشورمان هم شکل رسمی به خود گرفت و در ابتدای شروع مراسم صندلیهای خالی سالن به نوعی در چشم میزد، اسماعیلی ریئس دانشگاه آزاد گچساران برای عرض خیر مقدم بروی سن رفت.
وی در این آیین گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه دفاع مقدسی شکل گرفت و عزیزانی هم درآن هشت سال، دانشگاه را با درجات عالی و ممتاز به پایان برسانند و امروز نیز دانشجویانی در این سرزمین هستند که به دنبال فتح قلههای دانایی هستند و به نوبه خودم روز دانشجو را به همه دانشجویان عزیز تبریک عرض میکنم.
اسماعیلی در ادامه افزود: هدف از برگزاری این مناظرات در واقع آگاهی بخشی به قشر دانشجویان عزیز است و در زمان مدیریت بنده نیز تلاش شده است که با محوریت آکاهی بخشی و روشنگری به جوانان و دانشجویان و در نهایت بی طرفی برنامههای مختلفی را برگزار کنیم کهان شاءالله در دوم اسفندماه ۹۸ با حضور باشکوه در پای صندوقهای رأی حماسه دیگری خلق شود و دشمن باز همچون گذشته مأیوس و ناامید شود.
در ادامه نیز برنامه به دعوت مجری از دو طرفین مناظره با موضوع جایگاه مردم در نظام اسلامی شروع میشود که در ابتدا سید علی محمد دانشی؛ دبیر حزب موتلفه اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد ضمن تبریک روز دانشجو گفت: آقای پرواز از اصلاح طلبان خوش خیم هستند و ما خدمت ایشان نیز ارادت ویژهای داریم که در پرواز در ادامه گفت مشکل ما همین تقسیم بندیهای شماست.
وی درادامه افزود: مطلبی که باید عرض کرد این است که در اسلام ما چیزی بنام شکل حکومت دارم؟ که در متون دینی و شریعت نوع حکومت مشخص نشده است و هیچ گونه سابقهای هم در این زمینه وجود ندارد و باید همینگونه باشد چرا که اسلام متضمن کلیات و اصولی است برای هدایت بشریت و حکومت متناسب با مقتضیات زمان و پیشرفتهای فکر بشری باید توسط مردم مشخص شود.
دانشی درادامه تصریح کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی حضرت امام فرمودند که ما خواهان استقرار یک جمهوری اسلامی هستیم وآن حکومتی است متکی به آرای عمومی و شکل نهایی حکومت با شرایط و مقتضیات زمانی توسط خود مردم تعیین خواهد شد.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: ظرف نظام ما جمهوریت است که براساس آرای عمومی است و اما محتوا اسلامیت است، هر حکومتی باید قدرت و مشروعیت داشته باشد و حکومت منهای قدرت توان اداره یک جامعه را هم ندارد.
وی تصریح کرد: اگر حکومتی نامشروعی باشد همان مصداق ظلم است، جمهوری اسلامی ما قدرت و مشروعیتش را از کجا گرفته است؟، منبع این دو قدرت کجاست؟، در مسلمانان دو دیدگاه به مشروعیت دررابطه به نظامهای اسلامی وجود دارد یکی اینکه نگاه به مشروعیت الهی و بلاواسطه است مثل نظرات امام راحل و علامه احمد نراقی، یعنی در مدیریت سیاسی جامعه در زمان غیبت کبری به فقهای واجد الشرایط محول شده است.
دانشی تصریح کرد: در این دیدگاه رأی و نظر مردم در منشأ مشروعیت مدخلیت ندارد و من و شما حقی نداریم که به ولی فقیه مشروعیت ببخشیم و اما نگاه دوم این است که مشروعیت الهی مردمی است در این نگاه برخی از علما معتقدند که رأی، دخالت مردم، رضایت مردم به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در مشروعیت بخشیدن به حاکم مدخلیت دارد.
درادامه سید علی پرواز، دبیر مجمع نیروهای خط امام در کهگیلویه و بویراحمد گفت: خود این بحث جغرافیای سخن را مشخص میکنند، ما در دوره غیر از معصوم میخواهیم بحث کنیم و این بحث یک پیشینه دارد و از نظر زمانی وقتی این بحث در بین فقهای مامطرح شد دوران مشروطه بوده است و جبهه بندیهای متفاوتی هم صورت گرفت.
وی افزود: برخیها معتقد بودند که اساساً مردم هیچ نقشی ندارند و برخیها به نوعی هم به مردم نقشی میدادند البته نه به اصالت و نه به ذات، در دوران مشروطه مرحوم شیخ فضل الله نوری چون اداره جامعه را جرءحقوق اختصاصی حاکم میدانست هیچ نقشی برای مردم در اداره جامعه قائل نبود.
