یادی از سقوط تلخ هواپیمای پرواز تهران - یاسوج
30 بهمن 1401 ساعت 0:31
صبح روز ( ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۶ ) هواپیمایی با ۶۶ سرنشین و خدمه از تهران به سمت یاسوج پرواز کرد که ۲۰ دقیقه پس از پرواز از رادار محو شد و حوالی سمیرم اصفهان پس از برخورد با کوه دنا سقوط کرد و همه سرنشینان این پرواز جان باختند. حادثه در قلهٔ پازن پیر کوه دنا در جنوب روستای کهنگان از توابع پادنا در یکصد و بیست کیلومتری سمیرم رخ داد. همه سرنشینان این پرواز کشته شدندو پیدا کردن لاشه این هواپیما حدود ۴۸ ساعت به طول انجامید.
صبح روز ( ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۶ ) هواپیمایی با ۶۶ سرنشین و خدمه از تهران به سمت یاسوج پرواز کرد که ۲۰ دقیقه پس از پرواز از رادار محو شد و حوالی سمیرم اصفهان پس از برخورد با کوه دنا سقوط کرد و همه سرنشینان این پرواز جان باختند. حادثه در قلهٔ پازن پیر کوه دنا در جنوب روستای کهنگان از توابع پادنا در یکصد و بیست کیلومتری سمیرم رخ داد. همه سرنشینان این پرواز کشته شدندو پیدا کردن لاشه این هواپیما حدود ۴۸ ساعت به طول انجامید.
به گزارش کبنا، پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان یک پرواز داخلی از مبدأ تهران به مقصد یاسوج بود که در ساعت ۸:۰۵ صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ به پرواز درآمد. مکالمه خلبان هواپیمای ATR72-212 شرکت هواپیمایی آسمان پس از حدود یک ساعت و ۲۵ دقیقه با برج مراقبت قطع گردید و هواپیما در ساعت ۹:۳۲ صبح بعد از اصابت با کوه دنا سقوط کرد.
این حادثه در قلهٔ پازن پیر کوه دنا در جنوب روستای کهنگان از توابع پادنا در یکصد و بیست کیلومتری سمیرم رخ داد. همه سرنشینان این پرواز کشته شدند. پیدا کردن لاشه این هواپیما حدود ۴۸ ساعت به طول انجامید. کاپیتان حجتالله فولاد و کمک خلبان کاوه خلیلی هدایت این پرواز را بر عهده داشتند.
در این پرواز ۵۹ مسافر، ۲ مهماندار (بهنام رضایی نیارکی و محمد حسین فرشسنگی)، ۲ نفر امنیت پرواز (محمود بهشتی و فرهاد معصومی) نیز حضور داشتند.
با توجه به اطلاعات سایت فلایت رادار ۲۴ که پروازهای هواپیما را از روش تبدیل چندگانه پیگیری میکند آخرین سیگنال از هواپیما حدود ۶ دقیقه پیش از سانحه در ساعت ۰۹:۲۶ صبح به وقت محلی (05:55:59 UTC) در ارتفاع ۱۶۹۷۵ پا از سطح دریا و در حال کاهش ارتفاع ارسال شده است.
این هواپیما از نوع ATR 72-212 ساخت سال ۱۹۹۳ میلادی بود. هواپیما دارای دو موتور توربوپراپ بود هواپیمای مذکور حدود ۲۴ سال سن پروازی داشت.
در ساعات اولیه وقوع حادثه گروههای امدادگر در پایه رشته کوه محل سقوط حاضر شدند اما شرایط جوی برای رفتن به ارتفاعات و محل سانحه مناسب نبود. با مساعد شدن شرایط، گروههای تجسس مشغول جستجوی لاشه هواپیما شدند.
خانوادههای جانباختگان پرواز تهران_ یاسوج همچنان منتظر برخورد با مسببان و مقصران حادثه
برادر یکی از جانباختگان پرواز تهران- یاسوج به ایسنا گفت: خانواده های جانباختگان این سانحه هوایی همچنان منتظر برخورد با مسببان و مقصران این حادثه هستند.
عنایت امیدی پور» افزود: پس از پنج سال از سقوط پرواز تهران به یاسوج تاکنون همچنان منتظر مقصر و مسببان این حادثه هستیم.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه این سانحه هوایی در حوزه جغرافیایی استان اصفهان رخ داده بود، پرونده این حادثه در دادگستری این استان تشکیل شد، سپس به بازپرسی شعبه کارکنان دولت تهران منتقل، بعد به دادگاه بدوی فرستاده شد و پس از آن به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده بود.
