کبنا گزارش میدهد
سازمان مدیریت و برنامهریزی کهگیلویه و بویراحمد و یک ابهام اساسی در توزیع اعتبارات یک سوم نفت / سیاسیکاری یا رعایت قانون و عدالت؛ کدام مهم است؟
29 مرداد 1402 ساعت 13:16
دلیل اعتراض نمایندگان اسبق و فعلی گچساران و باشت در خصوص نحوه توزیع اعتبارات یک سوم نفت چیست؟ آیا میتوان گفت رسانه، نماینده اسبق که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه کشور بوده و یا سازمان چند استان بزرگ در شیوه توزیع ۱/۳ نفت اشتباه کردهاند و فقط شورای برنامهریزی استان کهگیلویه و بویراحمد درست عمل کرده است؟
دلیل اعتراض نمایندگان اسبق و فعلی گچساران و باشت در خصوص نحوه توزیع اعتبارات یک سوم نفت چیست؟ آیا میتوان گفت رسانه، نماینده اسبق که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه کشور بوده و یا سازمان چند استان بزرگ، در شیوه توزیع ۱/۳ نفت اشتباه کردهاند و فقط شورای برنامهریزی استان کهگیلویه و بویراحمد درست عمل کرده است؟
چه کسی مسئول شفافسازی و تنویر افکار عمومی مردم فهیم گچساران و باشت و بهمئی در این خصوص میباشد؟
علیرغم پیگیری این رسانه (لینک خبر)، مردم همچنان منتظر شفافسازی این موضوع هستند لذا باتوجه به عدم پاسخگویی رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کهگیلویه و بویراحمد، این رسانه با توجه به اطلاعات بدست آمده در این خصوص، سه سناریو یا حالت ذیل را علت عدم پاسخگویی این دو مرجع میداند:
۱- رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کهگیلویه و بویراحمد به علت عدم اشراف بر مسائل بودجهای، تفسیری اشتباه از قانون بودجه و دستورالعملهای مربوطه داشتهاند و باعث تضییع حقوق مردم این دو شهرستان (که بیشترین آسیب ناشی از آلایندگی استخراج نفت و گاز را دیدهاند) شدهاند که نهایتاً موجب اعتراض نمایندگان فعلی و اسبق شهرستانهای گچساران و باشت شده است.
۲- احتمال دوم این است که: رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد با هماهنگی قبلی و در راستای رضایت نماینده سایر شهرستانها دست به این اقدام غیر قانونی زدهاند.
۳- رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی بدون اطلاع و هماهنگی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و البته به دلیل عدم اشراف خود و سرپرست انتصابی جدید معاون بودجه سازمان (که گویا توانایی در تفسیر قانون نداشته ) با هدایت و راهنمایی اشتباه معاون اسبق بودجه (که در پایان سال ۱۴۰۱بازنشسته شده و بصورت غیر قانونی بطور مستمر در سازمان حضور داشته و کلیه تصمیمات مهم بودجهای سازمان را در خفا عهدار است) باعث توزیع غلط ۱/۳ نفت و حذف ۵۰ درصد اعتبارات یک سوم نفت دو شهرستان گچساران و بهمئی شده است. آیا فرد بازنشسته اعتماد رئیس سازمان به خود را پاس نگه داشته است؟
چرا که وی قبل از بازنشستگی و در دوران مسئولیت داشتن خود، جسارت چنین اقداماتی را بخاطر خطر از دست دادن پست و جایگاه نداشت ولی اکنون که چیزی برای از دست دادن ندارد و در راستای خوشخدمتی و تأمین اعتبار پروژه یاسوج به سی سخت و موارد این چنینی، از سهم گچساران و بهمئی به ناحق برداشته و به جای دیگری اضافه کرد.
هر چند پیشرفت کلیه پروژهها در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد ارزشمند و ضروری است ولی رعایت قانون و مقررات در توزیع بودجه قطعاً اولویتدارتر و ارجحتر است.
لذا ورود جدی و نتیجه بخش دستگاههای نظارتی برای شفافسازی همه جانبه نحوه توزیع اعتبارات بخصوص ۱/۳ نفت که در جلسه شورای برنامهریزی با حواشی زیادی همراه بوده (لینک خبر) و همچنیم رسیدگی فوری در خصوص نحوه بکارگیری مجدد دو نفر بازنشسته که دو مسئولیت مهم برنامهریزی و بودجه را به علت عدم آگاهی و تسلط کافی رئیس سازمان مدیریت و سرپرست معاون بودجه، بر عهده دارند و بدون اخذ مجوز از سازمان امور اداری و استخدامی کشور دوباره به عرصه کار اداری برگشتهاند، امری ضروری و حیاتی به نظر میرسد. چرا که سازمان مدیریت و برنامهریزی منشأ صدور و ابلاغ مهمترین ضوابط و بخشنامهها بوده و مهمتر از آن اینکه سازمان مدیریت خود یک دستگاه نظارتی است فلذا باید شاهد کمترین کجروی و تخلف و عدول از مقررات از این نهاد مهم و اثرگذار باشیم در غیر اینصورت فاتحه نظام اداری استان کهگیلویه و بویراحمد را باید خواند.
شاید ضرب المثل: هرچه بگندد نمکش میزنند / وای به روزی که بگندد نمک
گویا امروز در مورد سازمان مدیریت عینیت پیدا کرده است. از استانداری کهگیلویه و بویراحمد توقع میرود که در همه حوزهها، تصمیماتش قانونی و در راستای عدالت باشد.
کد مطلب: 466090