کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا عملکرد دانشگاه فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد را بررسی می‌کند؛

بخش اول) آقای دانش‌پایه ریاست دانشگاه شغل چندم شماست؟ / دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان یک مدرسه بزرگ است

19 آذر 1401 ساعت 21:36

در حالی که رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید بخش زیادی از زمانش را صرف روزآمد کردن دانشش در حوزه مسائل و چالش‌های صنعت کند، اغلب روزهایش را با تدریس در کلاس‌های تقویتی طی می‌کند.


در حالی که رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید بخش زیادی از زمانش را صرف روزآمد کردن دانشش در حوزه مسائل و چالش‌های صنعت کند، اغلب روزهایش را با تدریس در کلاس‌های تقویتی طی می‌کند. 
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های کم‌برخوردار و محروم کشور است که هر چند در حوزه کشاورزی و تا حدودی خدمات پیشرفت‌هایی داشته است، اما در حوزه صنعت به شدت ضعیف است و در واقع هیچ صنعت بزرگی در این استان شکل نگرفته است.
هر چند دستگاه‌هایی همچون شرکت شهرک‌های صنعتی، سازمان صنعت و معدن و ... باید در این زمینه پاسخگو باشند، اما واضح است یکی از مهمترین بسترها برای رشد صنعتی، تربیت نیروی انسانی است که این امر بر عهده دانشگاه فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد است.
این دانشگاه چندی است که دچار حواشی متعددی شده است. روح الله دانش پایه رئیس این دانشگاه از نیروهای دولت قبل، با مدرک دکترای ریاضی که ارتباط چندانی با حوزه صنعت ندارد، بخش زیادی از زمانش را به کلاس‌های تقویتی اختصاص می‌دهد. گفته می‌شود دانش‌پایه بیش از آنکه دغدغه مسائل دانشگاه را داشته باشد، در پی کلاس‌های تقویتی برای دانش‌آموزان است. یکی از منابع اصلی درآمد معلمان نیز همین کلاس‌های تقویتی است؛ تا جایی که برخی از معلمان مدعی‌اند درآمد این کلاس‌ها بیشتر از حقوق ماهیانه آنهاست.
واضح است که برگزاری کلاس‌های تقویتی به خودی خود محل ایراد نیست؛ اما با این وجود پرسش‌هایی جدی مطرح می‌شوند. رئیس دانشگاهی که باید بیش از هر چیز در اندیشه برنامه‌ریزی برای جامه عمل پوشاندن اهداف دانشگاه باشد و به طور مداوم با مطالعه، دانش خود را به‌روز کند، وقتی که ساعت‌های خود را صرف برگزاری چنین کلاس‌هایی کند، آیا دیگر زمانی برای ارتقای سطح دانشگاه خواهد داشت؟
پاسخ این پرسش را می‌توان با نگاهی به دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان در دو سال گذشته دریافت کرد. در مدتی که دانش‌پایه ریاست این دانشگاه را بر عهده گرفته، تغییر محسوسی در حوزه‌های مختلف دانشگاه مشاهده نشده است.
سیستم فنی و حرفه‌ای استان بیش از آن‌که به دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم شبیه باشد، به نظام اداری آموزش و پرورش شباهت دارد و تاکنون دانش‌پایه نتوانسته است برورکراسی دانشگاهی را در این سیستم پیاده کند.
از سوی دیگر این دانشگاه در استان منزوی شده است؛ در حالی که فنی و حرفه‌ای باید با صنایع استان ارتباطات و تعاملاتی داشته باشد، تاکنون ارتباط مؤثری از سوی این دانشگاه با صنایعی همچون صنعت شرکت نفت استان دیده نشده است.
هر چند در این دوره شاهد افزایش برخی رشته‌ها بوده‌ایم، افزایش رشته زمانی قابل تحسین است که پیامدهای مطلوب برای استان داشته باشد؛ مثلاً رشته‌هایی در حوزه‌های گردشگری و گیاهان دارویی که متناسب با نیازهای استان است باید در این دانشگاه دایر شود که در این دو سال تغییری در این رشته‌ها دیده نشده است.
حال باید دانش‌پایه پاسخ دهد در طول این دو سال چه دستاوردی برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد داشته است؟
این پایگاه خبری در بخش‌های بعدی، عملکرد این دانشگاه را در حوزه‌های مختلف با تفصیل و جزئیات بیشتر مورد نقد و بررسی قرار خواهد داد.
کبنانیوز آمادگی درج جوابیه مسئولین دانشگاه فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد را دارد.


کد مطلب: 455500

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/455500/بخش-اول-آقای-دانش-پایه-ریاست-دانشگاه-شغل-چندم-شماست-فنی-وحرفه-ای-استان-یک-مدرسه-بزرگ

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1