تخته گاز حوادث رانندگی در جاده های کهگیلویه و بویراحمد؛
جدال راهداری و راه و شهرسازی به قیمت جان مردم تمام میشود / علت تصادف وحشتناک در جاده اصفهان - یاسوج چیست؟ / ماجرای انبوه رستورانها در جادههای کهگیلویه و بویراحمد چیست؟ / حرفهای نگران کننده رئیس پلیس راه پیرامون جاده یاسوج - اصفهان
19 خرداد 1401 ساعت 11:25
تصادفات مرگبار در جادههای کهگیلویه و بویراحمد در هفتهها و ماههای اخیر رشد شتابانی داشته و اگرچه مجموعهای از عوامل سبب این وضعیت شده است اما بخش عمدهای از موانع به وضعیت زیرساختهای حمل و نقل در استان برمی گردد.
خبر تصادف و مصدومیت و مرگ تعدادی از هموطنانمان در جادههای کهگیلویه و بویراحمد به ویژه محور یاسوج - اصفهان معمولاً از طریق رسانهها و فضای مجازی به جامعه مخابره میشود. چرا تصادفات در جادههای کهگیلویه و بویراحمد در هفتهها و ماههای اخیر رشد شتابانی گرفته است؟ نقاط حادثه خیز جادههای این استان کجاست؟ دستگاههای مربوطه چه اقدامی برای رفع آنها کردهاند؟ علت افزایش تصادفهای مرگبار در جاده یاسوج - اصفهان چیست؟ آیا ادارات مسئول به وظایف خود در این خصوص به خوبی عمل میکنند؟ اداره راه و شهرسازی و راهداری در موضوع نصب حائل (نئوجرسی) در جاده یاسوج - اصفهان بر سر چه اختلاف دارند؟ چند نفر دیگر باید در این جادهها کشته شوند تا مسئولان چارهاندیشی، تدبیر و تلاش مصاعف داشته باشند.
به گزارش کبنا، تصادف خونین در محور یاسوج - اصفهان با چهار کشته و سه مصدوم، واژگونی پراید با ۳ کشته و ۲ مصدوم، برخورد پژو ۴۰۵ پراید و سایپا در جاده یاسوج به اصفهان یک کشته و هفت مصدوم در پی داشت؛ اینها بخشی از خبرهای تصادفات منجر به فوت و جرحی محور یاسوج به اصفهان در روزهای اخیر بودهاند.
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از تاریخ بیست و پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰ تا پانزدهم فروردین ماه امسال ۲۴ مورد فوت ناشی از حوادث رانندگی در استان ثبت شده است.
کامروز امینی تصریح کرد: عدد نسبت به سال قبل بسیار نگران کننده است زیرا که در مدت مشابه سال گذشته تعداد فوتیها ۱۱ مورد بوده است.
امینی تاکید کرد: فوتیهای تصادفات تنها در فروردین ماه ۳۱ مورد بوده که این عدد نسبت به فروردین ۱۴۰۰ حدود ۱۳۸ درصد رشد داشته است.
به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان محور یاسوج به اصفهان حادثه خیزترین محور استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و بیشترین تصادفات در همین محور بوده است.
اگرچه در بروز این حوادث تلخ و صدها تصادف دلخراش در این جاده بی احتیاطی و خطای انسانی به عنوان دو عامل اصلی در بروز سوانح نقش تعیین کنندهای داشت، است اما از سوی دیگر نمیتوان به آسانی از برخی کم توجهیها و مشکلات در این جاده ارتباطی گذشت.
عبور خودروهای شوتی جاده یاسوج به اصفهان را ناامن کرده است
بدون تردید هر مسافری که از مسیر کهگیلویه و بویراحمد عبور کرده، آمد و شد خودروهای شوتی را به وضوح دیده است.
مسیرهای یاسوج به اصفهان، یاسوج بابامیدان، یاسوج تنگ سرخ و در واقع تمامی مسیرهای استان به جادههای ایمنی و بدون دردسری برای عبور و مرور خودروهای شوتی مبدل شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: عبور خودروهای شوتی چند سالی است که محورهای مختلف استان به ویژه جاده یاسوج به اصفهان را ناامن کرده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۳۰ درصد تصادفات منجر به فوت در کهگیلویه و بویراحمد مربوط به خودروهای شوتی بوده است.
