کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در نخستین گردهمایی منابع آب کهگیلویه و بویراحمد:

معتمدی‌پور: ۸۶ درصد تعهد کشاورزی استان در طرح اصلاح الگوی کشت محقق شد

30 بهمن 1402 ساعت 16:18

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به دامنه گسترده وظایف دستگاه‌های مختلف در طرح اصلاح الگوی کشت، گفت: تاکنون ۸۶ درصد تعهد ما در این طرح مهم محقق شده است.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به دامنه گسترده وظایف دستگاه‌های مختلف در طرح اصلاح الگوی کشت، گفت: تاکنون ۸۶ درصد تعهد ما در این طرح مهم محقق شده است.
به گزارش کبنا، سید علی معتمدی‌پور در نخستین گردهمایی منابع آب و اصلاح الگوی کشت استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: اصلاح الگوی کشت در حال حاضر مهمترین سیاست کلان ما در حوزه آب است که نتیجه آن تامین پایدار امنیت غذایی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به محدودیت منابع آب، افزایش بی‌رویه جمعیت و کاهش اراضی مستعد به عنوان چالش‌های جدی تامین غذای کشور، افزود: بدون نقشه راه و نسخه علمی نمی‌توانیم با این چالش‌ها مقابله کنیم و در همین زمینه اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار و اصلاح الگوی کشت و همچنین اقدامات موثری آبخیزداری سیاست‌های راهگشای هستند که به خوبی در این استان در حال اجرا هستند و توفیقات خوبی هم حاصل شده است.
معتمدی گفت: ما ۸۶ هزار هکتار اراضی آبی در بخش زراعی و باغی داریم که تامین آب یک وظیفه ماست و کاهش مصرف آب و راندمان آبیاری وظیفه مهم‌تر ماست.
وی افزود: در دولت سیزدهم ۱۵ هزار هکتار اراضی دیم برای آبی شدن در دستور مطالعه و تجهیز قرار گرفتند که آماده اجرای شبکه‌های سه و چهار آبیاری هستند.
معتمدی ادامه داد: ۵۵ هزار هکتار اراضی وجود دارد که نیازمند اجرای آبیاری‌های نوین است که برای اجرای شبکه‌های سه و چهار این اراضی در هکتار یکصد میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از اجرای سالیانه ۱۵ کیلومتر کانال آبیاری و ۳۰ کیلومتر انتقال آب در این استان خبر داد و گفت: این‌ها اقدامات پایه‌ای و زیرساختی برای مدیریت منابع آب و افزایش تولید هستند که با جدیت در حال اجرا هستند.
وی اصلاح الگوی کشت متناسب با شرایط لومی، ذایقه کشاورزان، منابع آبی و دیگر مولفه‌های موثر را نیازمند مدیریت اصولی و آموزش کشاورزان دانست و تصریح کرد: ۱۴۵ هزار هکتار در ۱۹ محصول تعهد استان ما در طرح اصلاح الگوی کشت است که به خوبی در حال اجراست و ارزیابی ملی از استان ما اجرای ۸۶ درصدی این طرح بوده است.
وی، کاهش سطح زیر کشت برخی محصولات، افزایش سطح زیر کشت  در برخی دیگر از محصولات و اصلاح نگرش در برخی محصولات را سه مرحله گام به گام در این طرح برشمرد.
معتمدی‌پور، یادآور شد: مجری طرح اصلاح الگوی کشت فقط جهاد کشاورزی نیست و کل استان باید درگیر این طرح شود و در اساسنامه این طرح نیز وظایف دستگاه‌های مختلف مشخص است و نیازمند انسجام و هماهنگی کل بدنه دولت در استان هستیم.


کد مطلب: 472749

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/472749/2/معتمدی-پور-۸۶-درصد-تعهد-کشاورزی-استان-طرح-اصلاح-الگوی-کشت-محقق

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1