تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۱۸
کد مطلب : ۴۷۲۷۴۹
در نخستین گردهمایی منابع آب کهگیلویه و بویراحمد:

معتمدی‌پور: ۸۶ درصد تعهد کشاورزی استان در طرح اصلاح الگوی کشت محقق شد

۰
کبنا ؛رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به دامنه گسترده وظایف دستگاه‌های مختلف در طرح اصلاح الگوی کشت، گفت: تاکنون ۸۶ درصد تعهد ما در این طرح مهم محقق شده است.
به گزارش کبنا، سید علی معتمدی‌پور در نخستین گردهمایی منابع آب و اصلاح الگوی کشت استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: اصلاح الگوی کشت در حال حاضر مهمترین سیاست کلان ما در حوزه آب است که نتیجه آن تامین پایدار امنیت غذایی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به محدودیت منابع آب، افزایش بی‌رویه جمعیت و کاهش اراضی مستعد به عنوان چالش‌های جدی تامین غذای کشور، افزود: بدون نقشه راه و نسخه علمی نمی‌توانیم با این چالش‌ها مقابله کنیم و در همین زمینه اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار و اصلاح الگوی کشت و همچنین اقدامات موثری آبخیزداری سیاست‌های راهگشای هستند که به خوبی در این استان در حال اجرا هستند و توفیقات خوبی هم حاصل شده است.
معتمدی گفت: ما ۸۶ هزار هکتار اراضی آبی در بخش زراعی و باغی داریم که تامین آب یک وظیفه ماست و کاهش مصرف آب و راندمان آبیاری وظیفه مهم‌تر ماست.
وی افزود: در دولت سیزدهم ۱۵ هزار هکتار اراضی دیم برای آبی شدن در دستور مطالعه و تجهیز قرار گرفتند که آماده اجرای شبکه‌های سه و چهار آبیاری هستند.
معتمدی ادامه داد: ۵۵ هزار هکتار اراضی وجود دارد که نیازمند اجرای آبیاری‌های نوین است که برای اجرای شبکه‌های سه و چهار این اراضی در هکتار یکصد میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از اجرای سالیانه ۱۵ کیلومتر کانال آبیاری و ۳۰ کیلومتر انتقال آب در این استان خبر داد و گفت: این‌ها اقدامات پایه‌ای و زیرساختی برای مدیریت منابع آب و افزایش تولید هستند که با جدیت در حال اجرا هستند.
وی اصلاح الگوی کشت متناسب با شرایط لومی، ذایقه کشاورزان، منابع آبی و دیگر مولفه‌های موثر را نیازمند مدیریت اصولی و آموزش کشاورزان دانست و تصریح کرد: ۱۴۵ هزار هکتار در ۱۹ محصول تعهد استان ما در طرح اصلاح الگوی کشت است که به خوبی در حال اجراست و ارزیابی ملی از استان ما اجرای ۸۶ درصدی این طرح بوده است.
وی، کاهش سطح زیر کشت برخی محصولات، افزایش سطح زیر کشت  در برخی دیگر از محصولات و اصلاح نگرش در برخی محصولات را سه مرحله گام به گام در این طرح برشمرد.
معتمدی‌پور، یادآور شد: مجری طرح اصلاح الگوی کشت فقط جهاد کشاورزی نیست و کل استان باید درگیر این طرح شود و در اساسنامه این طرح نیز وظایف دستگاه‌های مختلف مشخص است و نیازمند انسجام و هماهنگی کل بدنه دولت در استان هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1