وی بیان کرد: نبود ایست بازرسی ثابت در محورهای استان به ویژه جاده یاسوج به اصفهان باعث شده که این جادهها جولانگاه خودروهای شوتی شوند.
براتعلی صالحی مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد نیز بیان کرد: عبور این خودروهای شوتی به ویژه در جاده یاسوج به اصفهان سبب وقوع سوانح رانندگی بسیاری در این مسیر شده و جان مردم را تهدید میکنند.
۵۰ درصد تصادفات منجر به فوت نوروز امسال استان در جاده یاسوج به اصفهان به وقوع پیوست
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: نوروز امسال بیشترین تصادفات جادهای استان در محور یاسوج- اصفهان به وقوع پیوست و ۵۰ درصد فوتیهای تصادفات نوروز امسال استان مربوط به این جاده بوده است.
سرهنگ بهنام ویسی پور افزود: عمده تصادفات فوتی و جرحی دسته جمعی در ایام نوروز که ۹ نفر در یک تصادف بوده مربوط به جاده یاسوج اصفهان است.
وی ابراز داشت: همچنین یک چهارم تصادفات منجر به فوت و جرح در سال ۱۴۰۰ در همین محور رخ داده است.
وی تاکید کرد: بیشترین تردد خودروهای عبوری در ایام نوروز مربوط به همین محور بوده است.
محور یاسوج به اصفهان جادهای با حداقل امکانات است
ویسی پور ادامه داد: محور یاسوج- اصفهان دو مقطع دارد، بخشی که هنوز ۴ خطه آن انجام گرفته و تکمیل نشده است و نقاط حادثه خیز زیاد، نیاز جدی به روشنایی، دوربرگردان، تقاطعها و جداکننده دارد.
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: عمده تصادفات در همین مقطع از محور و از حد فاصل سرنجلکل تا دوراهی توت نده را شامل میشود.
وی تاکید کرد: مقطع دوم، بخشی از جاده است که هنوز چهار خطه نشده و از دوراهی توت نده تا پل کتا را در بر میگیرد.
ویسی پور بیان کرد: پیچهای زیاد به طور مرکب، همراه با شیب بسیار، عرض جاده کم و دارای پیچ تونلهای خطرناک است.
این محور ارتباطی مرکز و شمال کشور را به جنوب متصل میکند و جاده یاسوج به اصفهان کشش این همه ترافیک را ندارد.
ضعف در جاده سازی کهگیلویه و بویراحمد فاحش است
یک کارشناس فنی در کهگیلویه و بویراحمد میگوید: بزرگراههای ساخته شده در این استان با تمامی بزرگراههای کشور تفاوت فاحش دارد.
سید انتظام سهمگین افزود: راننده مجاز است که در بزرگراه با سرعت ۱۱۰ کیلومتر رانندگی کند اما آنقدر جادههای روستایی و آنتنی به این بزرگراههای اتصال شدهاند که عملاً این حق قانونی از راننده گرفته شده است.
وی ساختهای غیرمجاز در مسیر راههای مواصلاتی استان و وجود انبوه رستورانهای بین جادهای و افزایش نامعقول تجاری سازی ها در حاشیه راهها را مهمترین عوامل ناامنی در سطح جادههای استان کهگیلویه و ویراحمد از جمله مسیر یاسوج - اصفهان میداند.
جدال راهداری و راه و شهرسازی به قیمت جان مردم تمام میشود
مسئولان راهداری کهگیلویه و بویراحمد بارها در جلسات مختلف اعلام کردهاند که جاده یاسوج به اصفهان هنوز تحویل قطعی از سوی راه و شهرسازی به راهداری داده نشده است.
با اینکه هنوز مشخص نیست تحویل قطعی به راهداری داده شده یا نه این محور مهم زیر بار ترافیک رفته و هم اکنون به جادهای ناایمن مبدل شده است.
این جاده باید جداکننده، روشنایی، علایم، چراغ راهنمایی، نیوجرسی و غیره داشته باشد اما از همه اینها محروم است و از سوی راهداری و راه و شهرسازی استان پاسکاری میشود.
جادهای که توسط راه و شهرسازی احداث شود باید تمام الزامات ایمنی در آن رعایت شود
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد گفت: راهداری به عنوان تحویل گیرنده و بهره بردار هر جادهای در استان از جمله جاده یاسوج به اصفهان است.
عابد محمدی افزود: جادههای درون استانی را راه و شهرسازی احداث و در نهایت تحویل راهداری میدهد و ما به عنوان متولی نگهدارنده راه و انجام عملیات راهداری ورود میکنیم.
