بخش سوم) مدیریت کتابخانههای عمومی کهگیلویه و بویراحمد در بوته نقد؛ بخشهای مرجع و دفاع مقدس یا سالن مطالعه؟
مدیریت عمومی کتابخانهها باید تلاش نماید کتابخانه مرکزی که محل اداری خود او نیز است، از نظم، کارآمدی و شایستگی بیشتر برخوردار باشد و این کتابخانه بتواند کلیه اهل علم و مطالعه را به خود جذب نمیاد و صرفاً به یک سالن عمومی مطالعه (آنهم پر سرو صدا) تقلیل پیدا نکند.
مدیریت عمومی کتابخانهها باید تلاش نماید کتابخانه مرکزی که محل اداری خود او نیز است، از نظم، کارآمدی و شایستگی بیشتر برخوردار باشد و این کتابخانه بتواند کلیه اهل علم و مطالعه را به خود جذب نمیاد و صرفاً به یک سالن عمومی مطالعه (آنهم پر سرو صدا) تقلیل پیدا نکند.
به گزارش کبنا، کتابخانه مرکزی یاسوج به عنوان مهمترین و بزرگترین کتابخانه عمومی استان و همچنین کتابخانه مادر، پایلوت و فرماندهی کتابخانههای عمومی استان میباشد که در مرکز شهر یاسوج قرار دارد و از هر نظر میبایست نسبت به سایر کتابخانههای عمومی استان برتر بوده و از جمیع جوانب در کلیه شاخصها به سطح کتابخانههای کشوری نزدیکتر باشد.
این کتابخانه باید دائماً در حال روزآمد شدن و توسعه کمی و کیفی باشد و همواره در حال افزایش تعداد و نوع کتابهای گوناگون باشد و بتواند نیاز روز اهل مطالعه را برآورده نماید و کمبود و نقصان سایر کتابخانههای شهر یاسوج و استان را مرتفع نماید.
بهطور درستتر میتوان گفت تنها کتابخانه شهر یاسوج که داری بخشهای مخزن و دفاع مقدس مستقل و تقریباً بزرگتر بوده و سایر کتابخانهها در این حوزهها کُمیت کاملا لنگی دارد. بخش مخزن کتابخانه که به عنوان محلی برای بررسی کتابهای مادر و مهم جهت مطالعه اهل کتاب، اهل قلم، محققان و پژوهشگران میباشد که میبایست مختص این افراد باشد و نه محلی عمومی و همگانی. اخیراً این بخش از کتابخانه عمومی مرکزی یاسوج، عملاً به سالن مطالعه تبدیل شده و موجب شده که محققان و پژوهشگران اندکی هم که از آن استفاده میکردند نیز دیگر مراجعهای نداشته باشند.
نکته جالب آنکه حوزه اداری و مدیریتی کتابخانههای عمومی استان و کتابخانه مرکزی یاسوج در یک ساختمان و محل قرار دارند که میبایست این همراهی به کیفیت در ارائه خدمات و نظارت کافی بر بخشهای این کتابخانه منجر شود.
اداره کتابخانهها و کتابخانه مرکزی موظف است که دورهها و نشستهای عمومی و تخصصی بحث و بررسی در حوزههای متفاوت فرهنگی و کتابخوانی و کتابشناسی در سطوح گوناگون برگزار کند و با دعوت از همگان و شخصیتهای نویسنده و ... این مکان را پویا و فعال نماید تا گروههای سنی از کودکان تا بزرگسالان و محققان برای پویای و شادابی خود و برای یادگیری در این دورهها حضور یابند.
در این محورها نیز کتابخانه مرکزی و اداره کتابخانههای عمومی کارنامه جالبی ندارد و در این خصوص فعالیتی صورت نمیگیرد؛ جز مواردی بسیار اندک که گروههایی به صورت خودجوش گاهی انجام میدهند.
مدیریت عمومی کتابخانهها میبایست در محل کار خود حضور بیشتری داشته و کلیه حوزهها را مورد نظارت قرار دهد و سهلانگاریهای موجود را رفع نماید. حضور کم رنگ مدیران کتابخانههای عمومی در قسمتهای مربوطه، گاهی موجب بیتوجهی و عدم حضور کارکنان و کارشناسان مربوطه در قسمتهای محل کار خود (مخزن، مرجع، منبع، کودکان و ...) شده و در برخی از شیفتهای این واحدها عملاً تعطیل میباشند و ارائه خدماتی به مراجعهکنندگان ندارند. نظارت و سرکشی مدیریت عمومی کتابخانهها نسبت به سایر کتابخانههای شهر یاسوج نیز بسیار کمرنگ و کمتوجه میباشد که شایسته نیست.
مدیریت عمومی کتابخانهها باید به وظایف و رسالتهای خود در توسعه کمی و کیفی همه حوزههای کتابخانهها واقف بوده و در این خصوص احساس مسئولیت نماید و به خصوص تلاش نماید کتابخانه مرکزی که محل اداری نشستن خود نیز میباشد، از نظم و کارآمدی و شایستگی بیشتر برخوردار باشد و این کتابخانه بتواند کلیه اهل علم و مطالعه را به خود جذب نمیاد و صرفاً به یک سالن عمومی مطالعه (آنهم پر سرو صدا) تقلیل پیدا نکند.
متأسفانه مدیریت کتابخانهها مشغلههای بسیاری از تحصیل و سخنرانی و ... دارد که بر حضور و کارآمدی مجموعه کتابخانههای عمومی اثر نامناسب دارد؛ گویی کار مدیریت کتابخانهها آخرین کار است!
بیشتر بخوانید
بخش اول) جبارنژاد؛ مدیر اجرایی یا مناظرهگرد؟
بخش دوم) کتابخانه مرکزی یاسوج در حد نام خود است؟