کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد؛

بخش پنجم) هزینه پروژه‌ای که در طول 7 سال 70 برابر شد / پیمانکاران در سایه سوءمدیریت، پول خواب دستگاه‌هایشان را از راه و شهرسازی می‌گیرند

18 آبان 1401 ساعت 22:09

سوءمدیریت اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در پیش‌برد پروژه تنگ سریز باعث شده است هزینه تکمیل این پروژه در طول 7 سال، 70 برابر شود. 


سوءمدیریت اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در پیش‌برد پروژه تنگ سریز باعث شده است هزینه تکمیل این پروژه در طول 7 سال، 70 برابر شود. 
به گزارش کبنا، اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد مدت‌هاست که درگیر برخی ناکارآمدی‌ها شده است. در سایه این سوءمدیریت، ناکارمدی‌هایی در این اداره رخ داده است که در این پایگاه خبری، بارها به آن اشاره شده است. در ادامه به موارد دیگری اشاره می‌شود.
برخی از پروژه‌های راه و شهرسازی بارها تجدید مناقصه می‌شوند. در این میان مورد پروژه تنگ سریز، بسیار قابل توجه است. در سال 1394 یک میلیارد تومان اعتبار اولیه برای این پروژه در نظر گرفته شده بود. حالا که پروژه 7 سال به درازا کشیده شده است، هزینه پیشنهادی پیمانکار این پروژه، 70 میلیارد تومان است. یعنی در طول هفت سال تعلل این اداره‌کل، هزینه این پروژه 70 برابر شده است. این در حالی است که در همان سال راستا معاون ساخت راه و شهرسازی بود و حالا با حفظ سمت، سرپرست این اداره نیز شده است. این ناکارآمدی‌ها علاوه بر آسیبی که به اموال عمومی می‌زند، موجب به خطر افتادن جان شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی نیز می‌شود. بنابراین تعللی که شیوه مدیریتی راستا در این 7 سال در خصوص تنها همین پروژه تنگ سریز به وجود آورده است، علاوه بر تضییع اموال عمومی، حقوق شهروندان را نیز ضایع کرده است.
علاوه بر این، برخی از پروژه‌های این اداره‌کل در مناطق مختلف استان، راکد هستند. پروژه جاده باباکلان به گناوه نیز عملاً تعطیل است. از سوی دیگر، جاده شیراز نیز یک مورد بسیار اساسی است. بعد از کپی‌سازی جاده، پیمانکار، پیچ و خم‌های جاده را حذف نکرده است. گفته می‌شود که هدف پیمانکار از کپی کامل جاده و نگه داشتن پیچ و خم‌ها، افزایش حجم خاکبرداری برای دریافت اعتبار بیشتری است. از سوی دیگر، راستا قبل از اینکه معارض جاده را حل کند پروژه را به مناقصه فرستاده است. حال که پروژه به مناقصه رفته است، معارضات موجود، باعث راکد شدن پروژه شده است. این نوع سوءمدیریت که از سوی راستا دیده می‌شود موجب شده است که آسیب‌های بسیاری به اموال عمومی زده شود. چرا که حالا پروژه خوابیده است، پیمانکار پول خواب دستگاه‌هایش را به تعداد روز می‌تواند از این اداره‌کل طلب کند. هزینه‌ای که پیمانکار به راحتی می‌تواند با شکایت از راه و شهرسازی وصول کند.
از سوی دیگر، حالا که طرح جامع شهر یاسوج تصویب شده است، بهترین زمان ممکن برای اقدام راه و شهرسازی است. اما گویی این اداره‌کل یکی از منفعل‌ترین ادارات استان است. طرح تفصیلی که تمامی قوانین، خیابان‌بندی، کوچه‌ها، تراکم و ... در آن دیده شده است با نظارت راه و شهرسازی صرت می‌گیرد. با توجه به تخلفاتی در تراکم ساختمان‌ها دیده می‌شود، باید پرسید تا به حال اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد از شهرداری‌ها شاکی شده است؟ سؤالی که پاسخ آن روشن است. انفعال راه و شهرسازی استان در موارد دیگری نیز قابل مشاهده است که در بخش‌های بعدی با ذکر جزئیات بیشتر به آن پرداخته خواهد شد.
گفتنی است کبنانیوز آمادگی آن را دارد تا جوابیه اداره‌کل راه و شهرسازی و سایر افراد و دستگاه‌هایی که در این خبر از آنها نام برده شده است را عیناً در این پایگاه خبری منتشر کند.

بیشتر بخوانید:

بخش اول) چرا بانیان وضع موجود در کهگیلویه و بویراحمد دوباره پست می‌گیرند؟ / بعضی‌ها دو دست از دوست هم قرض گرفته و صندلیشان را چسپیده‌اند / تیم‌هایی که اعضای ناهمگون دارند نمی‌توانند جهادی پای کار باشند
 
بخش دوم) رتبه آخر ِ یکی از معاونت‌های راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد / معاونت ساخت بدون معاون؟ / رویه‌های نادرستی که گریبان این اداره‌کل را گرفته است
 
بخش سوم) مدیریت راستا ادامه مدیریت نیک‌اقبالی؟ / حواشی دست‌بردار راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیست
 
بخش چهارم) راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد از کمبود دانش مدیریتی رنج می‌برد! / بی‌سامانی‌ در معاونت‌ها و تکرار مناقصه‌ها


کد مطلب: 454205

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/454205/بخش-پنجم-هزینه-پروژه-ای-طول-7-سال-70-برابر-پیمانکاران-سایه-سوءمدیریت-پول-خواب-دستگاه-هایشان-راه-شهرسازی-می-گیرند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1