تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۲۳
کد مطلب : ۴۳۴۱۶۷
کهگیلویه بویراحمد از ۱۰ درصد آب‌های سطحی کشور بهره می‌برد

بی‌توجهی به ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی در سرزمین آب‌های روان/ کم‌کاری مسئولان کهکیلویه و بویراحمد نگران کننده است

۰
بی‌توجهی به ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی در سرزمین آب‌های روان
کبنا ؛کهگیلویه بویراحمد با داشتن ۱۰ درصد آب‌های سطحی کشور ظرفیت مناسبی برای ایجاد نیروگاه‌های برق آبی و کمک به اقتصاد کشور دارد که این مهم در برق منطقه‌ای به فراموشی سپرده شده است.
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد با حجم سالانه 11 میلیارد متر مکعب نزولات جوی و 8 میلیارد متر مکعب حجم جریان‌های سطحی و  دارا بودن 15 رودخانه‌ دائمی، 51 رودخانه و 14 آبشار فصلی از محرومیت و بیکاری رنج می‌برد.
 متوسط بارندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد 720 میلی متر بوده که این میزان در برخی سال‌ها به بیش از یک هزار میلی متر می‌رسد و 5 هزار و 100 دهنه چشمه در مناطق مختلف استان اعم از سردسیری و گرمسیری وجود دارد.
این استان را به دلیل داشتن 10 درصد آب‌های سطحی، سرزمین آب‌های روان نام نهاده‌اند، ولی با وجود این نعمت خداوندی اراضی و مردمان بسیاری از شهرهای و روستاهای آن تشنه مانده‌اند و چندسالی بوده با تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کنند و در تابستان‌ها نیز قطعی با برنامه برق را تجربه می‌کنند.
بدون شک شرایط این استان به دلیل منابع آبی موجود و توپوگرافی خاص از جمله ساختارهای زمین شناسی و شیب برای ایجاد و راه اندازی نیروگاه‌های برقابی  مناسب بوده که به دلیل بی توجهی برنامه ریزان توسعه و متولیان امر مغفول مانده است.

حشمت‌الله صمیمی‌دوست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ظرفیت‌های موجود در حوزه آب‌های سطحی در استان، گفت: شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با هماهنگی با مجموعه وزارت نیرو برای احداث نیروگاه‌های برق آبی جدید در استان اقدام کند.
مهدی روشنفکر نماینده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به خاموشی‌های با برنامه در کشور، می‌گوید: وزارت نیرو با توجه به ظرفیت‌های موجود منابع آبی در برخی استان‌ها از جمله این استان برای احداث نیروگاه‌های برق آبی کم کاری داشته است.
مهدی روشنفکر با اشاره به پتانسیل موجود برای تامین برق کشور و صادرات به دیگر کشورهای همسایه، ادامه داد: مکان یابی لازم توسط شرکت آب منطقه‌ای برای نیروگاه‌های برق آبی جدید انجام شده که ضروری است دیگر متولیان امر از جمله برق منطقه‌ای در این زمینه ورود کنند.
 ظرفیت‌های جدید برای احداث نیروگاه‌های برقابی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه هم اکنون 5 نیروگاه برقابی با ظرفیت اسمی 16.6 مگاوات در شهرستان دنا وجود دارد، افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود مکان یابی برای احداث نیروگاه‌های برقابی جدید شامل چوبخال، سپیدار، پیچاب، دیلگون و مارون انجام شده است.
رسول فرهادی می‌گوید: ساختگاه نیروگاه برق آبی در خروجی دشت کاکان در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته‌ است. این ساختگاه و حوضه آبریز آن که مشتمل بر دشت کاکان و کوه‌های مشرف به‌ آن می باشد، موقعیت جغرافیایی این ساختگاه به طول شرقی '44 °51 و عرض شمالی '32 °30 بوده و ارتفاع متوسط این حوضه 2100 متر از سطح دریا است. راه دسترسی از یاسوج به فاصله 35 کیلومتری راه آسفالته است.
وی بیان کرد: گزینه پیچاب در مختصات جغرافیایی آن در محدوده'9 °51 طول شرقی و '35 °30 عرض شمالی در استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان گچساران، بخش باشت و دهستان کهمره خانی قرار گرفته‌ است. ارتفاع متوسط طرح پیچاب 1700 متر از سطح دریا بوده و راه دسترسی از روستای کوپن به فاصله 40 کیلومتری راه آسفالته و بعد از آن 10 کیلومتر راه خاکی است.

فرهادی ادامه داد: ساختگاه سپیدار بر روی ‌رودخانه سپیدار در منطقه پیراشکفت در شهرستان بویراحمد، بخش دروهان و روستای کبگیان از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد در فاصله 50 کیومتری‌شهر یاسوج قرار گرفته و مختصات جغرافیایی آن 51 درجه و 15 دقیقه طول شرقی و 30 درجه و 42 دقیقه عرض شمالی می­‌باشد. ارتفاع متوسط ساختگاه سپیدار 2300 متر از سطح دریا است.
وی یادآور شد: گزینه دلیگان در مختصات جغرافیایی آن در محدوده'9 °51 طول شرقی و '35 °30 عرض شمالی در استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان گچساران، بخش باشت و دهستان کهمره خانی قرار گرفته‌ است. ارتفاع متوسط طرح پیچاب 1700 متر از سطح دریا بوده و راه دسترسی از روستای کوپن به فاصله 40 کیلومتری راه آسفالته و بعد از آن 10 کیلومتر راه خاکی است.

فرهادی خاطرنشان کرد: نیروگاه برق آبی، با مختصات طول جغرافیایی ‘37 °50 شرقی و عرض 31 درجه شمالی و ارتفاع 960 متری از سطح دریا در فاصله مستقیم 37 کیلومتری ‌شمال شرقی دهدشت از استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد، راه دسترسی به منطقه ‌از طریق جاده آسفالته دهدشت کلات به طول 36 کیلومتر با عبور از روستاهای قلعه گل و قلعه دختر و نیز پل رودخانه مارون بوده که به منظور دسترسی به محل نیروگاه‌ از جاده خاکی کوهستانی به طول 25 کیلومتر از محل روستای پاچنگ به سمت راست استفاده می‌شود.
ضروری است مسئولان وزارت نیرو برای جلوگیری از خاموشی‌های با برنامه در تابستان در برخی مناطق احداث نیروگاه‌های برقابی در نقاط مستعد را در دستور کار قرار دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

۳۰۴ نفر تاکنون در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند

۳۰۴ نفر تاکنون در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند

دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: در مجموع چهار روز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری ...
بازگشت به‌انتخابات تک‌قطبی

بازگشت به‌انتخابات تک‌قطبی

تأثیر و وزن اکبر هاشمی‌رفسنجانی هم که نه کاملا درون اصلاح‌طلبی و نه اصولگرایی می‌گنجید،...
کشاکش حقوقی ثبت نام در انتخابات

کشاکش حقوقی ثبت نام در انتخابات

نانچه به دنبال تحقق این مشارکت حداکثری هستیم قطعا باید رویه‌ها ی فعلی تغییر یافته و دوباره ...
1