برقراری پروازهای مشهد، عسلویه و دیگر شهرها از فرودگاههای استان کهگیلویه و بویراحمد در حد یک رویا باقی ماند
فرودگاههای کهگیلویه و بویراحمد در حسرت پرواز
4 دی 1401 ساعت 10:23
با وجودی که فرودگاههای کهگیلویه وبویراحمد استعداد روزانه حداقل۲ پرواز و حتی پروازهای شبانه را دارند اما این روزها به دو پرواز در هفته تقلیل یافته و در حالی که انتظار میرفت با افزایش پرواز شاهد رونق اقتصادی و رفاه حال مردم باشیم، این مهم تحقق پیدا نکرده و مسوولانی که هم باید با تلاش مضاعف به دنبال راه اندازی پروازهای داخلی و خارجی باشند، فعلاً راهکاری برای برون رفت از این وضعیت ارائه ندادهاند. فرودگاه یاسوج سرمایه بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد که ساخت آن از مصوبههای سفر خرداد 73 رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد بود و سال 76 نیز افتتاح و راهاندازی شد.
با وجودی که فرودگاههای کهگیلویه وبویراحمد استعداد روزانه حداقل۲ پرواز و حتی پروازهای شبانه را دارند اما این روزها به دو پرواز در هفته تقلیل یافته و در حالی که انتظار میرفت با افزایش پرواز شاهد رونق اقتصادی و رفاه حال مردم باشیم، این مهم تحقق پیدا نکرده و مسوولانی که هم باید با تلاش مضاعف به دنبال راه اندازی پروازهای داخلی و خارجی باشند، فعلاً راهکاری برای برون رفت از این وضعیت ارائه ندادهاند. فرودگاه یاسوج سرمایه بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد که ساخت آن از مصوبههای سفر خرداد 73 رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد بود و سال 76 نیز افتتاح و راهاندازی شد.
به گزارش کبنا، فرودگاه یاسوج، فرودگاهی خاص در کشور است و به لحاظ جغرافیایی در منطقهای ویژه قرار دارد و سرمایهگذاری سنگینی طی سالهای گذشته تاکنون برای ارتقای ایمنی پروازها در این فرودگاه انجام شده است.
شهروندان این استان که هرگز خاطره تلخ حادثه سقوط هواپیمای پرواز تهران به یاسوج در بیست و نهم بهمن سال 96 که منجر به قربانی شدن همه سرنشینان آن شد را فراموش نمیکنند، امید دارند تا با توسعه و تقویت زیرساختهای فرودگاه یاسوج و افزایش پروازها در دولت سیزدهم و تبدیل این فرودگاه به مرز بینالمللی آن روزهای سخت را به تاریخ بسپارند.
اواخر سال ۹۶ فرودگاه یاسوج در آستانه افتتاح یکی از با کیفیتترین باندهای فرودگاهی کشور بود که حادثه تلخ سقوط هواپیما رخ داد و ورق برگشت.
با این حال، پس از سانحه سقوط هواپیمای یاسوج تهران، فرودگاه یاسوج حدود سه ماه تعطیل شد و با پیگیری مدیران فرودگاه، پس از ۷۷ روز از سانحه، پروازهای فرودگاه یاسوج از سرگرفته شد و شاهد خیز دوباره فرودگاه بودیم و همه پای کار آمدند تا سایه سرد رکود بر سر این فرودگاه ننشیند و هزینههای زیادی که از بیت المال صرف شده پایمال نشود.
هم اینک، با وجود ۲ فرودگاه گچساران و یاسوج در استان، سفر بخش زیادی از مسافران هم استانی به پایتخت از طریق فرودگاه شیراز صورت میگیرد و فرودگاه آن چنان معنا و مفهومی برای استان ندارد.
برقراری پروازهای مشهد، عسلویه و دیگر شهرها هم از فرودگاههای استان کهگیلویه و بویراحمد در حد یک رویا باقی ماند و تعداد پروازها به پایتخت هم به ۲ مورد در هفته تقلیل یافته است.
فرودگاه گچساران
فرودگاه گچساران که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای استفاده کارکنان صنعت نفت این شهرستان احداث شده یکی از فرودگاههای قدیمی کشور محسوب میشود که پس از پنج دهه فعالیت توسعه چندانی نیافته و نیازمند توجه برای استانداردسازی است.
استانداردسازی و توسعه فرودگاه گچساران برای تحقق تقویت اقتصادی و رفاه حال شهروندان مطالبه جدی ساکنان بام نفتی ایران از مسوولان دولت سیزدهم است.
سال ۹۹ این فرودگاه، به شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران واگذار شد اما پس از مدت کوتاهی به دلیل نیاز به اعتبارات هنگفت برای توسعه وتجهیز به وزارت نفت برگشت.
فرودگاه گچساران نیز علاوه بر خدمترسانی به مردم این شهرستان و شهرهای اطراف به شرکتهای بزرگ منطقه نیز خدمات ارائه میدهد.
مدیر فرودگاه یاسوج گفت: فرودگاه شهیدامیدبخش شهرستان گچساران نیازمند ایجاد برخی زیرساختها برای بهبود ایمنی و افزایش تعداد پروازهاست.
