کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جاده‌های استان‌های محروم کشور روزانه کشته می‌دهند، اما وزیر راه از جاده‌های سوئیس بازدید می‌کند؛

آب در کوزه و ما تشنه‌لبان می‌گردیم / خانم وزیر زیرساخت‌های جاده‌ای ناایمن، جایی برای رفتارهای نمایشی و فانتزی نیست

28 بهمن 1403 ساعت 18:04

در حالی که استان‌هایی همچون کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، سیستان و بلوچستان و ... از ضعف راه‌های ارتباطی در رنج هستند، وزیر راه و شهرسازی، وقت خود را به بازدید از جاده‌های سوئیس اختصاص می‌دهد.


در حالی که استان‌هایی همچون کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، سیستان و بلوچستان و ... از ضعف راه‌های ارتباطی در رنج هستند، وزیر راه و شهرسازی، وقت خود را به بازدید از جاده‌های سوئیس اختصاص می‌دهد.
به گزارش کبنا، هفته گذشته فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سفر به سوئیس، از برخی زیرساخت‌ها، جاده‌ها، استراحتگاه‌‌ها و سازه‌های جاده‌ای این کشور بازدید کرد.
این در حالی است که برخی از استان‌های کشور از ضعف زیرساخت‌های جاده‌ای رنج می‌برند. در استان کهگیلویه و بویراحمد، برخی از راه‌ها روزانه کشته می‌گیرند. اخبار حوادث و سوانح جاده‌ای در کهگیلویه و بویراحمد به‌طور مداوم همراه با خبر کشته و زخمی شدن برخی از شهروندان این استان است؛ آن‌قدر این اخبار تکرار شده که دیگر تبدیل به اخبار عادی استان شده است. گویی دیگر تفاوتی بین بررسی اخبار هواشناسی و اخبار مرگ و میر سوانح جاده‌ای برای آن‌ها وجود ندارد؛ اتفاقاً اگر روزی و یا هفته‌ای این جاده‌ها زخمی و کشته ندهند، مردم تعجبی همراه خوشحالی می‌کنند.
بسیاری از پروژه‌های راه به دلیل نبود اعتبار یا نیمه‌تعطیل شده‌اند، و یا حرکتی لاک‌پشتی دارند.  قهرمان‌ها و رکوردداران گینس در کمربندی یاسوج به اصفهان جان خود را از دست می‌دهند، اما وزیر راه وقت خود را به بازدید از جاده‌های سوئیس اختصاص می‌دهد.
برخی از جاده‌ها پس از دهه‌ها هنوز به طور کامل به بهره‌برداری نرسیده‌اند؛ جاده پاتاوه_دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد پس از سه دهه در حالی افتتاح شد که هنوز به طور کامل تکمیل نشده است و نواقصی دارد. البته این وضعیت ناایمن تنها به استان کهگیلویه و بویراحمد محدود نمی‌شود. در استان ایلام، برخی جاده‌ها مرتب کشته و زخمی می‌گیرند. جاده مواصلاتی دهلران به مهران در استان ایلام به تپه مرگ در بین اهالی این منطقه معروف است. سالانه در این محور تصادفات بسیاری رخ می‌دهد. شهروند این منطقه می‌گویند یک دهه است که در این محور شاهد تصادف و چپ کردن خودرو‌های سبک و سنگین هستیم و این تصادفات خسارت‌های جانی و مالی بسیاری برجای گذاشته است. مسیر 180 کیلومتری شهرستان دره‌شهر به ایلام، برای مردم منطقه به یک مسیر ترسناک بدل شده است، چرا که خانواده‌های متعددی در این مسیر شاهد از دست دادن جان عزیزانشان به‌خصوص جوانان بوده‌اند. جاده ایلام  به خوزستان «محمر دهلران» نیز یکی دیگر از جاده‌های حادثه‌آفرین استان ایلام است. هرچند خطای انسانی در تصادفات غیرقابل اغماض و نکته مورد وثوق کارشناسان راهنمایی و رانندگی است، اما در استان ایلام، غیراستاندارد بودن جاده، کوهستانی و محروم بودن از حتی یک متر بزرگراه و بی‌توجهی در گذاشتن علائم هشداری در امور عمرانی مسیرهای جاده‌ای 60 درصد تصادفات ایلام را شامل می‌شود.
