کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

حقه مرغ فروشی‌های یاسوج در کم فروشی / معتمدی‌پور و لقمانی به مردم پاسخ بگویند

27 مرداد 1402 ساعت 19:19

علاوه بر اینکه مرغ گران شده و مرتباً در حال گران‌تر شدن است و سفره مردم با این نوع گوشتی که سابقاً ارزان بود، فاصله می‌گیرد، نحوه توزیع و فروش آن در بازار یاسوج نیز بر کوچک شدن آن در سهم سفره مردم بیش از پیش در حال تأثیرگذاری است.


علاوه بر اینکه مرغ گران شده و مرتباً در حال گران‌تر شدن است و سفره مردم با این نوع گوشتی که سابقاً ارزان بود، فاصله می‌گیرد، نحوه توزیع و فروش آن در بازار یاسوج نیز بر کوچک شدن آن در سهم سفره مردم بیش از پیش در حال تأثیرگذاری است.
مدت هاست که از سوی برخی از مردم و حتی کسانی که خود قبلاً مرغ فروشی داشته‌اند مسائلی ذکر می‌شود که قابل توجه است. بدین گونه که برخی از مرغ فروشی‌های یاسوج در هنگام خرد کردن مرغ‌های خریداری شده، با رفتاری ناشایست سعی می‌کنند از هر مرغ خریداری شده و مقرر شده برای تکه تکه و خرد کردن، قطعاتی از آن را برای خود ذخیره می‌کنند!
اگر دقت کرده باشید، می‌بینید که در گوشه تخته کار خرد کردن مرغ‌ها، حلقه‌ای وجود دارد که زیر آن سطلی را تعبیه کرده‌اند که اصطلاحاً ضایعات مرغ خرد شده را به آن قسمت هل می‌دهند تا در سطل بریزند. برخی از مرغ فروشی‌ها، در حین خرد کردن در کنار برخی از قطعات ضایعاتی مرغ که باید هم دور ریخته شود، قطعات کوچکی از هر مرغ را به اندازه‌ای که به کلیت وزن مرغ آسیب جدی نزند، به تناسب وزن آن، در سطح ضایعات ریخته تا بعد با تفکیک و فروش و استفاده برای ناگت مرغ و.... از آن بهره ببرند.
در سایه نبود نظارت کافی، بر اساس عرف غلط بازار فروش مرغ که حتی دیگر مردم هم آن را باور دارند، برخی از قسمت‌های مرغ از جمله خان خوری، بال و گردن (با این توجیه که برای سلامتی مضرر است در حالیکه اگر بخواهیم باید گفت کل مرغ مصنوعی برای سلامتی مضر است) را به وضوح توسط مرغ فروش جدا شده و مثلاً ضایعات حساب می‌شوند. در کنار آن گاهی دور از چشم مشتری نیز تکه‌های کوچکی از مرغ نیز در آن سطل انباردانی آن‌ها ریخته می‌شود تا در پایان روز تفکیک شود.
هر چقدر تعداد مرغ‌ها و وزن آن‌ها بیشتر باشد، امکان انجام این حقه برای مرغ فروشی‌ها بیشتر است. مثلاً اگر شما ۵ عدد مرغ گرفته و قرار بر خرد کردن آن‌ها باشد، حین خرد کردن مقدار بیشتری سهم آن سطل کذایی خواهد شد.
با یک حساب سرانگشتی اگر از هر مرغ خرد شده حدود صد تا دویست گرم (دو قطعه از آنکه دیگر حق خود می‌دانند مثل گردن و بال و خان خوری و آنکه یواشکی میاندازند در سطل)، برای خود جدا کنند، مرغ فروشی که روزانه صد مرغ بفروشد، حداقل ده کیلو گوشت از سهم مردم کش رفته و...
پرواضح است نظارت بر این مسأله با دستگاه‌های مسئول می‌باشد که ضمن اطلاع‌رسانی، با نظارت و کنترل دقیق و اعمال جریمه، مانع از سوءاستفاده در کم فروشی مرغ در سطح شهر یاسوج شوند. سازمان تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد به مدیریت سید حمزه لقمانی و سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد به مدیریت سید علی معتمدی‌پور، اولین دستگاه‌های مسئول و مقصر در این خصوص می‌باشند که باید به مردم پاسخگو باشند و وظیفه خود را انجام دهند.


کد مطلب: 466037

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/466037/حقه-مرغ-فروشی-های-یاسوج-کم-فروشی-معتمدی-پور-لقمانی-مردم-پاسخ-بگویند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1