کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

بخش دوم) کلاف پیچیده‌ی مدیریتی در شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد؛ از خدمات ناکافی تا مشکلات درون‌سازمانی

13 دی 1400 ساعت 21:14

مدیریت ناکارآمد در شرکت برق، خود را به خوبی در کم‌توجهی به نقاط محروم استان نشان می‌دهد؛ چنانکه نقاط محروم استان چندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند. به عنوان نمونه، در منطقه‌ی زیلایی که نیازمند توجه بسیار بیشتری نسبت به برخی دیگر از مناطق استان است، اکثر پایه‌های برق فرسوده هستند و هر لحظه ممکن است با کمترین باد و باران بشکنند و آسیب‌های بسیاری به دنبال بیاورند.


مدیریت ناکارآمد در شرکت برق، خود را به خوبی در کم‌توجهی به نقاط محروم استان نشان می‌دهد؛ چنانکه نقاط محروم استان چندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند. به عنوان نمونه، در منطقه‌ی زیلایی که نیازمند توجه بسیار بیشتری نسبت به برخی دیگر از مناطق استان است، اکثر پایه‌های برق فرسوده هستند و هر لحظه ممکن است با کمترین باد و باران بشکنند و آسیب‌های بسیاری به دنبال بیاورند.
شرکت توزیع برق استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از واحدهای مهم و اساسی در حیات جمعیِ مردم استان، با وجود خدمات مطلوبی که سال‌های گذشته داشته است، با مشکلات و مسائل مدیریتی روبه‌رو می‌باشد که آسیب‌های بسیاری به دنبال داشته است که در بخش اول سلسله‌نقدهای کبنانیوز به عملکرد شرکت برق به برخی از آن‌ها اشاره شد. در این بخش، به برخی دیگر از آنها اشاره خواهد شد.
به گزارش کبنا، جمال معتمدی مدیر عامل شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد، به عنوان یکی از مدیران پروازی استان، با وجود اینکه محل کار او در یاسوج است، محل زندگی و خانواده‌ی او در کرج است. این در حالی است که یکی از مؤلفه‌های مهم در یک مدیریت کارآمد، حضور تمام‌وقت مدیر در محل خدمت است. آن هم موضوع مهم برق که در کنار آب و گاز، یکی از سه نیاز اصلیِ هر جمعیت انسانی در دنیای امروز است. ممکن است همین عدم حضور تمام‌وقت مدیرعامل که یک پای او در یاسوج است و پای دیگرش در البرز، باعث این مسائل مدیریتی شده باشد.
از جمله مسائلی که شرکت برق استان با آن روبه‌رو است، کمبود اعتبارات، کهنه بودن تجهیزات شبکه و در نتیجه نوسانات و ناپایداری برق در برخی از نقاط شهری و روستایی استان است. چنانچه معتمدی می‌توانست اعتبارات بیشتری برای استان جذب کند و در بهسازی و نوسازی تجهیزات برق به خوبی عمل نماید، نوسانات برق مطمئناً کاهش می‌یافت. هر چند بخشی از قطعی‌ها و ناپایداری‌ها صرفاً خاص استان کهگیلویه و بویراحمد نیست و مسأله‌ای کشوری است، اما نمی‌توان منکر نقش کمبود اعتبارات و کهنگی تجهیزات شبکه برق در استان شد. بنابراین نمی‌توان نقش مدیریت ناکارآمد معتمدی در شکل‌گیریِ وضعیت موجود را نادیده گرفت. این مدیریت ناکارآمد، خود را در کم‌توجهی به نقاط محروم استان به خوبی نشان می‌دهد؛ نقاط محروم استان چندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند. به عنوان نمونه، در منطقه‌ی زیلایی که نیازمند توجه بسیار بیشتری نسبت به سایر مناطق استان است، اکثر پایه‌های برق فرسوده هستند و هر لحظه ممکن است با کمترین باد و باران بشکنند و آسیب‌های بسیاری به دنبال بیاورند.
بارها شنیده شده است که سرقت شبکه از عوامل اصلی قطعی‌های مکرر برق در برخی از نقاط استان است. حال باید پرسید اگر مسئولین شرکت برق از این پدیده مطلع هستند و سال‌های سال است با این مشکل مواجه هستند، چرا تاکنون تمهیدی برای آن نیندیشیده‌اند؟ آیا در دیگر شهرها و استان‌های کشور چنین پدیده‌ای وجود ندارد؟ واضح است که در تمامی جمعیت‌های انسانی می‌توان انواع مختلفی از سرقت‌ها را مشاهده کرد. اما نکته‌ی مهم جلوگیری از آن است، نه اینکه مدیرانِ مربوطه، پشت این پدیده خود را مخفی کنند و بار مشکلات موجود را به مردم حواله دهند. این در حالی است که اگر ساختار مدیریتی به درستی عمل می‌کرد، از چنین پدیده‌های بی‌شک کاسته می‌شد.
علیرغم مسائلی که در حوزه‌ی خدمات‌دهیِ این شرکت وجود دارد، مسائل درون‌سازمانیِ آن نیز بسیارند. انتصابات سیاسی و ثابت بودن چندین ساله‌ی هیئت مدیره در شرکت برق استان از جمله این موارد است. گفته می‌‎شود شرکت برق تبدیل به حیاط خلوت سیاسیون در استان شده است. مجموعه‌ای تخصصی که باید فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی و صرفاً بر اساس شایسته‌سالاری مدیریت شود و گزینش در آن نیز تنها بر اساس معیارهای تخصصی صورت گیرد، زمانی که به سیاست و جهت‌گیری‌های سیاسی و طایفه‌ای آلوده شد، اصلاً دور از انتظار نیست که از مدار کارآمدی خارج شود.
گفتنی است که انتشار سلسله‌نقدهای کبنانیوز به عملکرد شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد، به معنی نادیده گرفتن خدمات این شرکت نیست، و هدف از آن‌ها تنها پایان دادن به رویه‌های نادرست موجود است.


کد مطلب: 443109

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/443109/بخش-دوم-کلاف-پیچیده-ی-مدیریتی-شرکت-برق-کهگیلویه-بویراحمد-خدمات-ناکافی-مشکلات-درون-سازمانی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1