تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۸
کد مطلب : ۴۳۷۵۵۴
این خبر تکمیل می‌شود

جزییات مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی

۰
کبنا ؛مراسم تحلیف سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور دولت سیزدهم عصر امروز پنج‌شنبه ۱۴ مردادماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۷ با حضور رؤسای قوای سه‌گانه و مقامات عالی‌رتبه کشوری و لشکری و همچنین میهمانان خارجی آغاز شد.  به گفته سخنگوی هیئت رییسه مجلس، بر اساس آمار اعلام‌شده ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان آمادگی خود را برای حضور در مراسم تحلیف اعلام کردند؛ از بین این مقامات ۱۰ رئیس کشور در تراز سران کشورها، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ نفر از وزرای دیگر کشور‌ها و همچنین فرستاده ویژه و نواب رؤسای مجالس، رؤسای کمیسیون‌ها و هیئت‌های پارلمانی در این مراسم حضور پیدا کردند.
به گزارش کبنا، یک صد و چهاردهمین جلسه علنی امروز (پنجشنبه، 14 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست دکترمحمدباقر قالیباف، با حضور نمایندگان مجلس و مقامات بلند پایه داخلی و خارجی با هدف برگزاری مراسم تحلیف هشتمین رئیس جمهور و سیزدهمین دوره ریاست جمهوری آغاز شد.
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:
-خیر مقدم و نطق رئیس مجلس شورای اسلامی
-سخنرانی رئیس قوه قضائیه
-انجام مراسم تحلیف رئیس جمهور
-سخنرانی رئیس جمهور
-نطق پایانی رئیس مجلس شورای اسلامی
براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور منتخب مردم پس از تنفیذ حکم توسط رهبر معظم انقلاب، باید به منظور انجام مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی حاضر شده و با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان، سوگند خود را ادا کند.
مهمانان مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی
در حاشیه مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی در مجلس شورای اسلامی، دکتر محمدباقر قالیباف از مهمانان داخلی و خارجی این مراسم استقبال کرد.
آیت الله احمد جنتی به همراه عباسعلی کدخدایی برای حضور در این مراسم وارد مجلس شورای اسلامی شدند.
همچنین غلامحسین اژه ای رئیس قوه قضاییه در این مراسم حضور پیدا کرد.
اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم و دوازدهم نیز در این مراسم شرکت کرد. علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما نیز در این مراسم حضور دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین از حسن روحانی که برای مراسم تحلیف رئیسی به مجلس آمد، استقبال کرد.
در میان مهمانان خارجی می توان به مصطفی شنتوپ رئیس مجلس ترکیه، سید عمار حکیم، والودین رئیس مجلس دومای روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اشاره کرد.
همچنین شیخ نعیم قاسم و اسماعیل هنیه در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند.
کریستفه الکاسیس فرستاده ویژه پاپ فرانسیس از جمله مهمانان این مراسم است. 
اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، برهم صالح رئیس جمهور عراق و زواوی سفیر فلسطین نیز برای مراسم تحلیف در مجلس اسلامی حاضر شدند. اصغر  شکیروف نایب رئیس مجلس سنای قزاقستان و نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و خانم تاندی آر مودیسه رئیس مجلس آفریقا در مجلس شورای اسلامی برای تحلیف رئیس جمهور ایران حضور پیدا کردند.
در بین مهمانان داخلی، حداد عادل و علی اکبر ناطق نوری روسای اسبق مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری حاضر شدند.



همچنین محمد عبدالسلام فرستاده ویژه دولت نجات ملی یمن نیز به مجلس آمد تا در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران شرکت کند.
احمد مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور،حسین امیر عبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل،  محمد مخبر و سردار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این مراسم حضور پیدا کرده اند.
سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، امیر حاتمی وزیر دفاع، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ، سردار حسین سلامی  فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، امیر موسوی فرمانده کل ارتش، مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات و آیت الله حسینی بوشهری رئیس شورای عالی جامعه مدرسین از دیگر مهمانان مراسم تحلیف ریاست جمهوری سیدابراهیم رئیسی هستند. 
 جایگاه خبرنگاران در مجلس شورای اسلامی، پشت درهای بسته صحن علنی، خیلی زودتر از مهمانان و نمایندگان پارلمان، مملو از جمعیت و منتظر تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران شده است.
خبرنگاران داخلی و خارجی از رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب و همچنین شنیداری و دیداری آماده حضور در صحن علنی هستند و عکاسان و تصویربرداران هم تجهیزاتشان را پشت در بسته صحن علنی گذاشتند تا به محض باز شدن، بتوانند بهترین مکان را برای قراردادن وسایلشان را به دست بیاورند و مخاطبان رسانه‌هایشان با کیفیت‌ترین تصاویر را مشاهده کنند.
  کنار هیاهو و گفتگوهای دو یا چند نفره، بازی‌های المپیک و فینال کشتی حسن یزدانی در رویارویی با حریف آمریکایی هم بازیگر و مهمان دیگر تحلیف سید ابراهیم رئیسی است؛ کم نبودند خبرنگارانی که با آغاز بازی حسن یزدانی و رقیب آمریکاییش در دیدار نهایی کشتی آزاد المپیک توکیو، به یکباره دور سیستم‌های رایانه‌ای و نمایشگرهای محل تجمع خبرنگاران جمع شدند تا این رقابت را مشاهده کنند. اگرچه، یزدانی بازی را واگذار کرد.
 با ورود تدریجی مهمان‌های داخلی و خارجی به صحن علنی، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه پارلمان پشت تریبون اعلام کرد که حاضران، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و در جای خود قرار بگیرند.
 به دلیل لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، بخشی از مهمان‌ها مقابل جایگاه هیئت رئیسه، پشت سندلی‌های نمایندگان و در طبقه بالا قرار گرفتند و بخشی از مهمان‌های خارجی و سفرای کشورها در ضلع شرقی طبقه بالا حضور پیدا کردند.

 حسن روحانی رئیس جمهور پیشین نیز دقایقی پس از ساعت هفده وارد صحن علنی شد و با احترام حاضران، در ردیف جلو در مقابل جایگاه هیئت رئیسه قرار گرفت. به علاوه، ابراهیم رئیسی نیز حدود بیست دقیقه پس از گذشت ساعت پنج بعدازظهر، وارد شد و بیشتر مهمانان و حاضران، به احترام او ایستادند. با ورود رئیسی، نمایندگان برای او صلوات فرستادند و خوش‌آمد گفتند.
 
 
قبل از آغاز مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور دولت سیزدهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، میهمانان عکس یادگاری گرفتند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1