پرواز درادامه اظهارکرد: از طرفی هم آیت الله نائینی در مقابل نظری که داشتند نه براساس این بود که فقیه حق ندارد و وی حاکم و صاحب حق را ولی میدانست و با یک نظریه مردم را هم در اداره امور جامعه دخالت میداند به این معنا که با اذن ولی فقیه باشد.
دبیر مجمع نیروهای خط امام در کهگیلویه و بویراحمدتصریح کرد: صحبت این است که مردم در نظامی که مبتنی برفقه و یا مبتنی بر حاکمیت ولایت فقیه است چه حقی دارند و منشأ این حق چیست؟ و آیا این حق یک حق ذاتی است یا یک حق تفضلی است؟.
وی بیان کرد: و سؤال این است که آیا در نظام اسلامی در بحث انتخاب رهبر مردم حقی دارند یا نه؟ که باید گفت حول این سؤال دو گروه انتصابیون و انتخابیون را داریم و انتصابیون اساساً هیچ حقی برای مردم قائل نیستند و حکومت ولی فقیه یا حاکم را منهای نظر مردم مشروع میداند اما در مقابل هم نظریه انتخاب وجود دارد که به هیچ عنوان قائل به مشروعیت منهای نظر مردم نیست.
دانشی در ادامه مناظره نیز گفت: حکومت اسلامی، حکومت قانون الهی برمردم است و در اینجا نقش مردم در این قسمت چیست؟، حاکمیت ریشه در خالقیت و مالکیت دارد و تنها خالقیت متعلق به خداوند است و مالکیت حقیقینیز فقط خداوند است، البته تفویض کردهاند به رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم السام و ولی فقیه، و نقش مردم نیز فعلیت بخشیدن به ظرفیت موجود است.
وی اظهارکرد: مردم رکن به فعلیت بخشیدن هستند و نه رکن مشروعیت بخشیدن، اگر مردم هم نباشند ولی فقیه نمیتوانند و جایز هم نیست حاکمیت کنند و باید بالفعل شود، در انتخاباتی که صورت میگیرد نقشی که مردم دارند بایستی نیز تبیین شود و اینکه مردم در نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی ما چه جایگاهی دارند در اصل ۵۶ به صراحت بیان شده است.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد گفت: در اسلام قانون مقدم براکثریت است و در نظامهای دموکراتیک غیردینی اکثریت مقدم برقانون است، البته نقش مردم کاشفیت است و نه مشروعیت بخشیدن البته تا این مردم نباشند ولی فقیه برجامعه حاکمیت نخواهد داشت و تحقق نیز پییدا نخواهد کرد.
دانشی تصریح کرد: امرو دموکراسی در جهان با بحران مشروعیت مواجه شده است، خلاصه این که نقش مردم بالفعل شدن و جاری شدن است نه اینکه حقی به عنوان مشروعیت به ولی فقیه بدهند.
وی درادامه اظهارکرد: حاکمیت دو رکن دارد یکی مشروعیت و دیگری قدرت، مردم رکن قدرت و خداوند رکن مشروعیت و در حکومت اسلامی اراده مردم میشود منبع قدرت و اراده مردم در مشروعیت مدخله ای ندارد اما اگر ولایت فقیه بخواهد تحقق پیدا کند ناچارا باید مقبولیت مردمی نیز پیدا کند و مقبولیت دو راه دارد یکی مثل رهبری حضرت امام راحل و دیگری نیز انتخاب توسط خبرگان.
پرواز در ادامه گفت: فقیه مکلف است که مدیریت جامعه را داشته باشد و از باب آن حقی که خداوند به ایشان داده است و برای اینکه آن تکلیف را انجام دهند باید قدرت آن را نیز داشته باشند، در نظام اسلامی فقها به نصب عام منصوب شدهاند و نباید این بحث را با امام معصوم قاطی نکنیم، اگر ما بخواهیم از شرایط علی بن ابیطالب (ع) پل بزنیم به شرایط فقیه عادل، این پل زدن اصلاً مجاز نیست چرا که خیلی از اختیارات را امام معصوم از باب عصمت دارد.
وی درادامه تصریح کرد: دو جلسه فرصت لازم است تا نشان دهم که متاسفانه امروز هم در عرصه نظر و هم در عرصه عمل انحرافات جدی برخیها در مسیر و حرکت جمهوری اسلامی ایجاد کردهاند و هم نظریاتی را برخیها اعلام میکنند که هیچ مناسبتی با روح و محتوای جمهوری اسلامی ندارد و متاسفانه گاهی اوقات از تریبونهایی هم به نام جمهوری اسلامی مطرح میشود.
