کبنا گزارش میدهد؛
بخش هفتم) آقای استاندار؛ نیاز راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد مدیری چابک و کاربلد است، نه...
1 دی 1401 ساعت 19:29
با وجود اینکه مدت قانونی سرپرستی راستا در راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد به پایان رسیده است، اما هنوز وضعیت او تعیین تکلیف نشده است؛ متأثر از همین موضوع، وضعیت معاونین و مدیران این ادارهکل نیز هنوز روشن نیست.
چندی پیش احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد از لزوم تغییر برخی از مدیران استانی خبر داد. بعد از گفتههای احمدزاده، گمانههای زیادی در مورد مدیرانی که ممکن است جابهجا شوند در رسانهها زده شد؛ به نظر میرسد یکی از این مدیران راستا سرپرست راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد باشد.
در این پایگاه خبری تاکنون موارد زیادی از نارسائی و سوءمدیریتِ راستا در راه و شهرسازی استان منتشر شده است.
در پیمانهای این ادارهکل مناقشاتی وجود دارد. روشن نیست چرا بعد از چند ماه برخی مناقصات باطل میشوند. چرا کسی به این موضوع توجهی نمیکند که ابطال مناقصه به معنای عقب افتادن پروژههاست. نهضت ملی مسکن نیز وضعیت بهتری ندارد؛ اصلیترین مشکل در این حوزه کمبود زمین در استان و به ویژه در یاسوج است. اما علاوه بر این، مکانیابی برخی واحدها اصلاً مناسب نیست. نمونه آن هم واحدهایی است که در ارمِ یاسوج در حال ساخت هستند. بسیاری از پروژههای استان نیز همچنان یا راکدند یا با سرعت لاکپشتی ادامه مسیر میدهند. از سوی دیگر، این ادارهکل تعهد بهکارگیری 600 نیرو را داشته است که باید در سامانه رصد ثبت شود. اما بر اساس بررسیهای کبنانیوز تاکنون حدود 70 نفر نیز در این سامانه ثبت نشده است.
با وجود اینکه این ادارهکل یکی از پرپروژهترین ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد است، اداره پیمان آن از ضعف بسیاری رنج میبرد. در پیمانکاری، صورت وضعیتها دیر رسیدگی میشوند و دیر ارسال میشوند. سیستمی وجود ندارد که این صورت وضعیتها به موقع بیایند و به موقع پرداخت شوند.
گفتنی است اگر این صورت وضعیتها به موقع پرداخت نشوند، تعدیل میخورند و پیمانکار میتواند این تأخیرات را از اداره کل بگیرد و در نهایت به ضرر ادارهکل راه و شهرسازی تمام میشود. هزینهای که به خاطر این تعدیلها راه و شهرسازی باید پرداخت کند، گاهی اوقات سرسامآور میشوند.
قراردادها و مناقصهها نیز به درستی تعیین تکلیف نمیشوند؛ گاهی اوقات بسیار طول میکشد تا یک پروژه به مناقصه برود و این تعللها همگی موجب هدررفت بیتالمال میشود.
از سوی دیگر، راستا هنوز سرپرست این ادارهکل است و مدت قانونی سرپرستی او نیز تمام شده است؛ مهمتر از همه معاونان و مدیران این اداره نیز سرپرست هستند و راستا هنوز آنها را تعیین تکلیف نکرده است؛ در واقع نه تنها حکم راستا تعیین تکلیف نشده بلکه حکم معاونین و مدیران او نیز تعیین تکلیف نشده است.
دو سناریو مطرح است؛ یا اینکه راستا به علت اینکه سرپرست است از محدودیت قانونی برای تعیین تکلیف آنها برخوردار است و یا اینکه خود عمداً حکم آنها را تأیید نمیکند. در صورت اول، میتوان گفت که راستا عملکرد مناسبی نداشته که هنوز حکم مدیرکلی او تأیید نشده که اگر چنین چیزی باشد، هر چه زودتر باید وضعیت او مشخص شود. چنانچه مورد دوم صحت داشته باشد، میتوان عملکرد راستا را به نوعی شبیه به گروگانگیری عنوان کرد که راستا تا زمانی که حکمش تأیید نشود حکم آنها را نیز تأیید نمیکند. در هر دو صورت، میتوان نشانههایی از ضعف مدیریتی راستا مشاهده کرد.
با این وجود گمانههای زیادی در مورد رفتن یا ماندن راستا مطرح شده است که اغلب بر این باور هستند که عمر مدیریتی راستا در راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد روزهای پایانی خود را سپری میکند. اینکه چه سرنوشتی در انتظار ادارهکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد است را در آینده نزدیک میتوان مشاهده کرد.
بیشتر بخوانید:
بخش اول) چرا بانیان وضع موجود در کهگیلویه و بویراحمد دوباره پست میگیرند؟ / بعضیها دو دست از دوست هم قرض گرفته و صندلیشان را چسپیدهاند / تیمهایی که اعضای ناهمگون دارند نمیتوانند جهادی پای کار باشند
بخش دوم) رتبه آخر ِ یکی از معاونتهای راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد / معاونت ساخت بدون معاون؟ / رویههای نادرستی که گریبان این ادارهکل را گرفته است
بخش سوم) مدیریت راستا ادامه مدیریت نیکاقبالی؟ / حواشی دستبردار راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیست
بخش چهارم) راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد از کمبود دانش مدیریتی رنج میبرد! / بیسامانی در معاونتها و تکرار مناقصهها
بخش پنجم) ادارهکل راه و شهرسازی در بنبست؛ از فرسودگی پروژهها تا بلاتکلیفی سرپرست این ادارهکل
بخش ششم) دوز بینتیجه مدیریت راستا برای پیکره راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد
کد مطلب: 456000