عنایت انصاری فرد با اشاره به اینکه راهاندازیایستگاه آتش نشانی مهمترین ضرورت استانداردسازی این فرودگاه است اضافه کرد: هم اکنون در صورت بروز حادثه ازایستگاه آتش نشانی شهرداری دوگنبدان برای اطفای حریق استفاده میشود که تجهیزات و تخصص لازم برای خاموش کردن در فرودگاه را در اختیار ندارند.
وی عنوان کرد: وجود نیروهای آموزش دیده متخصص و تجهیزات مورد نیاز آتش نشانی فرودگاهی در فرودگاه گچساران نیاز دیگری است که باید برای تحقق آن برنامهریزی شود.
مدیر فرودگاه یاسوج تصریح کرد: در صورت تکمیل زیرساختهای استاندارد شرکتهای هواپیمایی کشور استقبال بیشتری برای افزایش پروازها در این فرودگاه خواهند داشت.
فرودگاه یاسوج
مهرماه سال گذشته بود که اعطای مجوز پروازهای بینالمللی به فرودگاه یاسوج در هیأت وزیران و دولت سیزدهم مصوب شد تا آرزوی دیرینه مردم این استان رنگ واقعیت بگیرد و شاهد توسعه و رونق بیشتر این فرودگاه باشیم.
کارشناسان کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارند که امکان ورود مستقیم گردشگران به مرکز این استان که به پایتخت طبیعت شهرت دارد روزنهامیدی برای رونق حضور جهانگردان و توسعه اقتصادی در این استان است ضمن اینکه تبدیل فرودگاه یاسوج به مرز بینالمللی میتواند زمینه صادرات محصولات تولیدی به کشورهای خارجی را نیز فراهم کند.
مدیر فرودگاه یاسوج گفت: در بهمن ماه ۱۴۰۰ فرودگاه یاسوج به مرز هوایی ارتقا پیدا کرد که در پی آن همه امکانات برای برقراری پروازهای بینالمللی آماده شد و زیرساختها به طور کامل مهیا است.
انصاری فرد تصریح کرد: فرودگاه یاسوج توانست اعتبارات را در راستای برقراری پروازهای بینالمللی برای خرید تجهیزات گمرک و گذرنامه و نهاد ریاست جمهوری و همچنین تهیه مکانهای مورد نیاز گرفت.
انصاری فرد ادامه داد: ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار جذب و تمام امکانات از جمله دستگاه (x ray) نصب و خریداری شد.
وی اضافه کرد: این اعتبار از شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور اخذ و محصولات مورد نیاز خریداری شد.
مدیر فرودگاه یاسوج ابراز داشت: امکانات مورد نیاز پلیس مهاجرت نیز در فرودگاه یاسوج نصب شد و از طرف پلیس مهاجرت کل کشور مهر ورود و خروج دریافت کرد اما همکاری مطلوبی از جانب برخی دستگاههای اجرایی برای تحقق این سفرها وجود ندارد.
لزوم راهاندازی پروازهای داخلی و بینالمللی در فرودگاههای استان کهگیلویه و بویراحمد
در مدت ۲ سال گذشته تاکنون سخنهای بسیاری از افزایش پروازها به مقصد کیش، عسلویه و مشهد در استان به میان آمد اما بیشتر آنها در حد یک حرف باقی ماندهاند.
فرودگاه یاسوج به فرودگاه بینالمللی تبدیل شده است و با وجود دیدار استاندار با رئیس فرودگاههای کشور هیچگونه پرواز خارجی از فرودگاه انجام نمیشود هر چند زیر ساختهای این امر در فرودگاه فراهم شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروازهای داخلی با وجود دستور معاون اول محترم رئیس جمهور به رئیس سازمان مذکور مبنی بر دایر کردن پرواز روزانه متأسفانه فقط ۲ پرواز از این فرودگاه انجام میشود.
سید علی احمدزاده افزود: فرودگاه گچساران فاقد امکانات لازم است و با وجود قول مساعد مدیر فرودگاههای کشور جهت توجه به فرودگاههای استان هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: تعداد پروازها بر خلاف قول تبدیل آنها به هر روزه در هر دو فرودگاه به ۲ پرواز در هفته تقلیل یافته است و به دستور معاون اول رئیس جمهور در این خصوص نیز توجهی نشده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: مشکل جدی برای مسافرتهای مردم استان وجود دارد و ضرورت دارد در هر دو فرودگاه حداقل روزانه یک پرواز دایر گردد.
احمدزاده ادامه داد: هر کدام از این دو فرودگاه استعداد روزانه حداقل ۲ پرواز را دارند و پروازهای شبانه باید در فرودگاه یاسوج انجام شود.
ایرنا در پایان نوشت: مسوولان کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم علاوه بر پیگیری مشکلات پروازها به حل مسأله ریلی و کریدور ریلی استان ورود کرده و تلاش زیادی برای سرمایهگذاری خارجی در این خصوص کردهاند. با یکی از کشورها برای خط ریلی یاسوج در حال رایزنی هستند کهامید میرود استان در این زمینه نیز توسعه یابد تا شاهد حضور گردشگران و سرمایهگذاران داخلی و خارجی و افزایش صادرات باشیم.
فرودگاههای استان کهگیلویه و بویراحمد آماده میزبانی برای ورود هموطنان از سراسر نقاط کشور به استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمداند تا بر فراز کوههای استوار این خطه از زاگرس پروازهای فراموش نشدنیشان را تجربه کنند.
کد مطلب: 456103