برادر یکی از جانباختگان پرواز تهران- یاسوج خاطرنشان کرد: پرونده در دادگاه تجدیدنظر بود و پس از اینکه سه خلبان کارکشته و با تجربه بعنوان کارشناس رسمی دادگستری سر پرونده بودند رای کارشناسی دادند، نظریه بازپرسی خوبی داده شد و حقوق خانواده جانباختگان نیز تامین شد اما در دادگاه بدوی از تقصیر متهمان کاسته شد که با اعتراض خانواده جانباختگان، پرونده مجددا به دادگاه تجدید نظر رفت.
امیدی پور تصریح کرد: نزدیک یک سال نیز پرونده در دادگاه تجدیدنظر بود و نزدیک به شش یا هفت جلسه با متهمان و خانواده ها برگزار شد که قرار شد رای صادر شود که پس از چند ماه متوجه شدیم پرونده دوباره به بازپرسی ۱۳ شعبه کارکنان دولت فرستاده شد.
وی ادامه داد: حالا پس از پنج سال از وقوع این حادثه تلخ، ما خانواده های جانباختگان حق و حقوقمان تامین نشده است.
برادر یکی از جانباختگان پرواز تهران- یاسوج عنوان کرد: قبلاً گفتند باید کارشناسان رسمی دادگستری نظر دهند و الان می گویند کارشناسان خبره باید نظر دهند، آیا با نظریه کارشناسان خبره، نظر خانواده ها تامین می شود؟
امیدی پور تاکید کرد: ما خانواده های جانباختگان پرواز تهران_ یاسوج خواستار برخورد با مقصران و مسببان این حادثه هستیم اما هنوز که هنوز هست به نتیجه ای نرسیده اند.
وی با بیان اینکه سه وکیل روی این پرونده گذاشتیم، تا تکلیف این پرونده را مشخص کنند، اظهارکرد: آیا پس از گذشته پنج سال باید پرونده به کارشناسان پنج نفره واگذار شود؟ چرا هنوز نتیجه بررسیها مشخص و اعلام نشده است؟ خانواده های جانباختگان این سانحه هوایی منتظر برخورد با مسببان و مقصران این حادثه هستند.
برادر یکی از جانباختگان پرواز تهران- یاسوج گفت: کارشناسان رسمی دادگستری نظریه دادند سیستم یخ زدایی هواپیما کار نکرده است، کشور سازنده هواپیما(فرانسه) نیز اعلام کرده بود که هواپیماهای ATR سیستم یخ زدایی خود را به روز رسانی کنند و حدود ۳۰ فروند هواپیما از نوع ATR در کشور بدون به روز رسانی رها شده بودند و انجام ندادند.
امیدی پور افزود: عوامل، مقصران و مسببان این حادثه تلخ باید پاسخگو باشند چرا هواپیمایی که ۶ سال و ۹ ماه زمین گیر بود را وارد خط پروازی یاسوج، مرکز استان محروم کهگیلویه و بویراحمد کردند که متناسب با شرایط اقلیمی این استان و کوه دنا نبود.
وی بیان کرد: چرا پس از پنج سال پرونده را از دادگاه تجدید نظر به بازپرسی برگردانده شد، انگار از نقطه اول دارند شروع می کنند، آیا پشت پرده ای وجود دارد یا چیزی دیگری است، به ما خانواده ها هم اعلام شود تا در جریان باشیم.
به گزارش کبنا، ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۶ هواپیمایای تی آر ۷۲ تهران_ یاسوج در ارتفاعات دنا سقوط و ۶۶ مسافر و کادر پرواز در این سانحه جان خود را از دست دادند. در روز چهارشنبه ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۹ زمینلرزهای به بزرگی ۵.۶ ریشتر، ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه شهر سیسخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند. مرکز لرزهنگاری کشور اعلام کرد این زمین لرزه در عمق ۸ کیلومتری زمین رخ داده و کانون آن در فاصله ۱۰ کیلومتری سیسخت در کهگیلویه و بویراحمد، ۱۹ کیلومتری کمه در استان اصفهان و ۲۴ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده بود. در این اتفاق هزارو ۷۰۰ واحد تخریب و چهار هزار واحد نیاز به تعمیرات داشتند که این کار نیز انجام شد.
کد مطلب: 458657