دبیر مجمع نیروهای خط امام در کهگیلویه و بویراحمدتصریح کرد: این هنر نیست برای جمهوری اسلامی که ما تفکیک بین مشروعیت و مقبولیت قائل بشویم و صدام دیکتاتور که ددمنشانه حکومت میکرد انهم دنبال جلب نظر مردم بود و ما باید طوری از جمهوری اسلامی دفاع کنیم که امتیازی باشد نسبت به حاکمیتهای دیگر، و این دوگانه مشروعیت و مقبولیت خیلی هم در مباحث فقهی ما فاصلهای ندارد و اینکه به چه انگیزهای مطرح میشود بماند.
پرواز در ادامه افزود: فقیه به نصب عام فقها منصوب شدهاند و فعلتی که آقای دانشی میفرمایند هرشخصی که میخواهد قدرت را بدست بگیرد باید زمینه آن فراهم شود که گاهی با کودتا، گاهی از مجرای انتخابات و …است و میخواهیم بدانیم که منشأ مشروعیت فقیه در جامعه اسلامی مردم هستند یا نه؟.
دانشی در ادامه تصریح کرد: مشروعیت فقط از آن خداوند است به ذات و مقبولیت برای مردم و حتی امام علی علیه السلام هم بدون مقبولیت نتوانست و مشروعیت و مقبولیت دو روی سکه هستند و مکمل همدیگرند، به هر حال پاسخ بنده واضح و روشن است که نظام حکومت اسلامی دو رکن دارد جمهوریت و اسلامیت و جمهوریت همان رأی مردم است.
وی افزود: حضرت امام می فرمایندتمام اختیاراتی که رسول اکرم (ص) دارند ولی فقیه هم دارند و ولایت مطلقه فقیه قید و شرط ندارد و معصوم بودن یعنی در تشخیص حقایق عین حقایقت را میبیند اما اختیارات ولی فقیه برابر است با اختیارات امام معصوم علیهم السلام است.
پرواز در ادامه نیز گفت: بنده هم ولایت فقیه را قبول دارم، اندیشه حضرت امام را قبول دارم و التزام نظری و عملی با قانون اساسی دارم البته اندیشه عزیزی مثل آقای آیت الله مصباح را در حوزه مسائل سیاسی و اجتماعی را قبول ندارم.
وی افزود: اگر ما بپذیریم که مردم در مشروعیت دخیل هستند یا نه، خود آثاری دارد و بنده برایم نیز سؤال است که مردمی که در انتخاب رهبر حق ندارند به اصاله و بالذات در جمهوری اسلامی به چه معنا است؟.
دانشی در ادامه اظهارکرد: بنده نیز عرض کردم در این خصوص دو دیدگاه وجود دارد یکی دیدگاه الهی و دوم دیدگاه الهی مردمی و همین دیدگاه دوم پاسخ شماست، اما حضرت امام راحل معتقد به دیدگاه اول بودندکه مردم نقشی ندارند و دیدگاه دوم همان دیدگاه مقام معظم رهبری است، که در دیدگاه الهی مردمی این است که مردم مشروعیت دارند اما در طول و نه در عرض.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما نباید مردم را ابزار قرار بدهیم، اکثریت یک راه حل عقلایی است و همیشه اکثریت هم راه حق نیست، مگر میشود این مردمی که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته همین اصلاح طلبان امدند و آقای روحانی را رئیس جمهور کردند.
وی افزود: حالا هم گفتهاند رحم اجارهای لیاقت ندارد و بروید استعفا دهید و می گویند عرضه ندارید به اسم اصلاحطلبان تمام میشود و لطمه میخورند باید پرسید مگر مردم بازیچه هستند و الان که دیدید که کارامدی ندارد رهایش کنید پس مردم کجای کارند.
دانشی اظهارکرد: در همین رابطه بنزین یک بار گفتند طرح لو رفت، مگر مردم نامحرمند، جناحهای سیاسی با مردم ابزاری برخورد نکنند و این را بدانید این تنها مشکل ایران نیست و هانتینگتون میگوید دموکراسی با بحران مشروعیت مواجه شده است چرا که اعتباری بین مردم وجود ندارد، در همین مجلس شورای اسلامی که طرح تصویب میشود و به شورای نگهبان میآید ۱۲ مورد خلاف شرع داخلش بوده است و نمیگوید خلاف قانون اساسی.