آب در کوزه و ما تشنه‌لبان می‌گردیم / خانم وزیر زیرساخت‌های جاده‌ای ناایمن، جایی برای رفتارهای نمایشی و فانتزی نیستدر استانی همچون سیستان و بلوچستان، وضعیت بهتر از دو استان ایلام و کهگیلویه و بویراحمد نیست. در استان پهناور سیستان و بلوچستان، بیش از ۲۶ هزار کیلومتر (۹ درصد جاده‌های کشور) جاده مواصلاتی بین شهری و روستایی وجود دارد، اما طول جاده‌های دوبانده استان حدود ۲۶۰ کیلومتر است یعنی فقط ۱ درصد محور‌های مواصلاتی این استان دوبانده است. جاده‌های دوطرفه و ناایمن شهرستان خاش، آن‌قدر حادثه‌ساز هستند که مردم آن‌جا از اصطلاح پرواز ققنوس مرگ برای آن استفاده می‌کنند. متأسفانه پهناورترین استان کشور دارای کمترین طول بزرگراه در ایران است، بحران جاده و راه‌سازی به عنوان یکی از مشکلات اصلی در این استان شناخته می‌شود. به دلیل صدها تصادف جاده‌ای در طول سال، یکی از پایگاه‌های خبری محلی نوشته بود «سیستان و بلوچستان جاده ندارد، مرگ جاده‌ای دارد».
 حال با چنین وضعیتی که در برخی از زیرساخت‌های جاده‌ای کشور وجود دارد، برخی از شهروندان ممکن است بازدید وزیر راه و شهرسازی از جاده‌های کشور سوئیس را نوعی حرکت نمایشی قلمداد کنند. چرا که وزیر راه مجری و پیمانکار نیست؛ او یک ناظر است. از سوی دیگر، جدیدترین علوم مهندسی در دانشگاه‌های ایران آموزش داده می‌شود. اگر از همین دانش‌آموخته‌ها استفاده شود، دیگر کمتر شاهد پرپر شدن جان‌های عزیزان هموطن هستیم.
وزیر راه و شهرسازی به‌جای بازدید از جاده‌های یک کشور اروپایی که از نظر شاخص‌های رفاه و توسعه در فهرست برخوردارترین کشورهای دنیا قرار دارد، بهتر بود سری به این استان‌های محروم کشور می‌زد تا حداقل جان یک شهروند کمتر گرفته می‌شد؛ اگر حتی یک نفر در طول روز کمتر به کام مرگ برود، یعنی چندین خانواده در این استان‌ها کمتر داغدار می‌شوند.
پیشنهاد می‌شود فرزانه صادق مالواجرد حالا که زیرساخت‌های جاده‌ای یکی از مرفه‌ترین کشورهای جهان را دیده، وقت آن است زیرساخت‌های جاده‌ای محروم‌ترین استان‌های کشورش را هم ببیند تا متوجه شود مرگ یک انسان بر اثر سوانح جاده‌ای اصلاً پدیده‌ای فانتزی و نمایشی نیست.
این یادداشت صرفاً در جهت اصلاح برخی رویه‌ها و فرایندهای نادرست منتشر شده و نافی خدمات خوب وزارت راه و شهرسازی در طول این سال‌ها نیست و پایگاه خبری کبنانیوز آمادگی درج جوابیه مسئولین مربوطه را دارد.


کد مطلب: 496066

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/496066/آب-کوزه-تشنه-لبان-می-گردیم-خانم-وزیر-زیرساخت-های-جاده-ای-ناایمن-جایی-رفتارهای-نمایشی-فانتزی-نیست

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1