با انتشار متنی مطرح شد
پاسخ علیرضا کفایی به حمیده هدایتخواه: به دنیای پست مدرن خوش آمدید
3 شهريور 1399 ساعت 11:35
در اندیشه خانم هدایت خواه فقط آقای زاکانی هدف قرار نگرفته است بلکه هم شیشه و هم دستمال توامان مورد حمله قرار میگیرند زیرا به قومیت گرایی هر دو اشاره میکند که یکی دیگری را بر زمین می زند و خود را بر میکشد ولی همان میکند که آن دیگری پیش از این کرده بود، جای تعجب است که عدهای شادمان شدهاند که انگار جناح رقیبشان از آنان حمایت کرده است.
در هر حال باید از خانم هدایت خواه تشکر نمود که فضا و ظرفیت تازهای را در مباحث نظری و عملی سیاسی گشودند.
بعد از مطلب حمیده هدایت خواه در خصوص برکناری ایروان مسعودی اصل از قائم مقامی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و سکوت برخی از مسئولان در این رابطه با موضوع «مجلس درختی و حذفِ نگاه ریزوماتیک / چرا مسعودی از مرکز پژوهشها کنار گذاشته میشود و نیروی زاکانی مسئولیت میگیرد؟ / سئوالی از «مهدی روشنفکر» در خصوص مسعودی و اعتبار نامه تاجگردون» علیرضا کفایی از چهرههای شاخص اصلاح طلب و سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد در مطلبی خطاب به هدایت خواه نوشت: «به دنیای پست مدرن خوش آمدید»
به گزارش کبنا، متن علیرضا کفایی در خصوص یادداشت حمیده هدایت خواه به شرح زیر است؛
سرکار خانم حمیده هدایت خواه به موضوع ظریفی ورود کردهاند و جای قدردانی دارد، هرچند خلاصه؛ ولی عمیق به مورد خاصی پرداختهاند که در مباحث و پردازش نظر، معدود افرادی جرأت و جسارت ورود به آن را دارند.
ورود به پست مدرنیسم و عبور از اندیشه سنتی افلاطونی که معمولاً فضای بحث و تبادل نظر را در چنبره خود دارد و حاکم بر اندیشه بسیاری است حتماً جسارت میخواهد و نیز نشان از عمق مطالعه و پژوهش و کندوکاو در بینشها و اندیشهها دارد.
شاید توجه دادن به سه مطلب بد نباشد:
یکم؛ بسیاری از معضلات امروز جهان و البته ایران ریشه در همان تفکر و سیستمی دارد که ژیل دلوز آن را تفکر "ساقه درختی" یا رشد عمودی ی اندیشه، مینامد؛ در این سیستم "ساقه" همه عناصر درخت را تحت فرمان خود دارد و متکی بر تک مرکزی است؛ درحالی که درسیستم (ریزوم) عناصر و ریزوم ها هرکدام دارای خصوصیات مستقل از دیگری هستند؛ در این سیستم مرکز قدرتی واحد و تمامیت خواه وجود ندارد و از اطاعت کورکورانه و مرزبندیها و قیاسهای تفکر خطی خبری نیست، حضور هر ریزوم حضور دیگری را تهدید نمیکند، بلکه درکنار هم و با تحمل دیگری و پذیرفتن دیگران مجموعهای را تشکیل میدهند. در سیستم ریزومی تفاوتها با هم درتخاصم نیستند، بلکه مکمل همدیگرند.
دوم؛ استعارهی ریزوم، نقدی ست برفرآیند و سیستمهای تمامیت خواه، که میکوشند تا همه چیز را دریک چارچوب خاص حک شده در ذهن و بایگانی شده توضیح دهند حتی فاشیست را نتیجه ناگزیر تفسیرهای استعلایی میدانند؛ تئوری ریزوم راه برون رفت از این نوع تفسیر است زیرا تئوری ریزوم به چندگانگی بها میدهد.
سوم؛ در اندیشه خانم هدایت خواه فقط آقای زاکانی هدف قرار نگرفته است بلکه هم شیشه و هم دستمال توامان مورد حمله قرار میگیرند زیرا به قومیت گرایی هر دو اشاره میکند که یکی دیگری را بر زمین می زند و خود را بر میکشد ولی همان میکند که آن دیگری پیش از این کرده بود، جای تعجب است که عدهای شادمان شدهاند که انگار جناح رقیبشان از آنان حمایت کرده است.
در هر حال باید از خانم هدایت خواه تشکر نمود که فضا و ظرفیت تازهای را در مباحث نظری و عملی سیاسی گشودند.
به دنیای پست مدرن خوش آمدید.
کد مطلب: 424752