پرواز در ادامه نیز تصریح کرد: واقعاً من نمیتوانم بپذیرم که حضرت امام راحل برای مردم نقشی بالاصاله و بالذاتی قائل نبودند، و حضرت امام راحل بارها تاکید داشتند که مردم حاکم برسرنوشت خویشند، نظام جمهوری اسلامی در ۱۲ فروردین ۵۸ به رفراندوم گذاشته شد و مقبول مردم هم اعلام شد و بایستی اقتضاعات و الزامات جمهوری را نیز رعایت کنیم.
دبیر مجمع نیروهای خط امام در کهگیلویه و بویراحمدتصریح کرد: جمهوری نمی توانددر نظر گرفته شود و اما برای مردم نقشی بالاصاله و بالذات قائل نباشیم و نمیتوانیم بدون جمهوریت اسلامیت نظام را حفظ کنیم و این اعتقاد ماست و وجه تمایز ما هم با دیگران همین است.
دانشی در ادامه گفت: جناب پرواز هیچکسی هم نگفته است جمهوریت منهای اسلامیت و تمام حرفهای ما همین است، جمهوریت رکن نظام است.
پرواز در ادامه نیز تصریح کرد: هر دو دیدگاه خود لوازم و آثاری دارد و یکی این است که مردم در تشکیل مجلس هم هیچ حقی ندارند!، مردم در تعیین رئیس جمهور هیچ حقی ندارند! و مردم چون بالاصاله حقی ندارند اگر قرار باشد رأی بدهند این رأی باید با اجازه حاکم باشد و مجلس هم نمیتوانند به هرموضوعی ورود پیدا کنند و ما مناطق ممنوعهای برای مجلس این سالها یک عدهای طراحی کردهاند.
وی افزود: این منطقه ممنوعهها مبتنی برهمین دیدگاه ست که اصل ۷۱ قانون اساسی را چقدر محدودیت برایش تحمیل کردیم مبتنی است برهمین دیدگاست که اصل ۷۶ قانون اساسی را چقدر محدودیت تحمیل کردیم، اصل ۷۱ بر این اساس است که مجلس میتواند در همه امور قانون وضع کند و اصل ۷۶ هم مجلس میتواند در همه مسائل تحقیق و تفحص انجام دهد.
دبیر مجمع نیروهای خط امام در کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اما مبتنی برهمان دیدگاهی که اختلاف جدی داریم که مردم را در مشروعیت حاکمیت فقیه دخیل می دانیم البته نه اینکه تنها مشروعیت تنها از ناحیه مردم است و اگر دیدگاهی را بپذیرم که مردم در مشروعیت بخشی به حاکم دخیلند نظارت را اینگونه تفسیر میکنیم که این نظارت برای جلوگیری از تخلفات احتمالی مجریان است و اگر پذیرفتند که مردم مدخلیتی در مشروعیت ندارند چگونه توجیه میکنیم که این نظارت برای جلوگیری از اشتباهات شهروندان است!.
پرواز درادامه اظهارکرد: ما وقتی گفتیم که انتخابات حق مردم است پس نظارت برانتخابات هم حق مردم است اما در آن دیدگاه انتخابات را حق مردم نمیداند و درآن دیدگاه من نمیدانم با اصل ۶ و اصل ۵۶ قانون اساسی چطور میخواهند کنار بیایند و اصلاً نمیدانم آن دیدگاه وقتی میخواهند در قالب جمهوری اسلامی قرار بگیرد چطور میخواهند این جمهوریت نظام را توجیه کنند.
وی گفت: وقتی حضرت امام حکومت اسلامی را نپذیرفتند و جمهوریت اسلامی را بپذیرفتند امام به لوازم و اقتضاعات جمهوری اسلامی آگاه بودند و آگاهانه حکومت اسلامی را نپذیرفتند و آن دیدگاه اول بیشتر سمت و سوی حکومت اسلامی را میپذیرد و حکومت اسلامی شکل حکومتی متفاوت با جمهوری اسلامی است.
پرواز اظهارکرد: حضرت امام در سال ۴۸ کتاب حکومت اسلامی را نوشتند گویا که اصلاً بعد ازسال ۴۸ هیچ فعالیت فکری و عملی نداشتند و اما حدود ۱۰ سال بعد زعیم جامعه اسلامی شدند و تصورات و برداشتهای فقهی خودشان را در صحنه عمل و مواجعه با مشکلات جامعه گذاشتند و برخیها هنوز در فرمایشات سال ۴۸ امام متوقف شدهاند، امام مجتهدی بود که اجتهاد در ذات خودش پویایی و تحول پذیری را بدنبال دارد و ما نباید فقط یک قسمت از فرمایشات امام را بگیریم.
کد مطلب: 415528