وی تاکید کرد: زمانی که یک جاده توسط شرکت زیرساخت و راهرو شهرسازی ساخته میشود باید تمام الزامات ایمنی رعایت شود و تمامی موارد شامل گاردریل، خط کشی، نیوجرسی، علائم و تابلوها و خط کشی در جاده اجرا شوند.
محمدی عنوان کرد: در سالهای گذشته جاده یاسوج به اصفهان با حداقل الزامات ایمنی تحویل راهداری استان داده شد اما بعد از مدتی متوجه شدند که مشخصات راه و عرض جاده موجود جوابگوی ترافیک عبوری از محور یاسوج به اصفهان نیست.
وی بیان کرد: حدود پنج سال پیش راه و شهرسازی استان شروع به تعریض و دوبانده کردن جاده نموده است و هر قسمتی که دوبانده شود باید جداکننده نصب شود اما این کار از سوی راه و شهرسازی استان صورت نگرفته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: هم اینک این جاده تحویل راهداری نشده و معتقدیم که راه و شهرسازی باید حداقل نیوجرسیها را نصب کند تا مردم تاوان ندهند و جانشان را در این جاده از دست ندهند.
محمدی ادامه داد: دود نصب نکردن نیوجرسی (جدا کننده) به چشم مردم استان و مسافران میرود و شاهد تصادفات وحشتناکی در این محور هستیم.
وی ادامه داد: ناچارا راهداری استان تلاش میکند پولی که باید صرف خط کشی، روشن کردن تونلها و دیگر موارد میشود را به نصب چندین کیلومتر نیوجرسی در جاده یاسوج به اصفهان اختصاص دهد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از این روی، وظیفه راه و شهرسازی را راهداری تحمل میکند که انتظار میرود دستگاههای نظارتی ورود کنند و راه و شهرسازی وظیفه خود را بداند که جادهای که تحویل راهداری میدهد باید با رعایت تمامی الزامات و ایمنی باشد.
محمدی تاکید کرد: تحت هیچ شرایطی جاده دوبانده بدون نیوجرسی از این پس از راه و شهرسازی تحویل نخواهیم گرفت.
وی تصریح کرد: برای نمونه در محدوده سرنجلکل ۲۵ نقطه ایراد فنی و ایمنی از راه و شهرسازی گرفته شده که هنوز رفع نشدهاند و همانطور ماندهاند.
بخشی از جاده باید توسط راهداری تجهیز شود
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: قسمتهایی از جاده یاسوج به اصفهان که بهره برداری و افتتاح شده باید راهداری تجهیز کند و در اختیارات راهداری بوده که ایمنی آن را برقرار کند.
محمد راستا ابراز داشت: قسمتهایی از جاده یاسوج به اصفهان که در حال تعریض هستند و برای اجرای نیوجرسی به مناقصه گذاشته شدهاند.
وی ادامه داد: میطلبد راهداری استان تعامل بیشتری داشته باشد تا ایمنی بیشتری در جادههای استان برقرار و جادههای بیشتری چهار خطه شوند.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: وظیفه راه و شهرسازی است که جاده را احداث و تحویل دهد و تلاش شده قسمتهایی که جدید تعریض میشوند نیوجرسی هم نصب شود.
وی ادامه داد: البته عبور و مرور روزانه خودروهای شوتی در بیشتر تصادفات این محور تأثیر گذار بوده است زیرا با سرعتهای بالا جاده را برای مسافران ناامن کردهاند.
تعامل و همکاری ادارات در رفع مسائل همیشه راهگشاتر خواهد بود
آنگونه که به نظر میرسد این مسائل و مشکلات به وجود آمده در میان ادارات متولی در خصوص نبود ایمنی لازم و عدم نصب تجهیزات کافی در جاده یاسوج به اصفهان با ورود مدیران ارشد استانی و الزام آنها به مشارکت، قابل حل است.
ادامه چنین وضعیتی قطعاً به ضرر مردم استان تمام خواهد شد و جانهای بیشتری نیز در آینده در این جاده از بین خواهند رفت.
راکد ماندن طرحهای بزرگ راهسازی از جمله بزرگراهها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راهها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.
این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استانهای خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
ایرنا در ادامه این گزارش نوشت: بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استانهای کویری است. از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راههای روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
کد مطلب: 448916